3676
Sök

Växelspaken rör sig

3 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
Hej, mitt första inlägg på forumet, sökte lite efter liknande men hittade inte nåt riktigt som hjälpte.

Iaf så har jag en saab 9-3 og som gått runt 13000 mil nu.
När man har i en växel så kan man röra växelspaken fram och tillbaka ca 1-2 cm och när man  gasar på så rycker spaken ungf lika mycket . Dock hoppar inte växlarna ur eller nåt och bilen funkar bra för övrigt.

Eftersom jag inte är så jävla bra på bilar så hoppas jag nån kanske har nån aning vad det beror på och om det är nåt jag borde oroa mig över?

Smålänning
7 887 Inlägg
11 september 2007
Är set i sidled du kan röra den? Och rör sig i länsled när du gasar?

I så fallär det helt normalt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

134 Inlägg
12 september 2007
Det blir jo automatiskt att sakerna rör sig om du tex släpper gasen sedan trycker gasen i botten direkt då rycker jo hela motorn till och växellådan där efter vilket gör att växelspaken med rör sig.

/t0bias

BMW Power
2 362 Inlägg
12 september 2007
Sen själva "glappet" du har på 1-2cm förekommer efter en tid.. beror på hur man använder grejerna;)

BMW, bogsering med wire :/

264 Inlägg
12 september 2007
Min ´spak´ vibrerar också big_smile Alla får känna, klappa lungt å fint..

Mvh Kristoffer
Senast redigerat av Cascade (12 september 2007)

VTEC - när andra växlar är det dags att gasa

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 september 2007
Glappet låter som litet slitet länkage, att den rör sig mkt när du gasar är nog slitna bussingar i paralellstaget eller va övre motorfästet nu heter...

3 Inlägg
14 september 2007
Trådstartare
twin_cam skrev:
Är set i sidled du kan röra den? Och rör sig i länsled när du gasar?

I så fallär det helt normalt.

Kan röra den lite i sidled och det är längsled som den rör sig ja när man gasar.

Tack för alla svar, blev lite smartare iaf. Men är det nåt som borde fixas? kan nåt värre hända om det inte fixas?

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
14 september 2007
Eller så har det gått sönder någon motor kudde eller växelåds kudde så den rör på sig mer
end nödvändigt ... hadde en Amazon som växelåds fästet gick sönder ena stunden hadde man 1an på normalt ställe å plötsligt låg den under ratten ... snacka om man fick veva runt spaken för att hitta rätt wink

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

3 Inlägg
14 september 2007
Trådstartare
är inga problem att få i växlarna och de flyttar inte på sig så borde inte va nåt sånt smile

3 Inlägg
19 september 2007
rör den sig mycket i sidled så är det förmodligen länkaget. den är delvis i plast.. sitter ett stort "gångjärn! i plast på den som brukar kunna bli slitet och börja glappa vilket ger lite diffus växling och stora rörelser i spaken sidleds. kan även ge i längsled med när det blir tillräckligt illa..

Sök