First post!
Måste börja med att säga att jag är nollad på bilar, har dock en rätt mekanisk syn... Använder lathunden:
• BilmodellVolvo 340 med B19A
• Årsmodell1984
• Miltal3800mil (!)
• Modifikationer på bilen Nej, batteri bytt
• Hur yttrar sig felet?Jag startade bilen utan problem igår, körde 30m och sedan stängdes den av helt ljudlöst. Nu startar den ej. När jag vrider på nyckeln lyser lampor på instrumentpanelen, men startmotorn bara "väser"/"surrar" utan att ge kraft till motorn.
Den har även ibland tidigare varit svår att starta, har fått köra på startmotorn ett par sekunder innan motorn gått igång och då på mycket lågt varv innan jag gett gaspådrag. Efter att den startat har motorn låtit bra och gått som en pärla, med undantag för vissa gånger då den "puttrade" mitt under färd. När den "puttrade" tappade den lite kraft och den accelererade inte ordentligt. Gav jag för hårt gaspådrag under puttringar och varvtalet för lågt tappades all kraft och en whiplashskada var att vänta; den övertände även ibland då detta skedde. Vid gaspådrag vid högt varvtal puttrade den bara "högre", puttringarna avtog alltså inte med högre varv.
Puttringarna kändes även i bilen som små skakningar och vibrationer.
• Vilken felsökning har redan gjorts? Bilen har ej varit på verkstad. Batteri är bytt för någon månad sedan.
Jordflätan mellan batteri-chassi-motor ser fin ut och är hel.
Har ryckt i och skakat växelspaken med och utan koppling till samtliga växlar.
Har vridit på nyckeln med växel i och den hoppar till, både framåt (1an) och bakåt (R).
Vad kan vara fel? Blir det dyrt? Är det värt det? Jag har uppskattat värdet på bilen till mellan 10 och 15000kr innan det här inträffade (ingen rost, få mil etc)