3489
Sök

Dåligt Ljud, varför?

57 Inlägg
15 september 2007
Trådstartare
Jag har nyligen köpt ett dls system bestående av ett MS5 framsystem och 225 bak (alla är 5,25')...och det sitter kopplat mot en ganska så ny pioneer 4*50w spelare...

Innan så hade jag volvo orginal högtalare (har en volvo 855)..de spelade rätt så bra faktiskt, men jag ville byta nu pga de har blivit ganska gamla..och nu när jag har bytt allt mot 14 år nyare högtalare så låter det sämre bara...
Vad kan det va för fel?..jag har kollat om + - är rätt o så..allt stämmer...jag har försökt ställa in med rätt inställningar men det hjälper inte..Ljudet är välfigt klart och fint men man får inget ur basen, och då menar jag absolut ingenting, så fort man ställer in med lite bas och höjer så "sprängs" högtalarna..vad kan jag gå till väga? sadsad

Framsystemet ska ge 80wRMS(120 max) och bak 50(max80)

tacksam för svar...

Fotograf
1 319 Inlägg
15 september 2007
du har för lite effelt då blir det så.. dags att skaffa slutsteg på dom rekomenderar. stereon orkar inte driva dom då det ska bli bas i dom..

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

57 Inlägg
15 september 2007
Trådstartare
fredda_king skrev:
du har för lite effelt då blir det så.. dags att skaffa slutsteg på dom rekomenderar. stereon orkar inte driva dom då det ska bli bas i dom..

Men de gamla högtalarna orkade drivas av min stereo, de gav ut lite bas iaf...

341 Inlägg
15 september 2007
Siaaa skrev:
fredda_king skrev:

Men de gamla högtalarna orkade drivas av min stereo, de gav ut lite bas iaf...

Det kan bero på att de nya högtalarna har en lägre verkningsgrad, dvs behöver mer effekt för att låta lika högt. Om du då höjer basen, överstyrs den och börjar låta illa istället.
Har inga siffror på Volvos orginalhögtalre, så det är bara en teori.

1 634 Inlägg
15 september 2007
Nånting borde vara fel. De skall låta riktigt bra, borde även funka bättre än orginal även om du kör utan slutsteg. Hur har du kopplat de? Med passivt filter eller delar du i stereon? Frekvensen i sånna fall?

Sitter de ordentligt monterade? Alltså fritt runt korgen innanför dörren, monteringen stabil osv...?

Vart i landet finns du?

Mvh Andreas
Senast redigerat av andreas_gbg_ (15 september 2007)

Numera Saab 9-5 Aero -00

57 Inlägg
15 september 2007
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:
Nånting borde vara fel. De skall låta riktigt bra, borde även funka bättre än orginal även om du kör utan slutsteg. Hur har du kopplat de? Med passivt filter eller delar du i stereon? Frekvensen i sånna fall?

Sitter de ordentligt monterade? Alltså fritt runt korgen innanför dörren, monteringen stabil osv...?

Vart i landet finns du?

Mvh Andreas

Jag har kopplat och monterat allt rätt har checkat det...jag har delningsfilter både för fram och bak...

finns i stockholm....

141 Inlägg
15 september 2007
kommer låta bättre desto längre du spelar.. man dom drivs med fördel med ett steg...

Smålänning
7 887 Inlägg
15 september 2007
Att volvo originalhögtalarna drevs så bra av stereon berodde på att dom är på ca 20W MAX...

Dubbelkolla så att altt är rätt kopplat, och eventuellt köp ett slutsteg.
Är "inspelningstid" på 80 timmar dessutom.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

57 Inlägg
15 september 2007
Trådstartare
Asså jag vet att ett steg driver högtalarna bättre, men nu är det så att ljudet inte har någon effekt alls, det brummar så fort man höjer lite..volvos orginal spelar bättre och de är betydligt svagare i både storlek och effekt...

162 Inlägg
15 september 2007
Du får aldrig dom att låta bra utan steg, har själv MS5
Senast redigerat av scorpio-94 (15 september 2007)

1 634 Inlägg
15 september 2007
Hur många timmar är de spelade? dls brukar låta riktigt illa innan inspelningen e klar. RIktigt illa alltså. men så småning om släpper det och låter kanon.

Numera Saab 9-5 Aero -00

16 197 Inlägg
15 september 2007
Siaaa skrev:
Asså jag vet att ett steg driver högtalarna bättre, men nu är det så att ljudet inte har någon effekt alls, det brummar så fort man höjer lite..volvos orginal spelar bättre och de är betydligt svagare i både storlek och effekt...

e nästan säker på att de e för lite effekt.. du e inte den första som gör detta "fel" å byter ut din orginal högtalare till nåt värre å sen låter de skit..  de flesta orginalhögtalare har väldigt hög känslighet å spelar därför högre me mindre effekt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

452 Inlägg
15 september 2007
dörrarna i en 850 är riktigt svåra när det gäller nya högtalare, de är väldigt täta om man använder en distansring, högtalaren får då endast nån deciliter att spela i därav att den slår väldigt lätt igenom!

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet

57 Inlägg
16 september 2007
Trådstartare
Tack för alla svar, men det lutar åt att köpa ett steg då, någon som vet något vettigt för det jag har, inte allt för klent heller...

1 634 Inlägg
16 september 2007
Vad får det kosta?

Numera Saab 9-5 Aero -00

57 Inlägg
16 september 2007
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:
Vad får det kosta?

man får väl vad man betalar för, så det ska inte spela någon roll för mig...

1 634 Inlägg
17 september 2007
Tja ett Dls RA20 är ju ett fint steg. Det är 2-kanals, ca 2x130wrms, och är avsäkrat 50A. Pris 3995kr hos www.nardik.se Vill du ha 4-kanals så RA40 för 4250kr

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Sök