3592
Sök

Kan ngn hjälpa mig avgöra vad för motor jag har i min Volvo 940 Turbo!?

45 Inlägg
31 juli 2007
Trådstartare
#1
Jag har en Volvo 940 Turbo åresmodell 93 manuell.

I mina registreringspapper står det att jag har 121kw=165hk 264nm = Fulltrycksturbo.

Men jag har även förmodligen upptäckt att jag har Turbo+ i min bil via min laddtrycsmätare som innebär att laddtrycket ökar vid fullt gaspådrag vid ca 4500rpm till omkring 0.8-0.9 bar ifrån orginal laddet 0.4bar.

Men enligt mekonomens hemsida när man skriver in sitt reg nr och vad alla tror, ska jag ha en B230FT. Men på kamremskåpan står det B230FK och även instansat på blocket. Men B230FK är Lätt trycks turbon säger en del som ska ha ca 135hk men jag har 165hk=fulltrycksturbo + Garrett T25 Turbon.

För jag har även Garrett T25 Turbon som är orginal som INGEN har tydligen sätt suttit in en Lätt tryckstrubo.

Så kan någon svara på min fråga? har jag en fulltrycksturbo eller lättrycksturbo? B230FT eller B230FK?

Tacksam för alla svar!

Mvh Sammy.


847 Inlägg
31 juli 2007
#2
Låter som det har skett ett motorbyte. Sen tycker jag att det borde sitta ett mitsubishi agg i. Har för mig att det ska göra det i alla Volvos efter 89. Fast det kanske finns vissa undantag.


Kettunen
31 juli 2007
#3
Tror som ovan. Motor byte. Sen kan ju någon bytt turbo från lätttryck till fulltryck med. Eller vridit upp laddtrycket.

429 Inlägg
31 juli 2007
#4
Du har fulltrycksturbo.
B230FT och B230FK är samma motor bara att FK satt i lätt tryckaren. Men din motor är iaf bytt det ska stå B230FT på det sen har den nog bara bytt motor och behållt turbon.
Garrett turbo sitter det orginal till 93 eller 94 har jag för mig, jag har den turbon med fast har en 91a.
Orginal ladd är 0,55 bar


45 Inlägg
31 juli 2007
Trådstartare
#5
Ringde förra ägaren och det har skett ett motorbyte sad Det sitter en motor från årsmodell 95 trodde han.

Så förmodligen har jag en Lättrycksturbo motor med överflyttad turbo från en Full trycks turbo och även turbo plus paket =\ Min laddar bara 0.4bar ju sad Blir lite kinkig nu men men tack för alla svar iaf!


519 Inlägg
31 juli 2007
#6
SammyP skrev:
Ringde förra ägaren och det har skett ett motorbyte sad Det sitter en motor från årsmodell 95 trodde han.

Så förmodligen har jag en Lättrycksturbo motor med överflyttad turbo från en Full trycks turbo och även turbo plus paket =\ Min laddar bara 0.4bar ju sad Blir lite kinkig nu men men tack för alla svar iaf!

det ska vara lugnt..motor och turbo är samma på full och lågtrycksturbo..det som skiljer är tryckklockan som man byter.......rätta mig om jag har fel inte helt 100:a

429 Inlägg
31 juli 2007
#7
harman1 skrev:
SammyP skrev:
Ringde förra ägaren och det har skett ett motorbyte sad Det sitter en motor från årsmodell 95 trodde han.

Så förmodligen har jag en Lättrycksturbo motor med överflyttad turbo från en Full trycks turbo och även turbo plus paket =\ Min laddar bara 0.4bar ju sad Blir lite kinkig nu men men tack för alla svar iaf!

det ska vara lugnt..motor och turbo är samma på full och lågtrycksturbo..det som skiljer är tryckklockan som man byter.......rätta mig om jag har fel inte helt 100:a

Du har rätt om det är mitsubishi agg i båda som det är orginal.


Att den bara laddar 0,4bar gör den nog för att du har turbo + packetet, ta bort turbo + skiten om mentera en pysventil och chippa den.
Jag hade turbo + på min innan som inte fungerade och du laddade den bara 0,4bar.
Sen är det inget att vara kinkig för att han har bytt motor nu har du ju oljekylda kolvar men du vet ju inte milen på motorn fast går den bra och så är det väl inget att bry sig om.
Senast redigerat av jonas 740 (31 juli 2007)


2 452 Inlägg
31 juli 2007
#8
harman du har så rätt man byter bara tryckklockan så är det en fulltryckare....

ang turboplus kolla om du har en extra säkring mot torpedplåten vid ena stöddämparfästet,samnt så kan du kolla vid filterboxen om det sitter en konstig apparat där med...

döden kommer tillbaka

300 Inlägg
31 juli 2007
#9
men du ska bara vara glad för att dom bytt till en FK då den är snäppet bättre då du har olje kylling på kolven..


45 Inlägg
31 juli 2007
Trådstartare
#10
jonas 740 skrev:
harman1 skrev:
SammyP skrev:
Ringde förra ägaren och det har skett ett motorbyte sad Det sitter en motor från årsmodell 95 trodde han.

Så förmodligen har jag en Lättrycksturbo motor med överflyttad turbo från en Full trycks turbo och även turbo plus paket =\ Min laddar bara 0.4bar ju sad Blir lite kinkig nu men men tack för alla svar iaf!

det ska vara lugnt..motor och turbo är samma på full och lågtrycksturbo..det som skiljer är tryckklockan som man byter.......rätta mig om jag har fel inte helt 100:a

Du har rätt om det är mitsubishi agg i båda som det är orginal.


Att den bara laddar 0,4bar gör den nog för att du har turbo + packetet, ta bort turbo + skiten om mentera en pysventil och chippa den.
Jag hade turbo + på min innan som inte fungerade och du laddade den bara 0,4bar.
Sen är det inget att vara kinkig för att han har bytt motor nu har du ju oljekylda kolvar men du vet ju inte milen på motorn fast går den bra och så är det väl inget att bry sig om.

Aha okej så man kan säga att jag har en B230FK fulltrycksturbo med Turbo+ paket? För ibland laddar den 0.5bar vid ca 4000rpm sen vet jag ju inte häller hur exakt min turbo mätare är. Han sa iaf att motorn hade gått 11.000 mil men är det sant? kan jag tyvärr itne veta men den värkar funka bra iaf smile


45 Inlägg
31 juli 2007
Trådstartare
#11
turbodeath skrev:
harman du har så rätt man byter bara tryckklockan så är det en fulltryckare....

ang turboplus kolla om du har en extra säkring mot torpedplåten vid ena stöddämparfästet,samnt så kan du kolla vid filterboxen om det sitter en konstig apparat där med...

Har tittat och det finns nån slags ensamen säkring vid vänstra stötdämparen på batteri sidan där men trodde det var till mitt billarm? kanske har fel?


45 Inlägg
31 juli 2007
Trådstartare
#12
142R skrev:
men du ska bara vara glad för att dom bytt till en FK då den är snäppet bättre då du har olje kylling på kolven..

Börjar bli lite glad efter alla inlägg ang min motor good work big_smile Tacksam för alla svaren smile


21 Inlägg
1 augusti 2007
#13
gå in på autoexperten.se å klicka dig fran till din butik i till artiklar så skriver du in ditt reg nr år kollar på mer fakta:)

-utan 940
1 728 Inlägg
1 augusti 2007
#14
SammyP skrev:
Börjar bli lite glad efter alla inlägg ang min motor good work big_smile Tacksam för alla svaren smile

Grattis till en bättre motor! http://hem.bredband.net/andreas_h/beer.gif

2 452 Inlägg
1 augusti 2007
#15
då du har en säkring där så kan du vara lung på att du har turbo+ i din bil....kolla vid filterboxen nu med om du har slangar o sådant där med?

döden kommer tillbaka

45 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#16
Andreas 940 skrev:
SammyP skrev:
Börjar bli lite glad efter alla inlägg ang min motor good work big_smile Tacksam för alla svaren smile

Grattis till en bättre motor! http://hem.bredband.net/andreas_h/beer.gif

Tack så mycket och den hade bara gått 11.000mil enligt dom! Om det är sant så JIPPI! big_smile


45 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#17
turbodeath skrev:
då du har en säkring där så kan du vara lung på att du har turbo+ i din bil....kolla vid filterboxen nu med om du har slangar o sådant där med?

Ajjemän jag har nån metall grej där med 3 st vacum slangar 1 till Dump eller Turbon 1 till wastegate klockan 1 till fitlerboxen smile


-utan 940
1 728 Inlägg
2 augusti 2007
#18
SammyP skrev:
Ajjemän jag har nån metall grej där med 3 st vacum slangar 1 till Dump eller Turbon 1 till wastegate klockan 1 till fitlerboxen smile

Det är Turbo+, plocka bort skiten och montera riktigt trim. smile

45 Inlägg
2 augusti 2007
Trådstartare
#19
Andreas 940 skrev:
SammyP skrev:
Ajjemän jag har nån metall grej där med 3 st vacum slangar 1 till Dump eller Turbon 1 till wastegate klockan 1 till fitlerboxen smile

Det är Turbo+, plocka bort skiten och montera riktigt trim. smile

Det kommer, men pengarna finns inte just nu sad men snart så big_smile


397 Inlägg
2 augusti 2007
#20
Bättre med en FK motor, mindre sliten isf.. inte brutalt men ändå.


Sök