2228
Sök

Volvo 240 lite trim och blandat

Gatutrim av en rutten 240

5 559 Visningar
Uppdaterades senast igår 19:02
629 Inlägg
16 mars
Trådstartare
#41
Fabricerat ett fäste för wastefire-spolen som går på ventilkåpan. Har även monterat tändmodulen på samma fäste.

2mm plåt, borrat hål där ventilkåpbultarna är, skar ut ett hål i centrum för spolen, hittade ett rör som passar m6 och kapat det i 34mm bitar som ska agera som spacers.

Det rör sig framåt men väldigt sakta.

Även fått tag på sköldade kablar, så egentligen är det väl bara att få dit ECUn och koppla in allt.

Professionell hatare

629 Inlägg
19 mars
Trådstartare
#42
Lovade att försöka ta några bilder. Här kommer dom.

Wastefirefästet, blev inte så bra men sitter som berget. Kommer ändå plocka bort det senare för jag fick höra att toppen är klar idag. Kommer göra om WF-fästet när toppen installeras så att den ser lite finare ut. Anse detta som en prototyp.

Visar även hur mitt garage ser ut. Som ni ser är det optimalt. Särskilt när det är -20 och vindarna går uppemot 30m/s.



https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-0b601cc0bdddd4a6f161823f1a9b83be.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-32deb0be33cb8ee294e99d7f7287f6a4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-dd7aa2c9f8286efcf9f2401fdb429f9e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-e91c65cbcdcb19a36e199408f2969d04.jpg

Professionell hatare

629 Inlägg
20 mars
Trådstartare
#43
Fått dit fästet för VR-givaren och gjorde en test fit av triggerhjulet. Kommer behöva ta bort mycket material från nedre kamremskåpan för att det faktiskt ska funka.

Försöker ta bilder lite mer, men mobiltelefonen vägrar ta bild med blixt pga kylan. Måste värma upp den med brännaren innan varje bild lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-02aaa75582c90991f83d1b5c188b193a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-95bc5ab33d29e579c037d7bcb976d1cc.jpg

Professionell hatare

629 Inlägg
20 mars
Trådstartare
#44
När jag ska ställa in triggerhjulet mot VR-givaren. Spelar orienteringen någon roll? Jag mäter väl ändå upp senare hur många grader från ÖD tills att givaren har gått förbi missing tooth?

Professionell hatare

629 Inlägg
22 mars
Trådstartare
#45
Vart ute några timmar.

Triggerhjulet är på plats. Eventuellt att jag måste slipa ned en bult till kamremskåpan då den trycker givaren lite av center.

Även preppat fördelaren och tagit bort 3/4 tänder.

IAT är installerad, dock gängades den ur då jag var klåpfingrad. Den vägrar dock komma lös och i värsta fall är det bara lite ofilterad luft. Så den får väl sitta där tills lambdan säger annat.

TPS påbörjad, men måste ha m5 bultar och närmsta öppna affär är 20 mil bort.

Ska nog dra lös insuget bara för att ha lite mer utrymme när jag splicar in i CLT, TPS, PWM och annat.

Nästa steg är????

Kanske elen? Börja check av alla saker 1 åt gången.

Professionell hatare

629 Inlägg
22 mars
Trådstartare
#46
Kopplat in ECUn. Eller iallafall + och -.

Har även tagit bort alla kontakter som jag tänker återanvända. Måste beställa mer DT-pins.

Imorgon kopplar jag in allt jag kan koppla in. VR, o2, tändmodul och tändspole.

Nästa helg, om allt går an. Bör jag kunna starta bilen om alla givare vill fungera som dom ska.

Professionell hatare

629 Inlägg
22 mars
Trådstartare
#47
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-351b1fa4f9d7c10acd401f6a7ee09dbc.jpg

Bild på VR och trigger. Blev helt ok tillslut, men bulten till kamremskåpan tar i fästet och gör så att givaren pekar lite snett. Får se om det funkar oavsett annars blir det att slipa ned 1-2mm från bulten. Bara så jobbigt att göra det då det tog 1 timma att få dit fästet.

Professionell hatare

629 Inlägg
24 mars
Trådstartare
#48
Här kommer några bilder på toppen. Väldigt fin!

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-1fdb682a2e911e9261815953cc8e4f01.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-b2f38910bdb2448da9ae648c7d29f876.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-6b72b3b4a4173f09de75e223dd27758c.jpg

Professionell hatare

Diagnostekniker
2 931 Inlägg
26 mars
#49
Här har jag missat en del ser jag.
Jävlar att det ramlar på för dig. big_smile

Triggerskivans orientering är av mindre betydelse då du ändå ställer detta i mjukvaran.

Up the RA

629 Inlägg
26 mars
Trådstartare
#50
Jesper328 skrev:
Här har jag missat en del ser jag.
Jävlar att det ramlar på för dig. big_smile

Triggerskivans orientering är av mindre betydelse då du ändå ställer detta i mjukvaran.

Jo det har börjat ske saker då medeltemperaturen är 0 grader just nu. Jag har också bokstavligt talat räknat minuterna på dygnet som solen är uppe. Sista mars går den ned kring 20:00!!! Då kan man meka på riktigt.

Nu i helgen får jag lite bärhjälp som ska hjälpa lyfta en b230f ur garaget. Hyresvärden arg då garaget blivit vattenfyllt och olja tryckts ut i och med vattennivån. Sanerade så gott det gick när det var is, måste nu bara få bort motorn utan att spilla ännu mer olja.

Ska sedan plocka de grövre vevstakarna från den motorn och eventuellt skicka vevaxel/kolv på balansering/lättning.

Fick idag sista paketet som behövdes och det var DT- och boschpins för alla givare. Så i helgen kopplas alla givare också in

Professionell hatare

629 Inlägg
5 april
Trådstartare
#51
Har fortsatt koppla in saker men blir knäpp!

Den sköldade kabeln kortsluter sig själv. Varje gång jag mäter efter kontinuitet så visar mätaren att det är en closed loop i anslutningen. Den visar även CL om jag kapar kabeln och mäter. Vad är det som sker?

en 2 delad skärmad kabel bör ju inte ansluta till sig själv? Jag gör en anslutning till flätan, en till + och en till -.

Kortslutningen måste ju ske någonstans i kabeln men oavsett var jag klipper/delar kabeln så är det kortslutning.

Vad ska jag göra?

Professionell hatare

Diagnostekniker
2 931 Inlägg
7 april
#52
Ja du, så skall det ju inte vara.
Är batteriet bra i multimetern, och den visar inte OL istället för CL?

Skall ju egentligen bara vara två separata ledare med en skärm, så finns ju inte så mycket som kan fela på så sätt.
Om du sluter en krets över ena kabeln, kan du då få fram en spänning på en andra kabeln?
T.ex en 5w lampa.

Up the RA

629 Inlägg
lördag 09:10
Trådstartare
#53
Kom på felet. Kablarna var dåliga. Isoleringen för varje kabel var för tunn. Märkte hur tunna de var när jag kunde skala av de med min nagel.

Fått tag på nya triggerkablar från Speeding, billigare än det jag köpte förr och det är tydligen MaxxECU-kablage. Ska installeras senare idag.

Professionell hatare

Diagnostekniker
2 931 Inlägg
lördag 12:55
#54
Skumt, vart inhandlades kablaget?

Up the RA

629 Inlägg
lördag 19:30
Trådstartare
#55
Jesper328 skrev:
Skumt, vart inhandlades kablaget?

Kommer ärligt inte ihåg. Var inte från en hemsida som säljer bildelar, någon större grosshandlare för elkomponenter.

Hann ej göra trigger idag, men har nu kopplat in tändningsmodulen och WF-spolen. Imorgon blir det att göra trigger, sedan städa upp lite så ska jag börja leka mod konfigen i tunerstudio.

Professionell hatare

629 Inlägg
söndag 17:50
Trådstartare
#56
Trigger är nu pinnat. Kvarstår att bara göra klart jordanslutning och 5v ref. Dra åt helvete vad drygt det är att få in nya pins i en redan full kontakthylsa. Vill på riktigt bara dra ut alla kablar och göra om göra rätt, men vi får se om det här nu funkar.

Professionell hatare

629 Inlägg
söndag 21:49
Trådstartare
#57
Framgång!
Lite problem med kontakterna men allt gick igång! Får in TPS, CLT, IAT, O2, MAP, BARO på mätarna och dom fungerar. Måste bara kalibreras.

Största vinsten är att ingenting brann upp och att inga säkringar gick.

Självfallet så gick sista kontakten för hallgivaren sönder, och jag har slut bosch-stift. Ska kolla imorgon om någon i byn har reservdelar! När hall och vr äntligen är inkopplade som dom ska, ska jag ställa in tändningsoffset och börja leka runt med auto-tune.

Så planen för imorgon:

- Hitta boschkontakt
- Hitta bosch-stift
- Dra om hall-jord för den blev inte bra.
- Fixa brickor/pinnbultar för ventilkåpan.
- Installera styrservo + generatorrem
Om ork finns: sätta tillbaka avgassystemet.


Fråga till dig Jesper:

Jord för hallsensorn. Kan den gå till jord-ref eller måste den gå till en separat jordkontakt? Blir signalen förstörd om jag kopplar den till sensorjord?

Professionell hatare

Diagnostekniker
2 931 Inlägg
söndag 22:02
#59
Snart uppstart då! big_smile

Jag skulle ha kopplat såhär;
Spänningsmatning ifrån säkring till sprutet (3A va?).
Signal till signal såklart.
Jord till jord, brukar vara stiftet bredvid signal om du har en db37-kontakt.
Du kan även använda sensorjord, finns risk att du får störningar även om den är minimal, men helst så har man en egen jord via sprutet för att få det så rent som möjligt.

Skärmen brukar man kunna jorda vid sprutet också.

Up the RA

629 Inlägg
Igår 07:56
Trådstartare
#60
Jesper328 skrev:
Snart uppstart då! big_smile

Jag skulle ha kopplat såhär;
Spänningsmatning ifrån säkring till sprutet (3A va?).
Signal till signal såklart.
Jord till jord, brukar vara stiftet bredvid signal om du har en db37-kontakt.
Du kan även använda sensorjord, finns risk att du får störningar även om den är minimal, men helst så har man en egen jord via sprutet för att få det så rent som möjligt.

Skärmen brukar man kunna jorda vid sprutet också.

Skärmen är jordad vid eget stift. Men vanlig jord kan jag antingen ta till givarjord eller en egen kabel direkt till minus.

Ska ta bild senare på ecun. Blev riktigt dåligt imo. För tjocka kablar så går ej sätta ihop allt så det blir en enhet. Funkar ändå och tror inte något kommer skaka isär men ser förjävligt ut. Hade behövt göra om med tunnare kablar.

Professionell hatare


Sök