2599
Sök

Byte av växellåda gjorde så att startmotorn slutade fungera?

18 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
#1
Bytte växellåda igår på pojkens 740 -85 (B230A, M45) A-traktor, jag fick dit allting någorlunda smärtfritt, men när vi skulle testa starta den så gick den inte ens runt.

Vad kan det vara för fel? Har jag suttit dit nått fel så nått nyper eller nått? Det hörs knappt nått eller ingenting alls i startmotorn när man vrider på nyckeln. Kan den bara gå sönder av att man plockar bort den?

MVH Niklas
Senast redigerat av Nickeh (26 september 2007)

761 Inlägg
26 september 2007
#2
Fått dit kablarna till startmotorn igen? Ingen jorfläta som är av?

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

18 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
#3
Markus_MR2 skrev:
Fått dit kablarna till startmotorn igen? Ingen jorfläta som är av?
Jag tog aldrig bort dom, jordflätan skulle det däremot kunna vara. Men enda jordflätan som finns sitter väl i topplocket? Fast man skulle väl kunna sätta dit en till bara för att vara säker?

Om jordkabeln som sitter på startmotorn har blivit jordad på något sätt, kan den ha gått sönder då? Jag får känslan av att det inte ska hända, men vem vet?

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
26 september 2007
#4
Har du dragit åt fästskruvarna till startmotorn, annars blir det inte tillräcklig förbindning mellan starten och motorblocket = ej sluten strömkrets.
Senast redigerat av GT90 (26 september 2007)


18 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
#5
GT90 skrev:
Har du dragit åt fästskruvarna till startmotorn, annars blir det inte tillräcklig förbindning mellan starten och motorblocket = ej sluten strömkrets.
Jo dom har jag dragit åt, ena stenhårt iaf. Den andra lita lösare.

21 761 Inlägg
26 september 2007
#6
Kolla först så att det inte har lossnat någon kabel på startmotorns solenoid, det kan ändå vara lätt hänt när man är där omkring och bökar lite grann.

Verkar kablarna sitta bra så kan du ta fram multimetern och mäta spänningen på batteripolerna när du vrider nyckeln i startläge, om spänningen bara sjunker till tex 12V så innebär det att det inte kommer fram spänning till startmotorn av någon anledning.

Sjunker däremot spänningen ner till 9V eller under, så har startmotorn kärvat fast eller så har batteriet helt plötsligt slutat fungera. Men sannorlikheten för att något av de där sakerna har hänt är väldigt liten tycker jag, om startmotorn kärvar så ska det åtminstone klicka till när du försöker starta.

18 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
#7
Har nu kommit upp från garaget med några timmars svärande och kopplande.

Det händer absolut ingenting när jag vrider på nyckeln, det klickar inte till eller snurrar till lite. Däremot om jag kortsluter polerna på den, den övre och nedre på slenoiden så börjar den snurra men trycker inte in dreven mot växellådan. Så spänning finns det där, jag har dock inte mätt hur mkt det är. Jag kan göra det imorgon, ska också testa med en annan startmotor imorgon.

Det kan inte vara något annat fel? För det känns som att det är något fel på startmotorn och inget med några kablar.

21 761 Inlägg
26 september 2007
#8
Men då kommer det inte spänning till stift 50 (tror jag) på solenoiden, den spänningen ska göra så att relät drar och drevet åker in. Kolla alla stift noggrant. Eftersom startmotorn snurrar så ska det rimligtvis inte vara fel på den.

18 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
Men då kommer det inte spänning till stift 50 (tror jag) på solenoiden, den spänningen ska göra så att relät drar och drevet åker in. Kolla alla stift noggrant. Eftersom startmotorn snurrar så ska det rimligtvis inte vara fel på den.
Okej, men när jag kortsluter den så går den inte in, utan snurrar bara. :S

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
26 september 2007
#10
Koppla mellan batteri+ och stift "50" på solinoiden.
Om startmotorn driver motorn då så ligger felet någonstan si "kretsen" manöverström till startmotorn, kan isåfall vara nåt vajsing med tändningslåset.


18 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
#11
GT90 skrev:
Koppla mellan batteri+ och stift "50" på solinoiden.
Om startmotorn driver motorn då så ligger felet någonstan si "kretsen" manöverström till startmotorn, kan isåfall vara nåt vajsing med tändningslåset.
Jo jag kom och tänka på det igår, men då är det ju bara att sätta en återfjädrande knapp i kupén så man trycker på den ist.

Stift 50? Är det den som sitter till höger om man kollar uppifrån?

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
27 september 2007
#12
Nickeh skrev:
GT90 skrev:
Koppla mellan batteri+ och stift "50" på solinoiden.
Om startmotorn driver motorn då så ligger felet någonstan si "kretsen" manöverström till startmotorn, kan isåfall vara nåt vajsing med tändningslåset.
Jo jag kom och tänka på det igår, men då är det ju bara att sätta en återfjädrande knapp i kupén så man trycker på den ist.

Stift 50? Är det den som sitter till höger om man kollar uppifrån?
Kommer inte ihåg, men det brukar gå att tjuvkoppla mellan +plinten och "startstiftet" med en skruvmejsel e.dyl. *båda på soleniden*


18 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
#13
Okej, men är det en av dom stora eller små?

18 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
#14
GT90 skrev:
Nickeh skrev:
GT90 skrev:
Koppla mellan batteri+ och stift "50" på solinoiden.
Om startmotorn driver motorn då så ligger felet någonstan si "kretsen" manöverström till startmotorn, kan isåfall vara nåt vajsing med tändningslåset.
Jo jag kom och tänka på det igår, men då är det ju bara att sätta en återfjädrande knapp i kupén så man trycker på den ist.

Stift 50? Är det den som sitter till höger om man kollar uppifrån?
Kommer inte ihåg, men det brukar gå att tjuvkoppla mellan +plinten och "startstiftet" med en skruvmejsel e.dyl. *båda på soleniden*
När jag körde med skruvmejseln så snurrade bara motorn, den gick inte in. Men om jag drog en kabel därifrån till batteriet så fick jag mig en jävla kyss av fläkten neutral

Så nu funkar det! big_smile Tackar!


Sök