3199
Sök

Inspelning av bas..

159 Inlägg
21 september 2007
Trådstartare
Tjena, jag har en GAS 12" som dom på BRL sa att jag skulle spela in i 20 timmar, men en kompis köpte några GAS basar och dom hade sagt till honom att han skulle spela in dom i 52 timmar, vet ej var han köpte dom.. Behöver man spela in dom SÅ länge? Blir det någon skillnad på livstid, tryck osv om man spelar in dom längre??

Power is nothing without control -AUDI- de e grejer de!

1 661 Inlägg
21 september 2007
Basen spelar man in för att mjuka upp den lite, och ja, man förlänger livstiden på den. Betyder att man kanske inte behöver dra på max det första man gör smile

159 Inlägg
21 september 2007
Trådstartare
Sexyicecube skrev:
Basen spelar man in för att mjuka upp den lite, och ja, man förlänger livstiden på den. Betyder att man kanske inte behöver dra på max det första man gör smile

Okej! jag har spelat in den i 17timmar nu och vid 15 timmar började jag dra på lite smått i några sekunder bara, för jag ville testa lite hur bra den va men lugnt spelande innan det=) då ska jag spela in den längre om jag vill att den ska hålla längre med andra ord?? ju längre jag spelar in desto bättre eller?=P

1 661 Inlägg
21 september 2007
Oki, det räcker att spela in lagomt, tror jag brukar köra på en månads cruising ungefär tongue 

Du kommer ju till en gräns när du inte behöver "spela in" längre utan då är det bara att pumpa på! big_smile

159 Inlägg
21 september 2007
Trådstartare
Sexyicecube skrev:
Oki, det räcker att spela in lagomt, tror jag brukar köra på en månads cruising ungefär tongue 

Du kommer ju till en gräns när du inte behöver "spela in" längre utan då är det bara att pumpa på! big_smile

okej, gött:D

16 197 Inlägg
21 september 2007
spela in basar?  äh sånt e bara larvig..wink    vi kör fullt me våra prylar direkt.. big_smile  fast de e sant att tar man de lugnt ett tag så håller de bättre å låter bättre me big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

PM Competition Team
711 Inlägg
23 september 2007
Att spela in en bas är INTE som att köra in nya dubbdäck till bilen.
Basar samt även andra högtalare behöver spelas in för att upphängningen ska mjukna och först när den mjuknat så låter den som den ska. Sen har jag väldigt svårt att tro att det är exakt 20tim eller 52 tim för en bas. Man hör när basen slutat ändra karaktär. Oftst låter basen tråkig och man är lätt besviken. Men efter många härliga timmar så börjar det låte bra.

Jag har för mig att det tog runt 60-80 tim innan mina UR12 började släppa på ordentligt. Även mina Iridium 6,5" ändrade karaktär och värden efter 60 tim.

Sen för att spela in en bas så ska det få röra på sig, låter det illa så sänk, annars är det bara att vrida på smile

mvh Jens

www.bilstereoforbundet.se för dig som vill tävla i billjud

1 634 Inlägg
24 september 2007
Precis. Bara att poppa på, däremot låter det ofta illa i början och vad gör man när det börjar låta illa? jo man sänker volymen så det INTE låter illa. Med tiden kan du dra på mer och mer och basen låter bättre och bättre.

En lösning är att koppla upp grejorna hemma några dygn så slipper man bli besviken de första veckorna med ny anläggning wink Så gjorde jag med min nuvarande anläggning, tidigare har jag vart nära på att skicka ut grejorna genom fönstret på bilen första veckan då det lät förjävligt!! wink

mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

159 Inlägg
24 september 2007
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:
Precis. Bara att poppa på, däremot låter det ofta illa i början och vad gör man när det börjar låta illa? jo man sänker volymen så det INTE låter illa. Med tiden kan du dra på mer och mer och basen låter bättre och bättre.

En lösning är att koppla upp grejorna hemma några dygn så slipper man bli besviken de första veckorna med ny anläggning wink Så gjorde jag med min nuvarande anläggning, tidigare har jag vart nära på att skicka ut grejorna genom fönstret på bilen första veckan då det lät förjävligt!! wink

mvh Andreas

hahaha okej! nu har jag blivit klokare=D

121 Inlägg
24 september 2007
En bekant till mej köpte en MDS Adiophile 12" och byggde en låda efter beskrivning.
Han satte igång stereon när han åkte till jobbet och när han kom hem så dånade det i hela lägenheten... Klart att gummiupphän. blir lite njukare och högtalaren behövs spelas in.
Jag tror inte att livslängd hör ihop med det hela.

159 Inlägg
25 september 2007
Trådstartare
Du skrev:
En bekant till mej köpte en MDS Adiophile 12" och byggde en låda efter beskrivning.
Han satte igång stereon när han åkte till jobbet och när han kom hem så dånade det i hela lägenheten... Klart att gummiupphän. blir lite njukare och högtalaren behövs spelas in.
Jag tror inte att livslängd hör ihop med det hela.

okej, okej! Bra att veta=)

Sök