4487
Sök

volvo 740 med 940ft motor

19 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
#1
min bil har problem med motorn, när jag ska starta den så surar den ihopp. det kommer as mycket bensin så den inte kommer igång och om den startar så går den as dåligt, och det ryker svart rök ifrån den som stinker jätte mycket bensin. men om man väl har fått igång den så går den bra efter en halv minut eller något sånt. någon som vet vad det kan vara för fel på den? Mvh bobo

Bobo

10 287 Inlägg
4 september 2007
#2
Berätta exakt vad som är gjort med bilen. Även vilket sprut du har, årsmodell på din 740, vilka kabelhärvor till motorn du har, vilka spridare, vilka typer av styrboxar etc etc.
Berätta även om detta fel har funnits hela tiden eller uppstått plötsligt.

Beroende på vad som är gjort så har jag lite olika aningar på vad det kan vara.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

19 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
#3
Det är en b230ft från 940 orginal. köpte den nydligen, och han som ja köpte den av hade chippat den med något chipp vet inte riktigt vad det hette.
det är lika dant hela tiden även om motorn är varm eller kall. va kan det vara ?

Bobo

10 287 Inlägg
6 september 2007
#4
Du berättar inte om du har kabelhärvor och boxar från 940 eller 740, men jag antar (vilket är farligt...) att du har kvar orginal elsystem från din 740.

Utan att veta årsmodell och sprut på din 740 är det dock som att famla i mörker. Du måste skriva all info, annars är det bortkastad tid att sitta och gissa.

Du skriver inte ens om din 740 är en 740GL eller en 740 Turbo.

Berätta nu allt. Inklusive vilka boxar du har (orginal eller från 940:n eller chippade eller...), berätta vilka spridare du har, vilket insug du har (för att veta om du har kallstartventil eller inte), mm.

/Göran

Bobo_bil skrev:
Det är en b230ft från 940 orginal. köpte den nydligen, och han som ja köpte den av hade chippat den med något chipp vet inte riktigt vad det hette.
det är lika dant hela tiden även om motorn är varm eller kall. va kan det vara ?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

46 Inlägg
12 september 2007
#5
Hej undra varför är det falig att ha kvar elen från 740 ?


10 287 Inlägg
12 september 2007
#6
Vad menar du med farlig (falig)??

/Göran

P.S Vet du hur elsystemet ser ut i Volvo 740/940? Jag har rotat i skiten mer än dom flesta och har i princip alla verkstdshandböckerna och det skiljer så pass mycket mellan en fugge 740 och en 940 Turbo att man måste veta allt som är gjort för det finns sexhundraåttiotre fallgropar.

volvo_figge skrev:
Hej undra varför är det falig att ha kvar elen från 740 ?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

845 Inlägg
12 september 2007
#7
är väl inte farlligt att ha kvar elenfrån en 740 men byter du motor bör du nogbyta elsystem för att de inte skabli massa problem. ? eller?


10 287 Inlägg
13 september 2007
#8
Doh....Men det är ju det jag skriver. Det finns sexhundraåttiotre fallgropar. Därför måsta man/jag veta exakt vilken 740 han surrar om och exakt vad som är bytt.

Bara en konvertering från LH2.2 till LH2.4 är ett jävla grisgöra och något som jag numera vägrar att göra såvida inte den som vill ha det gjort har köpt kompletta härvor - rubbet - från skroten.

/Göran

HoKkee skrev:
men byter du motor bör du nogbyta elsystem för att de inte skabli massa problem. ? eller?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

46 Inlägg
19 september 2007
#9
det är en 740 tic , det sitter ett ft block och en 531topp sen har den ett motronic sprut.


845 Inlägg
19 september 2007
#10
jo de är klart som fan man vill ha färdiga grejor att jobba med vet hur jävla tråkit de är  att dra om elen på fordon som man byter motor i
iofs drog jag om elen på en scania..
de va ingen höjdare..
men fröstår precisvaddu menar för el är ett helvete att jobba med..



Sök