3661
Sök

Billiga V8or.

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
10 augusti 2007
#41
Lincoln skrev:
Redbull skrev:
vulture skrev:
Fairlanen ligger på 0,8 med en 260 i originalutförande under huven.

// Ellen smile

Undra varför folk köper moderna bilar när gamla jänkar är lika effektiva, eller ja mer effektiva med tanke på att det är en mycket större motor. Grattis till en unik bil! Sälj aldrig den, troligen mer högteknologiskt än en rymdfärja, Ford måste verkligen gjort något riktigt revlutionerande för att få en stor jänk med V8a att dra 0,8l/mil 1964, grattis igen!

Att kalla en Fairlane för stor jänk vet jag ju inte precis. roll De väger ju lite mer än 1500 kg och lite hästar så det är inte så konstigt att det går att köra billigt med de små V8.

Nu blir det mer och mer OT, men Fairlanen är som sagt ingen stor bil direkt, faktiskt jämförbar med Mustangen vilket många inte tänker på. Och alla behöver inte tro mig när det gäller bränsleförbrukningen, (tycker mig läsa in visst tvivel här Redbull wink ) men jag vet i alla fall att jag lika gärna kan köra Fairlane som något annat här på gården ur bränslesynpunkt, vilket jag INTE kunde när jag hade Chevan. Däremot brukar jag välja något annat, mer bekvämt med bra bromsar och både värme och kyla för vardagsbruk... big_smile

Tjusningen med Fairlanen ligger INTE i bekvämligheten, dock är motorljudet som formas genom trushdämparna svårslaget! big_smile

Jag har faktiskt ställt mig frågan många gånger varför moderna bilar har nästan samma bränsleförbrukning som fyrtio år gamla bilar. Okej, jag vet att effekten oftast har ökat drastiskt, men jag tycker ändå det är märkligt att min "nya" V40 har marginellt lägre bränsleförbrukning än vår drygt 40 år gamla Fairlane!

Kan ju nämna att Fairlanen ökar i förbrukning när jag kör henne på Etanol, då hon dessutom blir svårstartad då hon inte är optimerad för ändamålet. Men det går i alla fall... smile

// Ellen smile
Senast redigerat av vulture (10 augusti 2007)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
10 augusti 2007
#42
Mr_Gear skrev:
Bmw 530i V8 E34? borde väl vara bensinsnålare än din 540?

Ja den drar lite mindre men 0.05 0.1l/m är väl ingen stor skilnad?
530 sedan med manuel låda kan klara sig under litern o man kör snålt.

Min 530 touring med V8 drar 1.1-1.2l/m i blandat när jag kör till o från jobbet o det är lite i stan, lite "komunal" väg men jag slippet stanna på rött iaf.


Moderator+
1 081 Inlägg
11 augusti 2007
#43
vulture skrev:
Nu blir det mer och mer OT, men Fairlanen är som sagt ingen stor bil direkt, faktiskt jämförbar med Mustangen vilket många inte tänker på. Och alla behöver inte tro mig när det gäller bränsleförbrukningen, (tycker mig läsa in visst tvivel här Redbull wink ) men jag vet i alla fall att jag lika gärna kan köra Fairlane som något annat här på gården ur bränslesynpunkt, vilket jag INTE kunde när jag hade Chevan. Däremot brukar jag välja något annat, mer bekvämt med bra bromsar och både värme och kyla för vardagsbruk... big_smile

Tjusningen med Fairlanen ligger INTE i bekvämligheten, dock är motorljudet som formas genom trushdämparna svårslaget! big_smile

Jag har faktiskt ställt mig frågan många gånger varför moderna bilar har nästan samma bränsleförbrukning som fyrtio år gamla bilar. Okej, jag vet att effekten oftast har ökat drastiskt, men jag tycker ändå det är märkligt att min "nya" V40 har marginellt lägre bränsleförbrukning än vår drygt 40 år gamla Fairlane!

Kan ju nämna att Fairlanen ökar i förbrukning när jag kör henne på Etanol, då hon dessutom blir svårstartad då hon inte är optimerad för ändamålet. Men det går i alla fall... smile

// Ellen smile

Tack för ett seriöst svar  till att börja med smile

När drar din Fairlane 0,8l/mil? Under vilka förhållanden och hur ofta uppnår du den låga förbrukninge?

Vem jag?

7 120 Inlägg
11 augusti 2007
#44
Har också svårt att tro att en 40år gammal jänkare med V8 drar mindre än nutidens små V8 bilar.

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
11 augusti 2007
#45
Hej!

Jaja, tro vad ni vill, det är enklast så! wink

Men jag ska försöka utveckla mitt svar ytterligare. smile

Fairlanen är inte den bekvämaste bil vi har, så när vi använder henne kör vi oftast i marchfart runt 80 knyck, eller på små krokvägar där det heller inte går speciellt fort med den väghållningen. Utan bälten och med massor av vassa detaljer i intredningen känner jag mig inte helt komfortabel.

Eftersom vi bor ett par mil utanför stan är det heller inte ofta vi ligger och kör korta sträckor där bilen inte blir varm.

Bilen har en renoverad 260 i originalutförande, alltså inget trim och motorn är i gott skick.
Vi har manuell treväxlad låda, och det är mest bökigt att köra på cruising så det brukar vi avstå från. Normal stadskörning fungerar dock fint. Men cruising där alla ligger och rullar på driven och duttar på bromsen är något jag helst inte utsätter varken lameller eller kopplingsfot för... smile

Kör vi henne på etanol ökar förbrukningen till cirka 1 liter per mil.

Aerodynamiken på bilen är inget underverk, och det gör ingen märkbar skillnad om vi hänger på husvagnen. Men det var samma sak med de Suburbans och Blazers jag växte upp med, samma förbrukning även om man drog massa bröte.

Det tolkar jag som att bilen egentligen är ganska övermotoriserad och därmed går ganska avslappnat och utan kraftig belastning när man kör normalt.

Men det är i alla fall så vi använder henne, gärna med öppna fönster för att ytterligare förstärka det mysiga ljudet från motorn. Det är liksom ingen bil som är kul att ha bråttom i, hon PASSAR bäst att glida runt med.

Racing är hon direkt olämplig till, det har sambon konstaterat. Visst, råstrykan och kapaciteten finns där, men någonstans vid 150 börjar bilen vagga över hela vägen och man får verkligen ha is i magen (och kalsongerna med tydlingen enligt en passagerare!) för att inte studsa av vägen... smile Skulle kanske gå att fixa om man bytte en hel del av de 40 år gamla hjulupphängningarna och torkade bussningarna, men vad fan! smile

Vi glider ju mest till sjön eller stan när solen skiner så det kvittar! smile

Men visst, ska man bara kallstarta och köra runt i stan eller hetsa till jobbet håller man henne kanske inte på 0,8, snarare kring litern, men detta är ju normal körning för oss. Och Volvon utsätts för samma typ av körning, fast henne kör vi förstås fortare än 80 med.
Den stora skillnaden är som sagt att vi sällan ligger över 80 med Fairlanen.

Mvh // Ellen smile

*Kanske bör tillägga att jag med mitt ursprungsinlägg inte ville slå ett slag för fyrtio år gamla jänkare som bruksbilar, utan mer visa på att man inte automatiskt ska vifta bort alla V8-or som oekonomiska och törstiga. Moderna V8-or borde gå riktigt ekonomiskt, men det är sällan det sitter "normala" åttor i dessa bilar, då är det stora effektuttag och mer extrema varianter som gäller för serier som förses med V8. En enklare V8-bil bör dock gå att köra på vettig ekonomi. Det var typ dit jag ville komma, fast jag trasslade in mig lite på vägen... big_smile *
Senast redigerat av vulture (11 augusti 2007)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
11 augusti 2007
#46
En cobra jet 429 (7L) är utmärkt som pendlar bil roll
Eller om man är bill gates köper man en ss med 540 (8.8L) Hemi smile
Eller en modern mindre V8 typ audis 3.6L känns som den kan gå billigt....


volvoraggare
4 776 Inlägg
12 augusti 2007
#47
varför inte en diselåtta dom ska ju gå billigt

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

volvoraggare
4 776 Inlägg
12 augusti 2007
#48
Redbull skrev:
vulture skrev:
Nu blir det mer och mer OT, men Fairlanen är som sagt ingen stor bil direkt, faktiskt jämförbar med Mustangen vilket många inte tänker på. Och alla behöver inte tro mig när det gäller bränsleförbrukningen, (tycker mig läsa in visst tvivel här Redbull wink ) men jag vet i alla fall att jag lika gärna kan köra Fairlane som något annat här på gården ur bränslesynpunkt, vilket jag INTE kunde när jag hade Chevan. Däremot brukar jag välja något annat, mer bekvämt med bra bromsar och både värme och kyla för vardagsbruk... big_smile

Tjusningen med Fairlanen ligger INTE i bekvämligheten, dock är motorljudet som formas genom trushdämparna svårslaget! big_smile

Jag har faktiskt ställt mig frågan många gånger varför moderna bilar har nästan samma bränsleförbrukning som fyrtio år gamla bilar. Okej, jag vet att effekten oftast har ökat drastiskt, men jag tycker ändå det är märkligt att min "nya" V40 har marginellt lägre bränsleförbrukning än vår drygt 40 år gamla Fairlane!

Kan ju nämna att Fairlanen ökar i förbrukning när jag kör henne på Etanol, då hon dessutom blir svårstartad då hon inte är optimerad för ändamålet. Men det går i alla fall... smile

// Ellen smile

Tack för ett seriöst svar  till att börja med smile

När drar din Fairlane 0,8l/mil? Under vilka förhållanden och hur ofta uppnår du den låga förbrukninge?

måste vara på tomgången hehe då den drar så lite

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

310 Inlägg
12 augusti 2007
#49
Visst sjutton går det att åka billigt med V8a.

Vill minnas att morsans sambo berättade om sina gamla v8 don, och flertalet av dessa drog mindre än hans p1800 han hade. Nu var det iof snart 30årsedan han hade dom bilarna men ändå.

En dodge dart med 318 och 2ports förgasare tycker jag personligen borde gå riktigt billigt.

Moderna bilar är det nog svårare med. Antingen är det stora jänkedon på 2ton eller bilar med lite mer pulver som utrustast med v8a. Eller både och.

Den stora boven i dramat är nog iof dåligt inställda och underhållna förgasare / insprutningssystem eller allmänt slitna motorer.

Läste i en biltidning, Wheels tror jag, om en Dodge Charger som drog 0.8-0,9 och uppåt beroende på körstil och körning. Den bilen hade närmare 500 hemi hästar under huven, 5vxl manuell låda och inte direkt orginal utväxling. Så allt går... Men samtidigt spelar det ju ingen roll om bilen drar 0.5 eller 1.5 om man tycker det är kul att köra bilen.

Hade jag sökt en enbart "flytta röv bil" för vintern så hade jag ju iaf inte propsat på v8a. Vill man vara fin får man lida pin, eller nått i den stilen.
Senast redigerat av Master PH (12 augusti 2007)


782 Inlägg
12 augusti 2007
#50
ska du bara ha en v8a över vintern så kolla på 730 med v8 93-94 e32 karossen dom drar ungefär lika mycket som 540n men är billigare, bekvämare och vanligtvis mer utrustade och faktiskt riktigt lättsålda efter vintern (finns massa utlandsfödda som fortfarande tycker det är värsta lyxbilen).
annars finns det en 928 på blocket för 20000:- som skulle va en riktigt rolig vinterbil (inte lika rolig som porsche med 4a men ska du ha v8a får du skylla dej själv att du har för mycket vikt fram).
angående diskutionen om den snåla fairline v8an så är det inte så konstigt att det går att åka snålt när man ligger och cruisar i 70-80 med manuell låda, minsta v8an som ford byggde, liten vikt (väger väl mindre än en ny golf), inga extra grejer som ac/stor generator/ev servo. kan nämna att jag snittade 1,2 med trimmad mustang 70a upp till västerås ett år.


Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
12 augusti 2007
#51
patrik79 skrev:
angående diskutionen om den snåla fairline v8an så är det inte så konstigt att det går att åka snålt när man ligger och cruisar i 70-80 med manuell låda, minsta v8an som ford byggde, liten vikt (väger väl mindre än en ny golf), inga extra grejer som ac/stor generator/ev servo. kan nämna att jag snittade 1,2 med trimmad mustang 70a upp till västerås ett år.

Nej, sån lyx som bromsservo och styrservo har vi inte! Och luftkonditioneringen består av två spakar vid fötterna, drar man i dem öppnas stora luckor i hjulhusen och så blir det "drag under galocherna" kan man säga... Har man kjol ska den vara hyffsat kort eller tight, annars riskerar man att få den i ansiktet så man inte ser vart man kör... wink

Bilen väger enligt pappren 1530 kilo skattevikt.

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Driifter;)
1 630 Inlägg
12 augusti 2007
#52
morbror kör sin cheva impala 65:a med 283 o 3 stegad aut runt 0.9 o den är inte speciellt nyligen renoverad lr nått så bara välskött o servad och sen klart att han kör ju inte som nån biltjuv men han ligger heller inte i vägen för de som kör enligt hastighetsreglerna o den väger nog närmare 2 ton skulle ja ju tippa på för den e ju ganska stor

och den har styr/broms servo dock ingen ac lr så stor genrator

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Eliminator
1 441 Inlägg
12 augusti 2007
#53
Hmmm, nu måste ni vara ärliga,, det är väl skillnad på att köra en v8 på under litern en sommardag långfärd med solen i ryggen och medvind.
Släng på vinterdäck, kallstart stadskörning slirande automatlåda pga segolja, lång tid att få upp driftstemp på motorn, pga du vill köra snålt. Detta är en orimlig ekvation.
Skall du köra v8 på vintern räkna på en förbrukning på mellan 2-3 liter/mil i bästa fall.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Eliminator
1 441 Inlägg
12 augusti 2007
#54
Men om jag skulle vilja ha en totalekonomisk billig V8 utan krav på ballhetsfaktor köra från punkt a-b. En gammal 60 tals Dodge Dart eller kanske en Valiant. med 273: V8 i.
Ingen skatt låg försäkring, bes varannat år driftsäker. Kanske en sådan intrimmad motor med motorvärmare kan fås ned till 1,5 liter milen.
För vad spelar det för roll om bilen är någorlunda bränslesnål, om försäkringar och annat är svindyrt.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Smålänning
7 887 Inlägg
12 augusti 2007
#55
Hmm, V8, vinterbil... Cheva Blazer med 6,2 liters dieselåttan!

En jag känner har en suburban (2,5 ton) med den motorn, och habn kör den på 1,2 liter per mil i bästa fall.
Blazern går på ca 0,8 - 0,9 milen enligt vissa... Men om man tror på det sen är en anna sak.

Sen fick jag en tanke när vulture nämde bränsleförbrukning, för om 100 hästar räckte för 20 år sen, varför gör det inte det nu?

En, säg saab 99 från 84, 100 häst, ca 0,8 - 0,9 milen.
En saab 9-3 med minsta motorn, 120 häst, ca 0,8 - 0,9 milen... Nånting måste ju ha hänt!

Visst, 99:an väger bara 1300 kg, men har förgasare, brytartändning, mediker precision, högt luftmotstånd m.m...

9-3 väger väll 1400 kg, men har datorstyrd insprutning och tändning, DI, superprecision, lågt luftmotstånd m.m

Nu är ju 9-3 en mycket modernare bil och mer miljövänlig och så, men är alla datorerna till motorstyrningen till ingen nytta alls för ekonomin?

Om en 100 hästarsmotor drog 0,8 milen 1984 så borde väll en 100 hästare av idag gå på 0,4 egentligen?

Och varför köpa en ny 9-3 med 120 häst när en gammal 900 med 130 drar lika mycket bensin, men är billigare i skatt och försäkring?
Visst, komforten är som natt och dag, men om man ska ha den som till och från jobbet bil...

Nu lovsjunger jag inte gamla bilar, för nya är bättre (oftast), men jag undrar varför det står still med soppaförbrukningen... Börja jobba med det istället för effekten!

Nu var saab bara ett exempel, det gäller nästan alla biltillverkare.

(P.S, min saab går att köra på 0,65 men farsans felicia går inte under 0,7...)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 171 Inlägg
13 augusti 2007
#56
Jag kan berätta varför bränsleförbrukningen i princip står stilla. Det är för att väldigt få som köper ny bil efterfrågar lägre förbrukning. De efterfrågar snarare en högre förbrukning för att det är mer status, mycket pga att bensinen egentligen är billig (även fast folk säger att den är dyr så är den i praktiken billig) jämfört med andra kostnader på en ny bil som tex värdeminskning.
Senast redigerat av zoopåse (13 augusti 2007)


Smålänning
7 887 Inlägg
14 augusti 2007
#57
zoopåse skrev:
Jag kan berätta varför bränsleförbrukningen i princip står stilla. Det är för att väldigt få som köper ny bil efterfrågar lägre förbrukning. De efterfrågar snarare en högre förbrukning för att det är mer status, mycket pga att bensinen egentligen är billig (även fast folk säger att den är dyr så är den i praktiken billig) jämfört med andra kostnader på en ny bil som tex värdeminskning.

Med andra ord så finns tekniken, men vilja att spara miljön finns inte, och eftersom inen efterfrågar det, så gör dom det inte...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök