På N/A (sugmotor) vill man inte ha så stort som möjligt,detta pga att avgaserna stannar upp i sys då och blir kvar längre.
Utan ju högre gas (avgaser) hastighet man har,desto fortare blir man av med avgaserna.
Tex så expanderar ju saker av värme och kräver mer plats om man tex stänger in det i ett rör,lika så med avgaser.
Man vill ha så maximal fyllnadsgrad som möjligt med så högt gas flöde som möjligt.
Där av att tex ett 2,5" helsys kan va för stort för en viss motor iom att avgaserna kanske bara har den volymen som passar denna avgas storlek halva vägen och sen blir kallare och då förlorar hastigheten iom att volymen på avgaserna krymper när den blir kallare.
Då kanske ett sys i 2,5" som sen efter mitten burken övergår i ett 2,25" som sen övergår i 2" precis innan sista burken är det mest optimala vad gäller fyllnads grad och gas hastighet.
Obs: detta gällande storleken på slutet är bara ett exempel.
ofta får man komromissa med storleken på ett sys iom att ju högre varv och belastning desto mer avgaser åker ut i sys och kräver olika storlekar längs vägen för maximalt gasflöde.