3476
Sök

Fartsensor som strular? Honda Accord -92a

258 Inlägg
torsdag 12:37
Trådstartare
#1
Noterat vid några enstaka tillfällen att fartmätaren "hakar upp sig", trodde jag körde mycket långsammare än jag egentligen gjorde. Den stannar liksom upp på 30-50 kmh nånting. Händer inte jämt men tycker bara en sån sak ger lite heads up då jag inte sett det förr.

Har ett hum om var fartsensorn sitter i motorrummet, men är det något man i sådana fall byter eller bara rengör till en början?

579 Inlägg
fredag 16:46
#2
skreech3 skrev:
Noterat vid några enstaka tillfällen att fartmätaren "hakar upp sig", trodde jag körde mycket långsammare än jag egentligen gjorde. Den stannar liksom upp på 30-50 kmh nånting. Händer inte jämt men tycker bara en sån sak ger lite heads up då jag inte sett det förr.

Har ett hum om var fartsensorn sitter i motorrummet, men är det något man i sådana fall byter eller bara rengör till en början?

Hastighetsmätaren drivs med en vajer från växellådan. Du kan prova att smörja den, det kan hjälpa. Om den inte är på väg av.


258 Inlägg
lördag 11:27
Trådstartare
#3
Pininfarina406 skrev:
skreech3 skrev:
Noterat vid några enstaka tillfällen att fartmätaren "hakar upp sig", trodde jag körde mycket långsammare än jag egentligen gjorde. Den stannar liksom upp på 30-50 kmh nånting. Händer inte jämt men tycker bara en sån sak ger lite heads up då jag inte sett det förr.

Har ett hum om var fartsensorn sitter i motorrummet, men är det något man i sådana fall byter eller bara rengör till en början?

Hastighetsmätaren drivs med en vajer från växellådan. Du kan prova att smörja den, det kan hjälpa. Om den inte är på väg av.

Är den lätt att lokalisera tro? Inte riktigt säker på var jag ska leta, är en hel del kablar och annat. Den enda vajer jag tydligt se är ju den som är kopplad till gaspedalen...

Antar att en trasig hastighetsmätare = körförbud?

579 Inlägg
lördag 12:21
#4
skreech3 skrev:
Pininfarina406 skrev:
skreech3 skrev:
Noterat vid några enstaka tillfällen att fartmätaren "hakar upp sig", trodde jag körde mycket långsammare än jag egentligen gjorde. Den stannar liksom upp på 30-50 kmh nånting. Händer inte jämt men tycker bara en sån sak ger lite heads up då jag inte sett det förr.

Har ett hum om var fartsensorn sitter i motorrummet, men är det något man i sådana fall byter eller bara rengör till en början?

Hastighetsmätaren drivs med en vajer från växellådan. Du kan prova att smörja den, det kan hjälpa. Om den inte är på väg av.

Är den lätt att lokalisera tro? Inte riktigt säker på var jag ska leta, är en hel del kablar och annat. Den enda vajer jag tydligt se är ju den som är kopplad till gaspedalen...

Antar att en trasig hastighetsmätare = körförbud?

Lättaste sättet att hitta vajern är bakom instrumentet och på växellådan.
Ja det måste fungera vid besiktning.


258 Inlägg
söndag 23:03
Trådstartare
#5
Pininfarina406 skrev:
skreech3 skrev:
Pininfarina406 skrev:

Hastighetsmätaren drivs med en vajer från växellådan. Du kan prova att smörja den, det kan hjälpa. Om den inte är på väg av.

Är den lätt att lokalisera tro? Inte riktigt säker på var jag ska leta, är en hel del kablar och annat. Den enda vajer jag tydligt se är ju den som är kopplad till gaspedalen...

Antar att en trasig hastighetsmätare = körförbud?

Lättaste sättet att hitta vajern är bakom instrumentet och på växellådan.
Ja det måste fungera vid besiktning.

Den enda vajer jag hittar är den där, verkar vara kopplad till gaspedalen, går till en spak som sitter på sidan av växellådan (AT-växel).

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-39a6aa35c9771e76508c09f784d8f911.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-6bc94b3ab75df611197e8d5d720c150e.jpg

Men nu har jag skummat igenom manualen och verkar som att det enda mekaniska är själva hastighetsmätaren, den får impulser elektroniskt via en givare som sitter i närheten av växellådan om jag sett rätt. Vet inte hur vanligt det är att själva instrumentet inne i bilen går sönder. Lär väl vara lite mer komplicerat att byta ut...

579 Inlägg
Igår 14:03
#6
skreech3 skrev:
Pininfarina406 skrev:
skreech3 skrev:

Är den lätt att lokalisera tro? Inte riktigt säker på var jag ska leta, är en hel del kablar och annat. Den enda vajer jag tydligt se är ju den som är kopplad till gaspedalen...

Antar att en trasig hastighetsmätare = körförbud?

Lättaste sättet att hitta vajern är bakom instrumentet och på växellådan.
Ja det måste fungera vid besiktning.

Den enda vajer jag hittar är den där, verkar vara kopplad till gaspedalen, går till en spak som sitter på sidan av växellådan (AT-växel).

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-39a6aa35c9771e76508c09f784d8f911.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-6bc94b3ab75df611197e8d5d720c150e.jpg

Men nu har jag skummat igenom manualen och verkar som att det enda mekaniska är själva hastighetsmätaren, den får impulser elektroniskt via en givare som sitter i närheten av växellådan om jag sett rätt. Vet inte hur vanligt det är att själva instrumentet inne i bilen går sönder. Lär väl vara lite mer komplicerat att byta ut...

Om man söker på hastighetsmätarvajer till din bil så får man flera träffar. Om du inte har hittat växellådan så är väl det enklaste att lossa instrumentet och titta bakom hastighetsmätaren.


258 Inlägg
Igår 15:05
Trådstartare
#7
Pininfarina406 skrev:
skreech3 skrev:
Pininfarina406 skrev:
Lättaste sättet att hitta vajern är bakom instrumentet och på växellådan.
Ja det måste fungera vid besiktning.

Den enda vajer jag hittar är den där, verkar vara kopplad till gaspedalen, går till en spak som sitter på sidan av växellådan (AT-växel).

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-39a6aa35c9771e76508c09f784d8f911.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-6bc94b3ab75df611197e8d5d720c150e.jpg

Men nu har jag skummat igenom manualen och verkar som att det enda mekaniska är själva hastighetsmätaren, den får impulser elektroniskt via en givare som sitter i närheten av växellådan om jag sett rätt. Vet inte hur vanligt det är att själva instrumentet inne i bilen går sönder. Lär väl vara lite mer komplicerat att byta ut...

Om man söker på hastighetsmätarvajer till din bil så får man flera träffar. Om du inte har hittat växellådan så är väl det enklaste att lossa instrumentet och titta bakom hastighetsmätaren.

Nu har jag hittat en fartsensor kopplad till växellådan, kollade om det var både spänning och annat enligt felsökningsschemat, utan anmärkning. Skulle det fortfarande vara problem (alltså, den fungerar fortfarande, felsökningen utgick mer från om den visade väldigt fel eller ingenting alls), skulle själva sensorn bytas ut. Oklart om man måste byta visaren inne i kupén, men tänker du att det är en vajer i den som inte funkar?

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235476/235476-1e9c3d36184e3a040c9f8f56d9ef91f5.jpg
Senast redigerat av skreech3 (Igår 15:15)

Diagnostekniker
2 902 Inlägg
Igår 15:15
#8
https://www.importapart.com/product/92- … ach-79408/

Ett cluster för en 92-93 auto.
Verkar bara vara kontaktstycken som ansluter till detta vilket pekar på att du endast har en hastighetsgivare någonstans på lådan.
Skulle tippa på att den sitter på eller nära diffen.

Edit: du hann före. lol
Senast redigerat av Jesper328 (Igår 15:16)

Up the RA

258 Inlägg
Igår 15:18
Trådstartare
#9
Jesper328 skrev:
https://www.importapart.com/product/92-93-honda-accord-coupe-at-instrument-gauge-cluster-speedometer-tach-79408/

Ett cluster för en 92-93 auto.
Verkar bara vara kontaktstycken som ansluter till detta vilket pekar på att du endast har en hastighetsgivare någonstans på lådan.
Skulle tippa på att den sitter på eller nära diffen.

Edit: du hann före. lol

Haha, jag var lite för snabb där.
Så då borde det vara givaren på lådan som kan behöva bytas mao?

Diagnostekniker
2 902 Inlägg
Igår 15:28
#10
skreech3 skrev:
Jesper328 skrev:
https://www.importapart.com/product/92-93-honda-accord-coupe-at-instrument-gauge-cluster-speedometer-tach-79408/

Ett cluster för en 92-93 auto.
Verkar bara vara kontaktstycken som ansluter till detta vilket pekar på att du endast har en hastighetsgivare någonstans på lådan.
Skulle tippa på att den sitter på eller nära diffen.

Edit: du hann före. lol

Haha, jag var lite för snabb där.
Så då borde det vara givaren på lådan som kan behöva bytas mao?

Kan vara den.
Kan vara clustret.
Kan vara kablaget.

Egentligen så krävs det ett oscilloskop för att konstatera om signalen till clustret försvinner eller ej när mätaren hänger sig.
Magkänslan säger clustret.
Senast redigerat av Jesper328 (Igår 15:29)

Up the RA

258 Inlägg
Igår 15:47
Trådstartare
#11
Jesper328 skrev:
skreech3 skrev:
Jesper328 skrev:
https://www.importapart.com/product/92-93-honda-accord-coupe-at-instrument-gauge-cluster-speedometer-tach-79408/

Ett cluster för en 92-93 auto.
Verkar bara vara kontaktstycken som ansluter till detta vilket pekar på att du endast har en hastighetsgivare någonstans på lådan.
Skulle tippa på att den sitter på eller nära diffen.

Edit: du hann före. lol

Haha, jag var lite för snabb där.
Så då borde det vara givaren på lådan som kan behöva bytas mao?

Kan vara den.
Kan vara clustret.
Kan vara kablaget.

Egentligen så krävs det ett oscilloskop för att konstatera om signalen till clustret försvinner eller ej när mätaren hänger sig.
Magkänslan säger clustret.

Kablaget vill jag inte ens peta på, tog en evighet att hitta givaren, och var dess kablage tar vägen är en bra fråga... Lär väl samlas ihop nånstans och fortsätta in till instrumentbrädan, men lär väl vara mer jobb än nytta, då ska väl hela råttboet av sladdar bytas egentligen.. Så jag riktar in mig på clustret t.v.


Sök