2698
Sök

biljud hemma

7 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
jag har ett baspaket som jag inte använder och vill använda det hemma men vad kan jag använda å driva slutstegen med? kan man använda en bilbatteri laddare eller liknande?

21 761 Inlägg
25 augusti 2007
En vanlig enkel batteriladdare är inte bra att använda, den brukar inte ge ut en ren spänning och dessutom kan den ge för hög spänning också. Sedan är det inte säkert att laddaren orkar ge ut tillräckligt med ström.

En del använder ett bilbatteri och kopplar en laddare på batteriet, då gör batteriet så att spänningen blir renare. Men laddaren bör helst inte ge ut mer än 14,4-14,7V, annars finns risk att batteriet blir överladdat om man har laddaren igång under lång tid.

Det man får tänka på med ett batteri är ju att det kan avge knallgas, inga gnistor eller liknande ska kunna finnas i närheten av batteriet. Ett exploderande batteri är definitivt farligt.

2 911 Inlägg
25 augusti 2007
Vi kör med en Ctek laddare och ett par optima-batterier inomhus, fungerar prima till att demospela lite prylar på monteringsbänken smile

Dessa batterierna är underhållsfria och avger då ingen knallgas, dock ska man behandla även dessa med försiktighet

Sök