3650
Sök

Vilka av dessa 4" koaxialer tycker ni är bäst?

719 Inlägg
14 december 2005
Trådstartare
En polare ska köpa ett par 4" koaxar och har kommit fram till dessa från BRL. Infinity Reference 4012i, Rockford Fosgate P142C Punch, Infinity Ref 4002i, JBL GTO 426e.

Var antingen detta eller mds grejer då han inte pallar att beställa eller åka långt för att köpa.

Nån som har nå fina erfaranheter om något av dessa element?

/// Boman

live free, die young.

Mr
267 Inlägg
14 december 2005
allt är en smaksak.. kvalitetsljud kan du ändå glömma i en bil.. det viktiga är att se till att de inte sprakar när man drar på ljud, och orsaken till sprak är oftast dåliga kablar (tunna) eller att det kanske går nån strömkabel längs med ljudkabeln..

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

859 Inlägg
15 december 2005
Lunnajs skrev:
allt är en smaksak.. kvalitetsljud kan du ändå glömma i en bil.. det viktiga är att se till att de inte sprakar när man drar på ljud

Tala för dig själv du...

Scratch<<< Jag tycker han skall be BRL koppla upp högtalarna som det gäller, så han får lyssna på dem själv. Orkar han inte det kan han ju lika gärna ta dom han tycker är snyggast.

MVH Theo

Mr
267 Inlägg
15 december 2005
haha vadå "tala för dig själv" fyfan resonanser kan ta vägen överallt i en bil.. men det är klart.. jag ska ju inte sätta mig upp mot proffsen ^^

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

10 287 Inlägg
15 december 2005
Det går att bygga resonansfritt även i en bil, men jag kan hålla med om att om man sätter dom i dörren i orginaluttag på en gammal Volvo från 80-kallt så blir det inte så kul.
Jag antar dock att det är egentligen reflexer som Lunnajs menar och då är det så att reflexer är en del av ljudbilden såväl i bilar som i en hemmiljö.
Kryp in i ett döddämpat rum och lyssna på högtalare, det känns inte naturligt för fem öre.
Med reflexer i en bilkupe så får man rikta och lyssna sig fram till placering och ljudfält som ger det resultat man söker, men detta är ingen magi, så får man även göra i tex studiomiljö.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Servicetekniker
300 Inlägg
15 december 2005
Har själv kört Infinity ref 4002i och tycker att dom låter fantastiskt bra, har även lyssnat på Rockford p142c punch men tycker då att infinity låter bättre. Det är iaf min åsikt.

M.v.h/Erik

Go hard or Go home!

6 851 Inlägg
15 december 2005
Lunnajs skrev:
kvalitetsljud kan du ändå glömma i en bil..

Kan du inte utvekla det lite mera är du snäll...

15 Inlägg
15 december 2005
Säg bara vilka högtalare jag ska köpa....
Tycker att dom kan få sitta i orginalställerna på dörrarna fram... Pallar ej göra iordning nya hål...
Eller skulle de bli mkt bättre om ja satt in 6or fram?

6 851 Inlägg
15 december 2005
Both3n skrev:
Säg bara vilka högtalare jag ska köpa....
Tycker att dom kan få sitta i orginalställerna på dörrarna fram... Pallar ej göra iordning nya hål...
Eller skulle de bli mkt bättre om ja satt in 6or fram?

Antar att du har för 4" fram..byter du till 6½" så kommer det göra en väldigt stor skillnad ljudmässigt.
Men det går som sagt ej säga vad just DU vill ha för högtalarte fram. Det är något som just DU själv måste lyssna dej till och bestämma. Vi kan inte säga hur du skall lyssna, det är inte på oss andra dina öron sitter, utan på DIG!
Senast redigerat av Tiaz (15 december 2005)

719 Inlägg
15 december 2005
Trådstartare
Jo klart man ska lyssna. Dom har allt uppe så man kan lyssna på dom, men sökte lite förslag då dom inte låter lika i bilen osv.

Theo skrev:
Lunnajs skrev:
allt är en smaksak.. kvalitetsljud kan du ändå glömma i en bil.. det viktiga är att se till att de inte sprakar när man drar på ljud

Tala för dig själv du...

Scratch<<< Jag tycker han skall be BRL koppla upp högtalarna som det gäller, så han får lyssna på dem själv. Orkar han inte det kan han ju lika gärna ta dom han tycker är snyggast.

MVH Theo

live free, die young.

6 851 Inlägg
15 december 2005
Klart att det kommer låta lite skillnad i bilen. Men vart är nu dina gögtalare plaserade? långt nere vid fötterna eller mitt på dörren eller hur? Är de plaserade långt ner så skulle jag iaf. vilja ha en koax högtalare med vinklingsbar diskant..sitter de mitt på dörren så kanske en lite svagare mjukare diskant kan vara trevlig..men som sagt, bara att lyssna. fråga dem på BRL om du kan få byta dem om ljudet skulle låta piss i bilen.

781 Inlägg
15 december 2005
Lunnajs skrev:
allt är en smaksak.. kvalitetsljud kan du ändå glömma i en bil.. det viktiga är att se till att de inte sprakar när man drar på ljud, och orsaken till sprak är oftast dåliga kablar (tunna) eller att det kanske går nån strömkabel längs med ljudkabeln..

hum kvalitetsljud glömma? är väll inte alls säkert..

brys ju på vad du menar med kvalitetsljud men de duger säkert fr en vanlig svenson.. orsaken till sprak?? dåliga kablar? hum ju kanske de.. men du glömde att cd ger sällan ut så mycket efekt.. så kanske ett steg kan behövas om dom spraka.. där det finns fler instälningsmöjligheter även..

du ska ju ex inte spela mängder av bas i framhögtalarna..

781 Inlägg
15 december 2005
en sak till som ja glömde:P men de har nämts innan! va någa med instalationen! de är bland det viktigaste.. dåliga högtalare å en bra instalation kan låta bättre än rikigt bra högtalare å en dålig instalation

SaabSåld
25 Inlägg
15 december 2005
testa amega q-cox 400.... grymma fyror!

"my saabåjb is fantastisk"

Sök