3176
Sök

1.8T - minskar även laddtrycket när lmm ger för lågt värde?

735 Inlägg
17 juli 2007
Trådstartare
#1
Har en audi A3 1.8T med lite kass lmm. Ger numera ett maxvärde i VAG-com på 167g/s istället för 185g/s som jag fick för ett par månader sen.
Drog en repa där jag mätte laddtrycket också, Har tidigare fått ett max ladd på ca 1.4 bar men nu låg den på 1.2 bar som max. Bilen orkar alltså inte ladda 1.45 bar, trots att spec. laddtryck ligger på 1.45 bar.
Hänger detta ihop? Kommer bilen med största sannolikhet få rätt laddtryck när lmm är utbytt eller har jag något mer fel som spökar?

735 Inlägg
17 juli 2007
Trådstartare
#2
Menar du läcka på någon tryckslang? En läcka före lmm borde ju inte påverrka?
Ja det är mycket möjligt, inte sett någon spricka eller reva, men eftersom jag tappat så pass lite ladd så skulle det ju kunna vara lite pysläckage bara. Ska göra ett trycktest då..

Så laddtrycket ska inte påverkas trots att lmm ger för låga värden?? Tycker att det borde bli så eftersom om motorn får för lite luft så borde bilen kompensera genom att sänka laddtryck

127 Inlägg
17 juli 2007
#3
Det kanske är turbon som börjar slänga in handduken. Borde inte lmm få i sig mindre luft vid mindre laddtryck.

Om LMM är kass så brukar väl bilen gå väldigt ryckigt.

Mvh Ola

735 Inlägg
17 juli 2007
Trådstartare
#4
Peter_J_H skrev:
Jo, precis. Det kan ju vara en pysläcka någonstans. Är den efter lmm:en kan det ju påverka. Vet tyvärr inte hur det ser ut på din bil, men jag drar samma slutsats som på andra bilar.

LMM:en borde ju påverka laddtrycket. Har du ingen luft kan du ju inte få upp ett tryck... Har du en liten spricka i tryckröret, förlorar du ju tryck..

Det bästa är att kika på LMM:en, kopplingarna dit och alla tryckrör...

PÅ SAAB är det så att man inte ska ha öppne dump, för då kan motorn gå sämre för LMM:en får fel värden... Det kan vara samma problem för dig om du kör med öppen

Lycka till smile

Nä, kör original återcirkulerande dump. Verkar vara en jäkla åtgång på lmm för det fanns ingen på lager hos VAG-sverige men jag tror nog att detta är felet, för nå läckage fann jag inte.

Nitzer skrev:
Det kanske är turbon som börjar slänga in handduken. Borde inte lmm få i sig mindre luft vid mindre laddtryck.

Om LMM är kass så brukar väl bilen gå väldigt ryckigt.

Usch, nämn inte kass turbo. Har fasat för den sedan jag chippade tongue Jodå, bilen går småryckigt och är märkbart tröttare med inkopplad lmm istället för boxens egna värden. Så borde va lmm.. ta i trä

16 Inlägg
17 juli 2007
#5
testa och gör rent lmm med brakelean eller något liknande väldigt försiktigt.. sitter känsliga trådar däri:)



Sök