3416
Sök

Honda Civic VTI 160HK vs BMW 325 190HK

FantaSTic
6 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
Hej.
Två väldigt olika bilar som jag inte kan välja mellan.
BMWn är snyggare, dock med tråkig pizzastämpel. Dock skönare att åka? Jag kör minst 10mil om dagen, ofta mer.

Civicen är roligare?
Vilken är snabbast rakt fram och vilken är snabbast i kurvorna?

Vilken är billigast att äga?

Alla tips uppskattas,
tack på förhand

//
Mikke
Audi 90 2,3 10v
\\

2 201 Inlägg
7 augusti 2007
nu vet jag inte vilken modell av bmw du tänker på (e30, e36 ellre vad dom heter) jag kan inte bmw. utseende mässigt håller jag itne med dig, kanske därför jag kör honda  big_smile
honda är snabbast när det svänger. o rakt fram, tror jag (ganska säkert) även att hondan tar hem.
men bmw:n är kanske bekvämare om du kör långt.

hondan är billigast o roligast  big_smile
men bmw har två räta saker, bakhjulsdriften o rak sexa. men resten är inte jag förtjust i.
honda har ju framhjulsdrift, o vtec

som sagt, två olika bilar
Senast redigerat av peter_1976 (7 augusti 2007)

495 Inlägg
7 augusti 2007
jag håller med peter_1976, jag vet inte vilken modell av 325 du menar men rakt fram tror ajg kan bli väldigt jämt men i kurvor så tror ja hondan tar det. jag har både åkt honda och bmw och ja tycker då att man åker ruskigt fint i honda! och m du åker långt dagligen så tror ja honda kan vara ett bra alternativ med tanke på deras grymt bra motrer som nästan aldrig krånglar! men som sagt smaken är som baken! jag skulle satsat på honda!

lycka till:)

mig <3 vtec = sant

FantaSTic
6 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
Tack!!
Det var en E36 som jag lurade på. Tror jag sett siffror på 0-100 där BMWn var snabbare. Inte så jävla noga dock, driftsäkerhet och kurvor är viktiga också.

Hmm, svårt val detta... Några mer tankar?

//
Mikke
Audi 90 2,3 10v
\\

Byfåne
368 Inlägg
7 augusti 2007
I Bilsports konbana slog Civicen nya BMW M3 så 325/525 ska civicen inte ha några problem att dra. Rakt fram racing tror jag Hondan vinner 201m men jag tror det skulle bli riktigt jämt och BMW vinner nog 402m. Som du själv har skrivit.. Du åker bättre i BMW men lite tråkig stämpel. Om jag ska jämföra med mina egna bilar så finns det 2 gånger jag skulle välja BMW över FTOn och det är när jag ska åka långt/många i bilen eller om det regnar/snöar smile
Senast redigerat av Bubbaman (7 augusti 2007)

FantaSTic
6 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
Detta är en Civic 93a med 160HK VTI  motorn, menar du att den drar en M3a på bana? Låter ju sjukt.. :o

Honda känns lite sådär, känns alltid roligare med fler cylindrar. Känns som man har mer kraft bakom sig.. Men en japsare kanske skulle vara roligt... Samt att det kan vara roligt att varva långt på mätaren smile

Är det bra bottendrag i civicen eller måste man tokvarva för att det skall hända något?

MVH

//
Mikke
Audi 90 2,3 10v
\\

3 121 Inlägg
7 augusti 2007
Civicen 0-100 på ca 7,9sek
BMW 325 E36 0-100 på ca 7,9sek

Mitt antagande är att BMWn går lite fortare än Hondan över 150-

Hondan väger ju väldigt lite och därför svänger den också väldigt bra! Dock är ju inte BMWn direkt dålig i kurvorna den heller men självklart är det övertag Hondan i den grenen.

Jag har inte åkt och kört jättemycket civic men mitt intryck är att den är lite "småbil" i känslan. Lätt, lite mer vägbrus och buller än i BMWn. Båda bilarna attraherar klart aktiva förare.

BMW är mer premium Hondan är mer busbil. Kollade lite snabbt på blocket, hittade inte så många Hondor som har läderinredning, farthållare och klima. Någon enstaka Honda med halvskinn och AC. Ska man pendla och köra 10 mil om dagen hade jag gärna uppskattat en bil som har lite bekvämligheter.

Smaken är som baken! smile

2 201 Inlägg
7 augusti 2007
jo, en sexa är mysigt.
men honda är varvvillig, o när vtec kickar in så är det speciellt. jag vet inte exakt varvtal kraften kommer "igång", men den är ändå inte slö på låga varv, så tokvarvning behövs inte.
att civicen är snabbare, kan bero på vikt o aerodynamic ocå. den är ju mindre o bättre luftmotstånd än bmw:w

FantaSTic
6 Inlägg
7 augusti 2007
Trådstartare
Trotts så annorlunda bilar så är det svårt... Har kollat på Fiat Coupe också men den lär ruinera mig smile

Denna bmwn är det jag kikat på :
http://www.blocket.se/vi/12889350.htm?ca=15_s

Denna Civicen:
http://www.blocket.se/vi/12736275.htm?ca=15_s
Senast redigerat av MIKKEH (7 augusti 2007)

//
Mikke
Audi 90 2,3 10v
\\

FantaSTic
6 Inlägg
8 augusti 2007
Trådstartare
Ford Probe V6 skall enligt 0-100 tider gå snabbare än Civic VTI 160HK?
Stämmer det? :o

Ford kick ass

//
Mikke
Audi 90 2,3 10v
\\

2 201 Inlägg
8 augusti 2007
det har jag lite svårt att tänka mig. hondan vinner nog, men tror inte det är med jättemycket, men det räcker  big_smile

427 Inlägg
8 augusti 2007
Om du kör så långt borde ju bensinförbrukningen vara viktig?? isf är hondan mycket bättre!!
ja tycker ju att det är hur lätt som hälst eftersom ja kör honda men jag tror du kommer hålla med mig när du känner vtec och växlar vid 8200rpm!!! lycka till!
Senast redigerat av CRX-vtec (8 augusti 2007)

1 585 Inlägg
8 augusti 2007
Jag hade nog valt en bmw om jag varit du. Har en bmw själv (e36) och det fins mycket styling tillbehör till bmw. Samt dom går bra, Sköna att köra långa sträckor med osv. Inget illa menat mot Honda då jag själv va på väg att köpa en civic. Men när jag körde den så kändes den bullrig, Och inte alls lika skön att köra som bmwn. Men den är pigg och rolig att köra på små vägar. Då har bmw inte en chans. Men med ett väghållningskit till bmw så ska den nog också kunna gå bra på kurviga vägar.

427 Inlägg
8 augusti 2007
Jolle87 skrev:
Jag hade nog valt en bmw om jag varit du. Har en bmw själv (e36) och det fins mycket styling tillbehör till bmw. Samt dom går bra, Sköna att köra långa sträckor med osv. Inget illa menat mot Honda då jag själv va på väg att köpa en civic. Men när jag körde den så kändes den bullrig, Och inte alls lika skön att köra som bmwn. Men den är pigg och rolig att köra på små vägar. Då har bmw inte en chans. Men med ett väghållningskit till bmw så ska den nog också kunna gå bra på kurviga vägar.

Visst bmw är nog skönare att åka men civic är roligare. Men du skre att det finns mycket styling till bmw men där e ju inte civic dålig helle precis.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
8 augusti 2007
bmw:n har 6a och bakhjulsdrift= apkul. sen att komforten och lyxen är högre i bmw:n är ju ännu mer + köp bmw och ha det bättre i långa loppet.

401 Inlägg
8 augusti 2007
provkör båda bilar sen ser du villken du tycker mera om...så enkelt kan de va...eller wink

har själv BMW E36 skulle aldrig byta den mot civic iallafall...
Senast redigerat av Schumi (8 augusti 2007)

Sök