2832
Sök

Köpa nya sommardäck, vad ska man tänka på?

262 Inlägg
Igår 10:26
Trådstartare
Mina sommardäck har börjat närma sig utgångsdatum, de börjar se för slitna ut. Finns ju en uppsjö däckmärken att välja på, av olika egenskap, "low noise", bränslesnål, etc...

Vill ju inte betala skjortan för däck samtidigt som jag inte vill snåla på säkerheten. Bilen är ju rätt gammal, har inga superfinesser med ABS och annat. Vet inte hur mycket däcken kompenserar för det egentligen.

Hur fasen ska man tänka egentligen? Ta de som ser snyggast ut?

4 221 Inlägg
Igår 10:46
Svårt att svra på utan att veta hur du kör. Är det mest stadstrafik och inga höga hastigheter kan du väll bara ta någon billig skit.

Kör du mycket landsväg och motorväg hade jag tagit något med bra våtgrepp iallafall.

Det är stor skillnad på ljudnivå mellan olika däck, det är viktigt om du kör elbil tex och det endast är vind och däckljud som hörs i kupen.

Jag misstänker att du inte kör någon elbil och har gott om andra ljudkällor så lågt ljud är kanske ingen prioritet för dig.

Jag hade kollat tester och valt det däcket som har bäst våtgrepp för pengarna.

1 052 Inlägg
Igår 11:06
Som vanligt saknas all den viktigaste informationen från TS.
Senast redigerat av candyweiss (Igår 11:07)

VAG har världens bästa bilar.

7 550 Inlägg
Igår 13:07
Läs däcktesterna som motor-/biltidningarna har publicerat senaste månaden.
Du får vad du betalar för.
Köp premiumdäck typ Michelin, Continental, Pirelli.
Köp INTE Kinadäck.
Ett premiumdäck kostar mer vid inköpet - men inte i längden.
Ett premiumdäck håller mellan 6.000 och 10.000 mil.
Ett Kinadäck håller kanske 2.000 mil, och är under den tiden undermåligt på allt utom priset vid inköpet.

Forummoderator
18 214 Inlägg
Igår 15:47
Köpte Hankook till fruns bil så sent som igår. Den verkar gå fint på dessa. De är runda och nya. Blev tydligen nya fälgar med. Så kan det gå!

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-a72718063bdb0812cc7e6d8dd61ba7ca.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

342 Inlägg
för 20 timmar sedan
torsen skrev:
Läs däcktesterna som motor-/biltidningarna har publicerat senaste månaden.
Du får vad du betalar för.
Köp premiumdäck typ Michelin, Continental, Pirelli.
Köp INTE Kinadäck.
Ett premiumdäck kostar mer vid inköpet - men inte i längden.
Ett premiumdäck håller mellan 6.000 och 10.000 mil.
Ett Kinadäck håller kanske 2.000 mil, och är under den tiden undermåligt på allt utom priset vid inköpet.

Tycket då inte man får ut mer bil av ett premiumdäck än ett billigare variant

7 550 Inlägg
för 10 timmar sedan
Då kan jag berätta för dig att min fru kört flera olika bilar mellan 14.000 och 16.000 mil på Michelin-däck.
Visserligen måste man räkna bort de perioder som bilarna kördes på vinterhjul.
Men det kan vara mer än högst 4.000 till 5.000 mil.
Falken, t ex, håller inte mer än drygt 2.000 mil.
I alla ovan relaterade fall har däcken slitits till 2 mm fram och 4 mm bak.
Dessutom, visar tester, förlorar inte Michelin sina goda egenskaper med åren/milen, som andra däck gör.

* Voff voff *
10 841 Inlägg
för 10 timmar sedan
Hade vi vetat vad det handlar om för bil och dimension (och körsätt) hade nog svaren blivit lite tydligare. Är ju viss skillnad på att köpa 15" till en vardagsbil och 18" till något sportigt som körs väldigt aktivt...

Köp de bästa däck du känner att du har råd med får nog bli rådet. På en vardagsbil utan sportiga ambitioner duger det fint med tex Hankook, Nexen eller liknande. Medan på något sportigt som körs aktivt vill man troligen ha lite "roligare" däck och då kan ju tex Goodyear Eagle F1 vara en bra kandidat.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

16 Inlägg
för 9 timmar sedan
Håller med om föregående inlägg. Helt beroende på vilken bil samt hur mycket den körs.
Körs det 100mil på sommaren duger "billiga" däck länge. I dessa fall är det kanske glapp i styrleder mm. som snabbast tar knäcken på däck - oavsett om det är däck från Kina eller premium kvalité. Kanske bör fundera på bredder och höjder på däck.
Det kanske är en större amerikanare, det gäller? Då kan det vara värt att titta på belastnings index. (för lågt belastningsindex gör bla. att däcken slits mycket snabbare mm.)

Sök