3019
Sök

cca vad menas med det.?

118 Inlägg
21 juli 2007
Trådstartare
jo det är så att jag ska försöka driva en lite låda med  musik och nu undrar jag om det går att använda ett GEL mc-batteri på 12 v och 3ah... och 30cca från biltema atrn
80-811. ska använda ett slutsteg på 900watt. jag har en batteriladdare som ska vara på hela tiden är det tänk, medans jag spelar musik...
så vad har cca med saken att göra.? det är väll bara när man tänk använda batteriet till kallstart eller start och det ska ju inte jag.`?

tack för svar

410 Inlägg
21 juli 2007
cold cranc ampere, det är vad batteriet orkar ge när det är kallt

Copyright @ Rybbs Production

341 Inlägg
21 juli 2007
hanomag skrev:
cold cranc ampere, det är vad batteriet orkar ge när det är kallt

Kan tillägga att det är vad batteriet ger vid minus 18 grader under 30 sekunder.
Det är ett mätvärde som mest används som jämförelse. A och AH är det viktigaste faktorerna.
Tror ett lite kraftigare batteri skulle passa bättre ditt fall.
Senast redigerat av MTR (21 juli 2007)

21 761 Inlägg
22 juli 2007
Håller med MTR, det batteriet kommer man inte långt med om slutsteget ger flera hundra Watt.

CCA-värdet anger som sagt hur stor ström som batteriet kan ge ut vid -18 grader under en viss tid innan spänningen har sjunkit till 7,2V. Hur lång den mättiden är varierar med olika mätstandarder, med SAE-standarden så är mättiden 30 sekunder som MTR skrev.

CCA-värdet anges speciellt på startbatterier eftersom de batterierna brukar användas på vintern och då vill man ju ha ordentligt med kraft så att startmotorn orkar vrida runt motorn.

Ah-värdet visar hur många Ampere som batteriet kan ge ut i 20 timmar (oftast) innan spänningen har sjunkit ner till 10,5V. Biltemas 3Ah batteri kan alltså ge ut ca 0,15A i 20 timmar innan spänningen har sjunkit till 10,5V, ett 60Ah batteri kan ge ut 3A i 20 timmar. Denna mätning görs vid ca 25 graders omgivningstemperatur.

Sök