3445
Sök

Ska byta turbo på b21 et. vill ha tips på vilken turbo jag ska köpa

135 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
#1
Hejsan.
Har en b21 et motor liggandes hemma som jag ska trycka i min 740 i vinter.
Turbon är rätt slut så jag ska byta.
Men jag har ingen aning om vilken jag ska köpa, så jag undrar om någon har nåt bra tips?
Motorn är i övrigt orginal, den kanske ska trimmas lite, men inte mycket, kanske lite högre laddtryck bara.
Så har någon nåt tips?


2 021 Inlägg
26 september 2007
#2
kanske en volvo turbo skulle va de bästa roll


Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
26 september 2007
#3
Det räcker med en orginal turbo på den, du kan ladda så du kröker vevstakarna utan problem på den motorn så tongue


26 Inlägg
28 september 2007
#4
beror på hur mycke du tänkt att trimma den,  har du bara tänkt att typ chipa så räcker de gott å väl med orginla turbo,  men skaru göra lite mer så kan en trim 60 eller en to4e turbo va bra..


The one and only
1 091 Inlägg
29 september 2007
#5
whitesnake skrev:
Det räcker med en orginal turbo på den, du kan ladda så du kröker vevstakarna utan problem på den motorn så tongue

B21ET tål en hel del så om man håller hyffsd koll på grejerna så tror jag inte man kröker vevstakar men orginal sprut/turbo roll




_MODD_ skrev:
beror på hur mycke du tänkt att trimma den,  har du bara tänkt att typ chipa så räcker de gott å väl med orginla turbo,  men skaru göra lite mer så kan en trim 60 eller en to4e turbo va bra..

dom går inte o chipa wink

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

26 Inlägg
29 september 2007
#6
om han ska hänga i en 21a i en 740turbo så går den visst att chipa.    och är de en 21 med m stakarna och m kolvar så kan man ladda väldigt mycke innan dom går sönder..  kör inte sönder dom med org turbo sprut om de inte spikar vill säga..


135 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
#7
tack för svaren, men hur mycket hk tror ni det går att få med orginal turbo som är bra ladd på? utan att motorn går sönder?
och går motorn att chippa eller inte?


10 287 Inlägg
3 oktober 2007
#8
Det är sprutet du chippar, inte motorn. Du behöver boxar till 740 turbo (bränsle + tändning) och sedan chipp till åtminstone bränsleboxen.
Sedan får du hoppas att B21:an beter sig som en B230FT så att chippet lirar (vilken jag tror att det gör men kan inte garantera).

Och sätter du i turbons boxar så behöver du dessutom turbons spridare samt förkopplingsmotstånden till spridarna.

Någon annan får yttra sig om det sitter samma LMM på sugis 740 och turbo 740 för det vet jag inte. (LH 2.4 vilket jag antar att du har).

/Göran


mx_hotwheels skrev:
och går motorn att chippa eller inte?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

26 Inlägg
3 oktober 2007
#9
är det en 740 gl du tänker sätta motorn i?   isf så måste du byta till 740 turbo elsystem och sån box  och hellst chipa den.. då går de kankse att få ut 210 hk  med skaplig med laddtryck..



Sök