3830
Sök

Fått relativt djupt hack i lacken (pga en snowboard)

Mest i vägen.
205 Inlägg
9 september 2007
Trådstartare
Hej!

Tidigare idag bad jag min kompis att lasta in min snowboard i bagageutrymmet, hon öppnade luckan men tappade samtidigt brädan rakt ner på bilen, givetvis med den slipade kanten nedåt så det bildades ett ganska djupt hack i lacken (och i plasten som är under)Efter ett mindre frispel och allmänt kaos så började jag fundera på hur man åtgärdar detta, och det måste finnas någon härinne som vet... smile

Iaf, hacket är ca 5-6mm långt, 3mm brett och 2mm djupt och sitter i den plastade delen av bilen. Vem vänder jag mig till för att åtgärda skadan?? Är det dyrare/svårare att laga plasten än de övriga delarna på bilen??

Mvh
Therese

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
9 september 2007
Du kan lämna över bilen til en plastagarae eller så kan du själv använda dig av ett speciellt spackel som heter putti som används vid revor och det funkar kanon, men om du ska lacka om och greja så blire inte billigt, men om du lämnar in hos en plastreparatör så fixar han det och lacken inkommer i ett fast pris..
mvh kimpa

Mest i vägen.
205 Inlägg
9 september 2007
Trådstartare
Jag vill få skadan så osynlig som det bara går (helst då 100% återställt) men jag har heller ingen lust att lacka om allt för flera tusen. Vet ni till vem man kan vända sig till för att åtgärda detta? Är en plastreparatör den bästa lösningen..?? Bor i Stockholmsområdet (norrort)

Notis: Jag skulle frakta hem brädan för att jag ville sälja den och få lite extra pengar, men nu får jag ta pengarna till att laga skadan istället, SURT är det minsta man kan säga..

/Therese
Senast redigerat av TessGTI (9 september 2007)

92 Inlägg
9 september 2007
Begär att hon ska betala! tongue Nej men seriöst så är det väl lätt hänt att man inte har huvudet med sig alla gånger. Men mitt råd är slipa, spackla, slipa och lacka. Men annars så var Kimpans råd inte så dumt.
Senast redigerat av CL (9 september 2007)

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
9 september 2007
TessGTI skrev:
Jag vill få skadan så osynlig som det bara går (helst då 100% återställt) men jag har heller ingen lust att lacka om allt för flera tusen. Vet ni till vem man kan vända sig till för att åtgärda detta? Bor i Stockholmsområdet (norrort)

Notis: Jag skulle frakta hem brädan för att jag ville sälja den och få lite extra pengar, men nu får jag ta pengarna till att laga skadan istället, SURT är det minsta man kan säga..

/Therese

Okej, men en ny lack på ytahn är iallefall ett måste och då måste hela plastdetalien klarlackas på nytt, men går säkert att fixa på nåt sett.. fråga på efterlyst forumet smile
mvh kimpa

Mest i vägen.
205 Inlägg
9 september 2007
Trådstartare
CL skrev:
Begär att hon ska betala! tongue Nej men seriöst så är det väl lätt hänt att man inte har huvudet med sig alla gånger. Men mitt råd är slipa, spackla, slipa och lacka. Men annars så var Kimpans råd inte så dumt.

Haha, kanske jag borde låta henne göra men å andra sidan kan hon stämma mig för olaga hot då jag inte valde mina ord i stundens hetta.. wink

Nej men jag kan ingenting om bilar när det kommer till att fixa och ordna (fylla på spolarvätska, olja, luft i däcken och tanka är väl ungefär vad min meritlista skryter om..)
Så jag lämnar hellre in och betalar för att få det bra,  men jag vill inte betala fantasisummor om det finns billigare lösningar.. roll

324 Inlägg
9 september 2007
Ska du ha bort skadan till 100% är det bara att lämna till en verkstad/lackerare som redan nämnds.

men är det inte bara att skaffa dej ett lackstift  och lägga i lite färg för ett par hundringar? Du säger att du fått den i plasten. Är det i stötfångaren du menar då eller? kanten vid bagage öppningen? Är det där skadan är så kan jag nästan lova dej att det blir flera märken med tiden. men visst, tråkit att få när bilen är så pass ny.
Senast redigerat av Audikrille (9 september 2007)

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

Mest i vägen.
205 Inlägg
9 september 2007
Trådstartare
Audikrille skrev:
Ska du ha bort skadan till 100% är det bara att lämna till en verkatad som redan nämnds.

men är det inte bara att skaffa dej ett lackstift  och lägga i lite färg för ett par hundringar? Du säger att du fått den i plasten. Är det i stötfångaren du menar då eller? kanten vid bagage öppningen? Är det där skadan är så kan jag nästan lova dej att det blir flera märken med tiden. men visst, tråkit att få när bilen är så pass ny.

Jag är så petig så jag ser ju helst att det återställs helt, men jag måste vara realistisk också. Kan inte betala hur mycket som helst om det finns lösningar som är bra mycket billigare och samtidigt ger ett bra resultat.
Det stämmer att det är i stötfångaren, precis nedanför kanten av bagageöppningen (har ingen bild för tillfället, kan lägga upp imorgon om någon vill se) Har insett att man aldrig kommer komma ifrån repor och sådant, men detta var en såpass stor skada att jag vill försöka få bort den.. (och dels för att slippa bli påmind om hur surt det kändes) neutral

324 Inlägg
9 september 2007
En lackare tar minst 1500-2000:- för målningen och sen 500-700:- (eller mera) för att laga skadan.
Att bara lägga i färg är ju enklast och billigast, men den kommer ju att synas.  Går kanske att få det bättre om man lägger i färg, och sen polerar efteråt.

A men det är mitt tips i alla fall.
A men lägg upp en bild.

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

Sök