3644
Sök

Olja i kylvattnet

91 Inlägg
28 september 2007
Trådstartare
Mitt kylvatten har nog inte bytts på evigheter, och idag när jag öppnade locket så trodde jag först att vattnet var svart, men det var avlagringar på insidan utav plastbehållaren bara.

Kylvattnet som fanns i var en aning oljigt, inte mycket.

Är det någon packning som är sönder? eller är det vanligt att tok-gammalt (antagligen många år gammalt) kylvatten brukar få små rester olja i sig?

Corsa 98'a 1.4i

1 741 Inlägg
28 september 2007
kolla om det är vatten i oljan åxå... då lär det vara toppackningen som har åkt.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

92 Inlägg
28 september 2007
går den som den ska?? är oljan i motorn grå?? är något av tändstiften väldigt rena? om något av dessa stämmer så är blockpackningen kass

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

91 Inlägg
28 september 2007
Trådstartare
Nix, inget vatten i oljan, oljan är mörk.

Hmm hur menar du med; är något av tändstiften väldigt rena? menar du inte är något utav stiften oljigt?

Stiften är lite oljiga i gängorna.

911 Inlägg
28 september 2007
skallman skrev:
Mitt kylvatten har nog inte bytts på evigheter, och idag när jag öppnade locket så trodde jag först att vattnet var svart, men det var avlagringar på insidan utav plastbehållaren bara.

Kylvattnet som fanns i var en aning oljigt, inte mycket.

Är det någon packning som är sönder? eller är det vanligt att tok-gammalt (antagligen många år gammalt) kylvatten brukar få små rester olja i sig?

Corsa 98'a 1.4i

, det kan komma in olja i kylarvattnet om topplockspackningen börjar vika , men det kan va något annat !

pic up the phone, wazzzaaa

2 600 Inlägg
28 september 2007
en fråga bara måste bilen går dåligt för att topp packningen ha gått ? för min bil blir varm på tomgång och ryker lite mera än va andra bilar gör men det är ingen blårök eller svartrök utan vanlig vit rök om man ska säga så tongue  ursäkta tråd skaparen jag lånade lite av din tråd hoppas det inte gör nått smile

gör som jag kör gubba racer=)

Yellow bug!
1 640 Inlägg
28 september 2007
Jag fick en gång lära mig en sak av min morfar, bilmekaniker sen 50 år tillbaks. Och det är följande:

Ett snabbt sätt att se om topplockspackningen gått är att ta upp oljestickan, och hålla en tändare mot oljan. Är det så att det är vatten i oljan, kommer det börja spraka, ungefär som ett tomtebloss!

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

Sök