4814
Sök

Val av ic för effekter runt 300-350hk?

Saaboholic
3 129 Inlägg
20 juli 2007
Trådstartare
#1
Hallå folket..ja höstens bygge börjar smygstarta på allvar nu och funderar kring vad för ic jag ska använda mig av? bilen i fråga är en 9000 2.0T16 (-85).. målet ligger mellan 260-300hk och för att vara på den säkra sidan så bör ic.n klara iaf runt 320-350hk.

finns det någon bra saab orginal ic att använda eller vad är det som gäller?

svara gärna med länk till hemsida..pris på grejerna etc..

Mvh
Markus

"Liberty of thought is the life of the soul"

2 117 Inlägg
20 juli 2007
#2
Köp en som har ungefär samma mått som original fast tjockare.
Några exempel, 78cm bör passa (om dessa är bra eller dåliga får du själv undersöka).
(cellpaket 600mm)

http://www.klracing.se/?subpage=kategor … ategori=50

eller

http://www.blocket.se/vi/9599072.htm?ca=15_s
Senast redigerat av shogun (20 juli 2007)


Saaboholic
3 129 Inlägg
20 juli 2007
Trådstartare
#3
hm okej.. men 600mm är inte det lite att ta i blir svårt med plats osv med tanke på alla ac anslutningar?

"Liberty of thought is the life of the soul"

2 117 Inlägg
20 juli 2007
#4
Många 200sx körde med Saab IC för några år sedan innan marknaden översvämmades med aluminiumIC. Problemet var bara att de har plastgavlar och fläktes upp i skarvarna vid laddtryck kring 1,5 bar. De flesta kör numera med en 600mm (cellpaketets storlek) i helaluminium istället.

Ta och mät lite på din och se om du kan pula in en i aluminium istället.
500x370x62mm verkar vara måtten på original (förutom tjockleken).

Den som du ser i nedanstående länk är ju ganska dyr och jag vet inte om företaget är verksamt eller har upphört.
http://www.racecooling.com/sidor/saab_9000.htm

Det lönar sig att pula lite själv och fixa till nya rör i aluminium. Finns relativt billiga universaldelar här:
http://www.creatix.se/Shop/Index.php?ArtId=CRA7645

Hoppas det går bra för dig
Senast redigerat av shogun (20 juli 2007)


Galen
849 Inlägg
20 juli 2007
#5
Lånar tråden lite wink

Om trimmar upp en 200sx till ska vi säga 300 - 350 duger då den där Icn på Stylingbutiken.se som är ett helt paket till 200 sx?

http://www.stylingbutiken.se/

Eller har märket någon betydelse på ic? Det är ju en ganska "simpel" funktion om man ska säga så:P

Känns ju surt att köpa en Greddy Ic för 5000kr som ska klara 700hästar, när man kan få en lika stor Ic plus massa kromade aluminium rör så man slipper köpa det till för 4000kr.


Mvh

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

2 117 Inlägg
20 juli 2007
#6
Frippe08 skrev:
Lånar tråden lite wink

Om trimmar upp en 200sx till ska vi säga 300 - 350 duger då den där Icn på Stylingbutiken.se som är ett helt paket till 200 sx?

http://www.stylingbutiken.se/

Eller har märket någon betydelse på ic? Det är ju en ganska "simpel" funktion om man ska säga så:P

Känns ju surt att köpa en Greddy Ic för 5000kr som ska klara 700hästar, när man kan få en lika stor Ic plus massa kromade aluminium rör så man slipper köpa det till för 4000kr.


Mvh

Det fungerar säkert helt ypperligt. De anger att det är högsta kvalitet så då får de ju stå för detta uttalande. Bäst är om du kan ta dig en titt på det och själv se om det ser välgjort ut. Kolla också att rören är gjorda för ca18det och inte för 2-litersmotorn. Silikonslangarna måste också vara av flerlagers kvalitet (minst 4). Finns ju skräp ute på marknaden som mjuknar av värmen. Kolla även vilken diameter det är på rören så att de inte är för klena. Strypningar vill vi ju inte ha wink

Sedan tycker jag att uppgifter som att en IC av den och den storleken klarar si och så många hästar bör tas med en nypa salt. Det finns ju så många andra delar som ska samverka ihop för att det ska fungera bra. Den storlek de har angivit används i alla fall av många som har både mer och mindre än 350 hästar.

Greddy eller lågpris? Alltid en fråga om vad man vill ha ut av det hela och kvaliteten.
Budgettrim fungerar det med. I mellanklassen så fungerar det mesta. I de högre klasserna är genvägar inte speciellt lämpligt, det kan bli mycket dyrt.


Saaboholic
3 129 Inlägg
20 juli 2007
Trådstartare
#7
ska jag köpa enbart cellpaket eller "intercooler" som det står på klracings hemsida osv? vad är det för anslutningar man behöver?

samt vilken del/rör är det som går till turbon från ic.n? och hur ska man få plats med 3" anslutningar :S

"Liberty of thought is the life of the soul"

2 117 Inlägg
20 juli 2007
#8
hedley skrev:
ska jag köpa enbart cellpaket eller "intercooler" som det står på klracings hemsida osv? vad är det för anslutningar man behöver?

samt vilken del/rör är det som går till turbon från ic.n? och hur ska man få plats med 3" anslutningar :S

Du ska helt klart först mäta lite i motorrummet och bestämma dig för hur och var du vill montera IC:n och hur du ska dra rören.

Sedan köper du en hel IC (inte bara cellpaketet för då måste du ju svetsa på tankarna själv). Rörstorlek 3" var ju bara ett exempel. Det finns ju fler diametrar att välja på.

Kan tyvärr inte ge dig exakta anvisningar om vilka rör mm som du ska köpa till just din bil. Alla bygger ju lite efter eget tycke och smak. Topmonterad turbo, undermonterat, front monterad IC, originalplats osv...

Ska du sätta IC:n på samma plats som original så kan du ju utgå från original storlek på IC och original rördragning, skissa upp lite gällande rörvinklar och längder. Sedan är det bara att börja riva gammalt och montera dit nytt. Glöm inte diverse t-rör för dumpar, vakuumslangar mm...


Saaboholic
3 129 Inlägg
20 juli 2007
Trådstartare
#9
aha okej.. så man måste byta t-rören också då? du vet inte om det finns någon sida där man kan kolla upp mått osv på orginal grejerna?

hade tänkt mig orginal eller front monterad då det verkar enklast?

/Mr B

"Liberty of thought is the life of the soul"

2 117 Inlägg
20 juli 2007
#10
hedley skrev:
aha okej.. så man måste byta t-rören också då? du vet inte om det finns någon sida där man kan kolla upp mått osv på orginal grejerna?

hade tänkt mig orginal eller front monterad då det verkar enklast?

/Mr B

Nej tyvärr. Har inga sådana länkar. Kanske någon annan här kan ge dig mer "hands on" hjälp?

Hur som helst så gör det gott för motorn att få lite grövre rör mellan turbo och insug och lite gröver IC så att luften har lite lättare att passera och kyls ned lite mer.

Lycka till. big_smile


Saaboholic
3 129 Inlägg
20 juli 2007
Trådstartare
#11
hehe tackar tackar..är bara i planerings stadiet..försöker ta reda på exakt vad jag behöver allt från slangar till själva ic.n så det bara är att handla sen när det är dags..ska även i 431.or+ anpassad programvara.. sen får man väl byta till ett 18T agg om man ska ha mer effekt hehe wink

"Liberty of thought is the life of the soul"

Galen
849 Inlägg
20 juli 2007
#12
shogun skrev:
Frippe08 skrev:
Lånar tråden lite wink

Om trimmar upp en 200sx till ska vi säga 300 - 350 duger då den där Icn på Stylingbutiken.se som är ett helt paket till 200 sx?

http://www.stylingbutiken.se/

Eller har märket någon betydelse på ic? Det är ju en ganska "simpel" funktion om man ska säga så:P

Känns ju surt att köpa en Greddy Ic för 5000kr som ska klara 700hästar, när man kan få en lika stor Ic plus massa kromade aluminium rör så man slipper köpa det till för 4000kr.


Mvh

Det fungerar säkert helt ypperligt. De anger att det är högsta kvalitet så då får de ju stå för detta uttalande. Bäst är om du kan ta dig en titt på det och själv se om det ser välgjort ut. Kolla också att rören är gjorda för ca18det och inte för 2-litersmotorn. Silikonslangarna måste också vara av flerlagers kvalitet (minst 4). Finns ju skräp ute på marknaden som mjuknar av värmen. Kolla även vilken diameter det är på rören så att de inte är för klena. Strypningar vill vi ju inte ha wink

Sedan tycker jag att uppgifter som att en IC av den och den storleken klarar si och så många hästar bör tas med en nypa salt. Det finns ju så många andra delar som ska samverka ihop för att det ska fungera bra. Den storlek de har angivit används i alla fall av många som har både mer och mindre än 350 hästar.

Greddy eller lågpris? Alltid en fråga om vad man vill ha ut av det hela och kvaliteten.
Budgettrim fungerar det med. I mellanklassen så fungerar det mesta. I de högre klasserna är genvägar inte speciellt lämpligt, det kan bli mycket dyrt.

Tack för hjälpen!wink

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

21 juli 2007
#13
Kolla på den jag har, liten och smidig. Ska klara 400 hk.

Audi A4 1.8Ts Steg 3
www.johnny.nu

Saaboholic
3 129 Inlägg
21 juli 2007
Trådstartare
#14
vad gav du för den då? svår monterad?

"Liberty of thought is the life of the soul"


Sök