Får väll lägga mig i lite jag med... Detta som står under gäller iaf saab och jag kan itne svara till 100% att det gäller alla bilar men kan tänka mig att så är fallet..
När du ligger inte har någon växel i eller inte har någon fart på bilen så styrs det elektroniskt så du bara får GLT (Grund Ladd Tryck) Detta för att skona bilens mekaniska delar, Vet inte hur lågt detta är på oilka bilar men för vissa med "dump" så är GLT såpass lågt att det inte hörs någon pysljud..
Därför.. JA du kan få den att dumpa när du står still Dock bara med GLT och då uppnåd du i de flesta fall inget vidare högt ljud då trycket är så lågt...
Dumpen fungerar ju så att när gasspjället stängs så finns det ju fortfarande övertryck kvar i tryckröret mellan turbon och spjällhuset... För att inte detta övertryck skall slå tillbaka som en våg mot turbon och på så sett i längden bli skadligt så har man en Avlastningsventil dvs. "Dump" som istället släpper ut denna luft och då hör man på Atmosfäriska "dumpar" ett pysljud med på återcirkulerande "dumpar" så kan man i vissa fall höra ett kvittrande. Med återcirulerande "dumpar" så transporteras luften via ett rör bort och in framför turbon igen för att återanvändas istället för att släppas ut i luften...
Så anledningen att det kallas Avlastningsventil av många eller kanske rentutav heter så är ju på grund av att den avlastar turbo, IC och tryckrör från önödigt övertryck som inte har någonstans att ta vägen..
Vet att jag inte kan allt, med detta är vad jag lärt mig under mina år med med min älskade 900 SET som nu lever vidare i falköping..
Mvh. Andreas
Senast redigerat av nimikal (12 april 2005)