20 februari 2005
Trådstartare
Efter att ha hört den uppmärksammade nyheten om SAAB's vevhusventilationsproblem och att motorerna rasar enligt media blev jag förbannad... så jag började luska lite mer i vad som var problemet, jag har själv trygghansa som enligt medierna inte längre ville ersätta bilar som motorerna skadats vid...
Jag råkade själv ut för problemet med vevhusventilationen men det handlar inte om det. Folk kan fan inte köra bil. Jag ringde till trygghansa och frågade varför dom inte ersatte skadorna längre om motorn behövde renoveras och dom anser att man ska ha så bra koll på sin bil att man inte kör sönder den. Och mycket riktigt, det som händer innan motorn rasar är att det kommer upp en "check engine" varning och om man läser instruktionsboken så ska man omedelbart stänga av motorn och undersöka vad felet är. Detta har folk dock rent ut sagt skitit i att göra och kör vidare, många hade inte ens kontrollerat olje nivån vilket var anledningen till varningen utan kör vidare, klart att motorn rasar när den inte får nån olja... är detta saabs fel? NEJ, om folk läser instruktionsböckerna och tar sig tid att lära sig ens något om sin bil så skulle dom slippa mycket besvär... När jag fick min check engine varning stängde jag direkt av motorn, det första jag kollade var olje nivån o mycket riktigt var det snustortt... men det var bara att knalla iväg o köpa nån liter o sen starta motorn, varningen var borta o då kunde man köra till närmaste verkstad eller fixa felet själv om man nu kan göra det...
Vad är då problemet med motorn? Jo, man kan ju härleda tidsmässigt lite vad som har hänt med motorer och oljor det senaste 30 åren... tidigare bytte man olja MINST var 1000:e mil och oljefiltret var minst dubbelt så stort som det är idag... men inte nog med det, idagsläget byter "vanliga" människor oljan endast då det är service dags, dvs, var 3000:e mil. Man kör alltså 3 gånger längre med ett hälften så bra filter som på den gamla goda tiden då bilarna bara gick o gick o gick... jag har sett exempel på 9-5:or, med just den inblandade motorn som rullat nästan 40'000 mil utan några som helst problem, varför, jo för att man bytt oljan ofta...
Detta felet är inte enbart SAAB relaterat ska ni veta, varje biltillverkare idag har stora problem med ventilationen och olje regleringen i motorn, speciellt turbomatade motorer... och detta är inget som bara rör bilar, jag är test-pilot och även flygplans motorer har stora problem med just vevhusventilationen, men där är kontrollerna så regelbundna och rigorösa så att man tar felen innan dom hinner göra någon skada.
Så vad jag vill säga är att folk kan fan inte köra bil, om dom hade lite vett i huvudet så skulle dom ta reda på lite mer om sina bilar och sköta om dom bättre...
En annan sak jag förundras över är att många klagar på att bilarna rostar så mycket. Aftonbladet hade nyligen en enkät som undersökte hur ofta svenskar tvättar sina bilar så här om vintern... kanske en gång i månaden hade majoriteten valt... TRO FAN att bilarna rostar med all salt o skräp som får lov att sitta veckovis o gro utan att nån lyfter ett finger...
näe skärpning!!!
in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
-
www.bmwb.se