2034
Sök

Skumt ljud från bilen när jag svänger?? s60r awd!

509 Inlägg
20 juli 2007
Trådstartare
Tjena! Har en s60r awd som jag har fått lite problem med!

när jag kör i låga hastigheter och svänger så kommer det ett Skumt ljud från bilen!
Ett lixom sjungande ljud! Det är när jag både svänger höger och vänster! kan också låta i mycket låga hastigheter rakt fram! (krypkörning)

Någon som  har haft detta problemet eller kan ha någon fundering över vad det kan vara?

tack på förhand! Fidde

112 Inlägg
20 juli 2007
det första som slå mig är att det kanske är lagrena...

sen hade morsan ett svagt tjutande ljud, konstant, på sin v70 -98, det kom bakifrån och det var bromsarna som spökade, farsan bytte oken och grejade och sen vart det bra... big_smile

men i och med att du svänger så ger jag min röst på lagrena, fra tills någon mer insatt rättar mig... men då borde det låta även i högre hastigheter tycker jag...

Rätta mig om du har fel...

3 627 Inlägg
20 juli 2007
Har det på Toyotan.. eller hade snarare! Tjöt så in i helvete när man svängde.. har för mig att det va drivknutarna eller något sånt som spökade, fick det fixat på garanti iaf smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

345 Inlägg
21 juli 2007
Skulle det vara ett hjullager t ex. så låter de oftast när du bara svänger åt ena hållet då belastningen försvinner åt ena hållet. Dock kan du ha otur att de gått två hjullager om de nu skulle vara de.

hater
656 Inlägg
21 juli 2007
du kanske måste slippa lite på dina bromsklossar, fick jag göra dagen efter jag köpt den, det gnissla liksom när jag svängde i farter över 50, kan också bara va nått som skaver eller hjullagren som gått isf ..

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
21 juli 2007
Små grus mällan klossar å skivor ... hadde det symdromet i vintras ... när man åkt i slaskigt modd ... fick tvätta å spola ett par gånger tills det försvan ...

//S

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

424 Inlägg
21 juli 2007
Kolla hjullager.

Jag hade ett konstigt sjungande ljud i C70in varje gång jag svängde höger och det visade sig att en bromssköld låg lite för nära....

509 Inlägg
22 juli 2007
Trådstartare
tack för allt! nån som kan ha nån mer gissning?

509 Inlägg
27 juli 2007
Trådstartare
?

Supraman
2 300 Inlägg
27 juli 2007
Om jag vore du skulle jag försöka utesluta att vinkelväxeln är sönder.
Hissa upp den bak och försök rotera kardanen.
Går det inte så är vinkelväxeln hel så då kan man utesluta den.
Kan ge ifrån sig ett metallskt sjungande/skrapande ljud om den har rasat.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

424 Inlägg
28 juli 2007
Stefan Varberg skrev:
Om jag vore du skulle jag försöka utesluta att vinkelväxeln är sönder.
Hissa upp den bak och försök rotera kardanen.
Går det inte så är vinkelväxeln hel så då kan man utesluta den.
Kan ge ifrån sig ett metallskt sjungande/skrapande ljud om den har rasat.

När du säger det så....

Körde en XC90 T6 för ett par år sedan. Den hade ett sjungande läte varje gång man svängde åt ett visst håll. Vikelväxeln byttes då ut på garantin.

Hissa upp och kolla så det inte har läckt ut nån olja runt vinkelväxeln.

Ska inte vara någon glädjedödare, men är det vinkelväxeln är det ingen billig rep! yikes
Senast redigerat av C70 (28 juli 2007)

Supraman
2 300 Inlägg
28 juli 2007
Om du känner att du har råd så byt vinkelväxeln till den som sitter på xc90 V8.
Det är förstärkt och klarar mer påfrestningar.

Problemet är dock oftast inte i vinkelväxeln utan i hylsan som överför kraften mellan växellådan och v-växeln.
Felet är att konstruktörerna har gjort så att splinsen som greppar i v-växeln inte går tillräckligt långt in.
Det betyder att det är mkt kraft på en liten yta som ska överföras.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Sök