Hej!
Jaja, tro vad ni vill, det är enklast så!
Men jag ska försöka utveckla mitt svar ytterligare.
Fairlanen är inte den bekvämaste bil vi har, så när vi använder henne kör vi oftast i marchfart runt 80 knyck, eller på små krokvägar där det heller inte går speciellt fort med den väghållningen. Utan bälten och med massor av vassa detaljer i intredningen känner jag mig inte helt komfortabel.
Eftersom vi bor ett par mil utanför stan är det heller inte ofta vi ligger och kör korta sträckor där bilen inte blir varm.
Bilen har en renoverad 260 i originalutförande, alltså inget trim och motorn är i gott skick.
Vi har manuell treväxlad låda, och det är mest bökigt att köra på cruising så det brukar vi avstå från. Normal stadskörning fungerar dock fint. Men cruising där alla ligger och rullar på driven och duttar på bromsen är något jag helst inte utsätter varken lameller eller kopplingsfot för...
Kör vi henne på etanol ökar förbrukningen till cirka 1 liter per mil.
Aerodynamiken på bilen är inget underverk, och det gör ingen märkbar skillnad om vi hänger på husvagnen. Men det var samma sak med de Suburbans och Blazers jag växte upp med, samma förbrukning även om man drog massa bröte.
Det tolkar jag som att bilen egentligen är ganska övermotoriserad och därmed går ganska avslappnat och utan kraftig belastning när man kör normalt.
Men det är i alla fall så vi använder henne, gärna med öppna fönster för att ytterligare förstärka det mysiga ljudet från motorn. Det är liksom ingen bil som är kul att ha bråttom i, hon PASSAR bäst att glida runt med.
Racing är hon direkt olämplig till, det har sambon konstaterat. Visst, råstrykan och kapaciteten finns där, men någonstans vid 150 börjar bilen vagga över hela vägen och man får verkligen ha is i magen (och kalsongerna med tydlingen enligt en passagerare!) för att inte studsa av vägen...
Skulle kanske gå att fixa om man bytte en hel del av de 40 år gamla hjulupphängningarna och torkade bussningarna, men vad fan!
Vi glider ju mest till sjön eller stan när solen skiner så det kvittar!
Men visst, ska man bara kallstarta och köra runt i stan eller hetsa till jobbet håller man henne kanske inte på 0,8, snarare kring litern, men detta är ju normal körning för oss. Och Volvon utsätts för samma typ av körning, fast henne kör vi förstås fortare än 80 med.
Den stora skillnaden är som sagt att vi sällan ligger över 80 med Fairlanen.
Mvh // Ellen
*Kanske bör tillägga att jag med mitt ursprungsinlägg inte ville slå ett slag för fyrtio år gamla jänkare som bruksbilar, utan mer visa på att man inte automatiskt ska vifta bort alla V8-or som oekonomiska och törstiga. Moderna V8-or borde gå riktigt ekonomiskt, men det är sällan det sitter "normala" åttor i dessa bilar, då är det stora effektuttag och mer extrema varianter som gäller för serier som förses med V8. En enklare V8-bil bör dock gå att köra på vettig ekonomi. Det var typ dit jag ville komma, fast jag trasslade in mig lite på vägen...
*