2805
Sök

Behöver hjälp ! Ang om slutartid och bländare .

1 722 Inlägg
18 augusti 2007
Trådstartare
Ja nu har jag köpit en ny kamera
Olympus sp-550 uz  men den kan jag ställa vad jag vill nästan , men har inte lärt mig den ännu -----

men jag undrade på det här med slutartid och bländare och sånt vad är det för nå big_smile
Senast redigerat av Kanelbullen (18 augusti 2007)

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

296 Inlägg
18 augusti 2007
Jag är knappast något proffs men ju längre slutartid du har desto längre exponeras bilden för ljus osv, tex; folk som tar fina nattbilder har en längre slutartid för att ljuset ska räcka till men använder du långa slutartider behöver du ha kameran stabilt, annars blir det suddigt..

Bländare reglerar oxå ljuset som kommer in i kameran dessutom kan du använda bländaren till att bestämma skärpedjupet (vad på bilden som kommer vara skarpt och vad som kommer vara suddigt)

385 Inlägg
4 oktober 2007
vet någon om det går och ställa in slutartid på en sony dsc-w55 .det är en kompaktkamera?
mvh/nimoz

Smålänning
7 887 Inlägg
4 oktober 2007
nimoz skrev:
vet någon om det går och ställa in slutartid på en sony dsc-w55 .det är en kompaktkamera?
mvh/nimoz

Finns det manuellt läge så går det... Men bara väldigt begränsat.. Bländare i två steg typ och slutartid ner till kanske 3 sek...

Kanelbullen: SP550 UZ är riktigt go! Farsan köpte en precis när den kommit ut. Makron är superbra på den!

Bländaren reglerar ljusinsläppet, Påverkar skärpedjup och färger också till en viss del.
Slutartiden är hur länge bländaren är öppen. Ju längre tid > ju ljusare bild.
Lång slutartid och lite bländaröppning kan ge riktigt sköna effekter om man står på broar över vägar och fotar bilarna:

http://i21.tinypic.com/2yvlxqv.jpg

Lite blandare och lång slutartid. Tror jag hade 5 sek där.
Tyvärr så är min kamera helt fuckad, 3 eller 4 år gammal...
Olympus CAMEDIA C720 UZ.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

385 Inlägg
4 oktober 2007
men ingen som vet om det finns och om de finns hur man ställer in de på en w55 ...hittar ingen sån inställning:/ fast på beskrivningen av kameran står det 1-1/1200 s slutar tid. vad betyder det?

Säljare
50 Inlägg
4 oktober 2007
Testa fotosidans fotoskola http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

Tar upp en hel del av dom grundläggande sakerna ang fotografering

Är själv också nybörjare men kommit en bit på vägen. http://www.flickr.com/photos/guza/

MVH

Miklen
4 oktober 2007
nimoz skrev:
men ingen som vet om det finns och om de finns hur man ställer in de på en w55 ...hittar ingen sån inställning:/ fast på beskrivningen av kameran står det 1-1/1200 s slutar tid. vad betyder det?

Antingen så måste du ha ett Av läge.. bländarprioritering .. ellet Tv.. tidsprio.. eller M som i manuell då ställer du både bländare å slutare manuellt..så leta du efter ett M läge..

Sök