3851
Sök

Bilen sönder efter service!

1 Inlägg
Igår 16:20
Trådstartare
Hej allihopa!

Skriver då jag hamnat i en konstig situation och behöver hjälp med hur jag ska tänka.

Rimlig faktura efter bilen pajade efter oljebyte?

Fiat Panda modellår 2013, mätarställning 98000.

Lämnas in under hösten för service och oljebyte. Bilen fungerar perfekt vid inlämning. Bilen hade stått i några månader under 2023 varför service inte gjordes det året.
När bilen hämtas efter service för att köra hem börjar motorlampan lysa och bilen börjar gå hackigt. Vänder tillbaka till verkstaden och lämnar tillbaka bilen. Bilen är därefter kvar på verkstaden i några månader. Får ingen återkoppling från verkstaden utan får ringa till dom med några veckors mellanrum för att efterhöra hur det går. Dom säger att något är fel och dom vet inte vad felet är. Jag kollar med mitt försäkringsbolag som säger att ?när fel inträffat på verkstaden så gäller inte min försäkring, får isf tas av verkstadens försäkringsbolag?. Läser på Allmänna reklamationsnämnden att ?när fel uppstått under tiden bilen är på verkstaden så ska den verkstaden få ges möjlighet att åtgärda felet utan kostnad för kund. Felet ska åtgärdas inom rimlig tid.?
I diskussion med bilverkstaden hävdar dom att dom felsöker för fullt utan att hitta felet. Säger att dom pratat med fiatverkstäder men får ingen hjälp. Vid diskussion kring vem som ska stå för kalaset duckar dom frågan. Vi påtalar att dom bör kontakta sitt försäkringsbolag men får ingen återkoppling.
När vi är där öga mot öga säger dom att ?då ni missade att serva bilen förra året så har oljan blivit gammal och orsakat felet vi nu har?. Ber dom åter kontakta sitt försäkringsbolag men får ingen återkoppling. Får meddelande att bilen är klar och åker dit för att diskutera det hela. Vi får bilen men ?dom har inte sammanställt fakturan än, den kommer med posten?.
Fakturan kommer nu: 28 000kr
Specificerat enligt följande:
?FELSÖKNING - BILEN MISSTÄNDER EFTER ATT SERVICELAMPAN NOLLSTÄLLTS EFTER UTFÖRD SERVICE. Felkod sätter misstängning CYL 1-byter då 1 tändspole och två tändstift. Bilen blir inte bättre. Får tips från en Fiatverlstad att byta oljefilter i Uniairmodul. Bilen blir inte bättre. Varit till en annan bilverkstad för ny felkodsavläsning plus inläsning av adaptionsvörden. Blev inte bättre. Plöjt igenom Fiat-forum på webben samt kontaktat andra Fiat verkstäder för råd. Dessa säger byt tändstift plus tändspole, vilket vi gjort och frågar om oljeserviceintervallet hållits enligt tillverkaren (senaste service maj -22). Finner några på forum som säger att de bytt olja i motor och nolla servicelampan och sedan fått samma problem med bilen som vi. Dessa har bytt uniairventilen med gott resultat. Vi fattade då beslut om, tillsammans med kund, att byta uniairenheten. Bytt uniairenheten och bilen går bra?.

Jag som är dålig på bilar har såklart svårt att ifrågasätta deras arbetssätt och felsökning. Jag ser också att dom verkligen ansträngt sig för att åtgärda problemet. Det är en liten lokal bilverkstad i Undersåker, Åre med trevlig personal. MEN, jag lämnade in en fullt fungerande bil som hade missat oljebytet året innan och när jag får tillbaka bilen fungerar den inte och får tillslut en faktura på nästan halva bilen värde. Verkstaden säger att dom gett bra rabatt på utfört arbete.
Är osäker hur jag ska gå vidare. Betala under protest och ha det vidare rättsligt.

Några tips?

MVH,
Kalle

6 313 Inlägg
för 21 timmar sedan
Klart att du ska betala! De har ju  ,enligt  vad du skriver, verkligen försökt hitta felet under flera månader, och bytt ut en del delar. Uniair enheten (vad det nu är för grej) se nedan.
. Sen att byta så enkla grejer som motorolja och filter...det bör man kunna göra själv. För det är ju det som är det viktiga vid service, förutom att kolla bromsar, men sånt är ju också enkelt att göra själv.
https://www.fiatforum.com/guides/changi … ngine.951/

Sök