4429
Sök

Min volvot4 vit/blå å svartryker!!!

Kostrådgivare
5 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
Nån som e haj på vad som kan vara galet när min pärla ryker vid TOMGÅNGSKÖRNING å lite efter ivägkörning?????? Det ryker vitt/blått (jag vet inte, men andra säjer blått) dessutom fick jag en mindre rolig påpekning att den poffa svartrök när jag gasade iväg häromdan..(hänt en gång va jag vet...) Det luktar väldigt kemiskt, kan inte riktigt sätta ord på röklukten, ska ring verkstan idag, tänkte bara höra här först:D  //LINNEA

1 453 Inlägg
9 oktober 2007
Jag tycker det låter som att topppackningen har gått sönder, det brukar ge upphov till rökutveckling och färgen är beroende av vilket som läcker fel - vatten i cyllarna ger vit rök medan olja i kylsystemet kan ge blå/kraftig rök.
Har du en turbobil så är det även möjligt att det samlats olja i turbinhuset som förbränns medan du kör.

Detta syns endast vid stillastående eller när du kör sakta.

Smålänning
7 887 Inlägg
9 oktober 2007
Kan vara bådet topplockaspackning (vitrök) och turbo (Blå och svartrök).
Råder dig att ta ett kompprov. Billigt och avslöjande. Sen kan du ta väck nån slang till turbon och känna på axeln. Den får inte glappa axiellt, men radiellt ska dn glappa lite.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 453 Inlägg
9 oktober 2007
twin_cam skrev:
Råder dig att ta ett kompprov. Billigt och avslöjande. Sen kan du ta väck nån slang till turbon och känna på axeln. Den får inte glappa axiellt, men radiellt ska dn glappa lite.

Känns som att det ekar här? :-)

Smålänning
7 887 Inlägg
9 oktober 2007
sveddan skrev:
twin_cam skrev:

Känns som att det ekar här? :-)

Det gör det nog tongue

Nämen, var mest för att du i klartext inte skrev vad han skulle kolla smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök