2908
Sök

340 död, startmotorn väser

19 Inlägg
20 september 2007
Trådstartare
#1
First post!
Måste börja med att säga att jag är nollad på bilar, har dock en rätt mekanisk syn... Använder lathunden:

• Bilmodell
Volvo 340 med B19A

• Årsmodell
1984

• Miltal
3800mil (!)

• Modifikationer på bilen
Nej, batteri bytt smile

• Hur yttrar sig felet?
Jag startade bilen utan problem igår, körde 30m och sedan stängdes den av helt ljudlöst. Nu startar den ej. När jag vrider på nyckeln lyser lampor på instrumentpanelen, men startmotorn bara "väser"/"surrar" utan att ge kraft till motorn.

Den har även ibland tidigare varit svår att starta, har fått köra på startmotorn ett par sekunder innan motorn gått igång och då på mycket lågt varv innan jag gett gaspådrag. Efter att den startat har motorn låtit bra och gått som en pärla, med undantag för vissa gånger då den "puttrade" mitt under färd. När den "puttrade" tappade den lite kraft och den accelererade inte ordentligt. Gav jag för hårt gaspådrag under puttringar och varvtalet för lågt tappades all kraft och en whiplashskada var att vänta; den övertände även ibland då detta skedde. Vid gaspådrag vid högt varvtal puttrade den bara "högre", puttringarna avtog alltså inte med högre varv.
Puttringarna kändes även i bilen som små skakningar och vibrationer.

• Vilken felsökning har redan gjorts?
Bilen har ej varit på verkstad. Batteri är bytt för någon månad sedan.
Jordflätan mellan batteri-chassi-motor ser fin ut och är hel.
Har ryckt i och skakat växelspaken med och utan koppling till samtliga växlar.
Har vridit på nyckeln med växel i och den hoppar till, både framåt (1an) och bakåt (R).

Vad kan vara fel? Blir det dyrt? Är det värt det? Jag har uppskattat värdet på bilen till mellan 10 och 15000kr innan det här inträffade (ingen rost, få mil etc)

Smålänning
7 882 Inlägg
20 september 2007
#2
serious skrev:
First post!
Måste börja med att säga att jag är nollad på bilar, har dock en rätt mekanisk syn... Använder lathunden:

• Bilmodell
Volvo 340 med B19A

• Årsmodell
1984

• Miltal
3800mil (!)

• Modifikationer på bilen
Nej, batteri bytt smile

• Hur yttrar sig felet?
Jag startade bilen utan problem igår, körde 30m och sedan stängdes den av helt ljudlöst. Nu startar den ej. När jag vrider på nyckeln lyser lampor på instrumentpanelen, men startmotorn bara "väser"/"surrar" utan att ge kraft till motorn.

Den har även ibland tidigare varit svår att starta, har fått köra på startmotorn ett par sekunder innan motorn gått igång och då på mycket lågt varv innan jag gett gaspådrag. Efter att den startat har motorn låtit bra och gått som en pärla, med undantag för vissa gånger då den "puttrade" mitt under färd. När den "puttrade" tappade den lite kraft och den accelererade inte ordentligt. Gav jag för hårt gaspådrag under puttringar och varvtalet för lågt tappades all kraft och en whiplashskada var att vänta; den övertände även ibland då detta skedde. Vid gaspådrag vid högt varvtal puttrade den bara "högre", puttringarna avtog alltså inte med högre varv.
Puttringarna kändes även i bilen som små skakningar och vibrationer.

• Vilken felsökning har redan gjorts?
Bilen har ej varit på verkstad. Batteri är bytt för någon månad sedan.
Jordflätan mellan batteri-chassi-motor ser fin ut och är hel.
Har ryckt i och skakat växelspaken med och utan koppling till samtliga växlar.
Har vridit på nyckeln med växel i och den hoppar till, både framåt (1an) och bakåt (R).

Vad kan vara fel? Blir det dyrt? Är det värt det? Jag har uppskattat värdet på bilen till mellan 10 och 15000kr innan det här inträffade (ingen rost, få mil etc)
Om startmotorn går runt utan att ta i så har atagligen kamaxelremmen gått av för dig.
Ta väck oljelocket och be någon vrida på nyckeln. Rör det sig inte däri så har remmen gått.
Annars så ska du kolla gnistan. Ska vara tydlig och blåvit till färgen.
Gnista finns? Ta väck högspänningskabeln från tändspolen til fördelare och kör runt.
Kolla om stiften blir fuktiga.
Blir dom de så kolla om kamremmen kanske står fel. Kan du inget om bilar så får du be någon hjälpa dig att kolla de.

Men av din beskrivning av problemet så tror jag kamremmen gått. Beroende på om toppen klarat sig eller ej så mellan 3000 och 13000 på verkstad.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

19 Inlägg
20 september 2007
Trådstartare
#3
Ajfan, låter ju inte bra det där. Ska försöka låna en "Gör det själv"-bok nu och kolla upp det där med oljelock du skriver... men vad menar du med gnistan? Gnistan på vadå?

Jag glömde skriva med att fördelardosa, rotor och tändstift byttes i början av sommaren. Nyintlyttad till staden, så har inga vänner eller kunniga jag kan fråga neutral Är det kamremmen är det alltså bara att skrota/sälja bilen för 1000kr?

Smålänning
7 882 Inlägg
20 september 2007
#4
serious skrev:
Ajfan, låter ju inte bra det där. Ska försöka låna en "Gör det själv"-bok nu och kolla upp det där med oljelock du skriver... men vad menar du med gnistan? Gnistan på vadå?

Jag glömde skriva med att fördelardosa, rotor och tändstift byttes i början av sommaren. Nyintlyttad till staden, så har inga vänner eller kunniga jag kan fråga neutral Är det kamremmen är det alltså bara att skrota/sälja bilen för 1000kr?
Behöver inte läsa nått om oljelocket. Bara ta loss det, och titta ner i hålet samtidigt som någon kör med startmotorn. Kan behövas en ficklampa för att se...

Angående försäljning så kan du ta mer för bilen än 1000 kr. Inte ens säkert motorn är trasig. En hädig person byter den remmen på en timme. Kostar kanske 3 - 4000 på verkstad. Först när man fått dit en ny rem kan man veta om motorn är trasig.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
20 september 2007
#5
men hellå.. hörrni.. om jag fattade rätt så gick bilen och köra effter?. men att den bluddrade lite och så?. byt olje och bensin filter och prova,.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

19 Inlägg
20 september 2007
Trådstartare
#6
Nej, bilen gick inte att köra efteråt (det andra stycket är bara tidigare problem). Bilen stannade ljudlöst och gick sedan inte att starta - startmotorn surrar endast.

Det jag tänkte på med kamremmen: kan den vara sönder fast bilen hoppar till när jag vrider på tändningen med växel i?

21 761 Inlägg
20 september 2007
#7
Ja, det kan den. När startmotorn går runt så vrider den runt svänghjulet på vevaxeln och då spelar det ingen roll om kamremmen är hel eller trasig, eftersom vevaxeln vrids runt så vrids ju även axeln in till växellådan runt också.

Kamremmen driver bla mellanaxeln och där sitter fördelaren kopplad, är kamremmen trasig så snurrar inte fördelaraxeln runt och därmed kan det inte komma någon gnista till stiften heller.

1 827 Inlägg
20 september 2007
#8
Kamremmen har gått...

Största anledningen till att jag aldrig skulle köpt en så gammal bil som bara rullat 3800 mil. Detta pga att man bara byter kamremmen vid vissa serviceintervall och om den inte rullat mer så har remmen inte bytts. En kamrem håller i snitt 10000 mil eller 6-7 år.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

410 Inlägg
20 september 2007
#9
kolla så att solinoiden på start motorn inte har kärvat fast, om start motorn bara spinner utan att motorn dras runt så går ju garanterat inte kuggarna i start motorn i kuggarna på svänghjulet:P

Copyright @ Rybbs Production

10 Inlägg
20 september 2007
#10
ifall det nu är kamremmen som gått av så är det ingen fara. Det brukar inte hända nåt med Volvos motorer (B19, B21, B23, B230) ifall remmen går av, klart den stannar men bara att sätta dit en ny rem och köra vidare. Det är i alla fall vad jag har hört, törs inte svära till 100%...

1 827 Inlägg
21 september 2007
#11
hanomag skrev:
kolla så att solinoiden på start motorn inte har kärvat fast, om start motorn bara spinner utan att motorn dras runt så går ju garanterat inte kuggarna i start motorn i kuggarna på svänghjulet:P
Startmotorn driver runt svänhjulet, annars hade bilen inte kunnat hoppa i ettan när man startar startmotorn.

Annars var jag inne på ditt spår innan också.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two


Sök