3132
Sök

Frågor om kompressor och turbo

13 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
#1
Hej!
Jag står inför ett ev. köp av MX5 och har några funderingar.
Bilen ska utrustas med turbo eller kompressor. Det som avgör valet är svaret på följande frågor:

1. Vilket är lättast att montera och ställa in?
2. Vilket är lättast att plocka bort inför besiktningen?
3. Vilket alternativ medför störst följdändringar på bilen?

Sen undrar jag även om man kan/behöver ha en dumpventil till en kompressor?

Tack på förhand!

MVH
Mikael

.......
2 655 Inlägg
17 september 2007
#2
kompressor lär väl va lättast att plocka bort, och nej ingen dumpventil på den, men ett sjukt skönt tjut iställe:P...

220 Inlägg
17 september 2007
#3
beemern skrev:
kompressor lär väl va lättast att plocka bort, och nej ingen dumpventil på den, men ett sjukt skönt tjut iställe:P...

jopp man har dumpventil.

Trucker
168 Inlägg
17 september 2007
#4
Vet ej så mycket om kompressor. Men turbo vet jag iaf lite om vad du ska ha.

Grenrör som ska sitta på turbo, som ska ha ett tryck rör, som ska gå till en IC, som ska gå till LMM, som går till insuget......detta är då inte allt.


Bara det är en hel del jobb, sen är det en del vacumslangar osv som ska dras.
Sen är ju frågan då om just DIN motor pallar en turbo, kompesta alla cylindrar först och titta runt lite här om någon annan gjort konvertering på en sådan motor du har.


152 Inlägg
17 september 2007
#5
kompressor är ju en fin lösning, är i startgroparna att montera sådan i min bil...

vissa kompressorer har integrerad olja, så du behöver icke leda olja till den som med en turbo..

finns ju olika modeller på kompressorer, skruv , centrufugal etc...

sen är det ju beroende på hur du kopplar in kompressorn, innan gas spjäll eller efter, ska du instalera kompressorn å trycka via gas spjäll måste du ha en avluftningsventil som trycker tillbaka luften till inlopp på kompressorn.

effektmässigt är turbo att föredra, du får högre topp effekt å högre topp vrid men vid ett begränsat varvtal, kompressorn rockar ju från noll!!

på enems hemsida finns lite förklarat om lysholm och dess kompressorer samt installationer... kolla där

ska du ha en relativt billig skruvkompressor så finns det en massa eaton kompressorer till salu här och där... de är inte det bästa valet men fungerar nog dugligt för gata å bruks !

rock on !

It´s Better to burn out than fade away

Jetonaut
32 Inlägg
22 september 2007
#6
En dump har väll ingen praktisk funktion på en kompressor??? Jag har då ingen!
Så fort jag kliver på gasen får jag fullt tryck i kabinen och när jag kliver av slår mätaren i botten. Dumpens funktion är väll att låta turbon snurra så fritt som möjligt medan då släpper på gasen, för att man sedan när man kliver på ska slippa vänta på spool upen???
En kompressor är ju direktdriven så det har ju som ingen funktion...

Däremot kan jag köpa Jakedevilsons teori om att du ska ha nån avluftningsventil om du laddar innan spjällhus.

Rekomenderar att sätta spjällhus före kompressor eftersom när spjället stängs finns inga luftmassor att komprimera och heller inga man måste pysa ut nånstans!

Så har jag iallafall, förgasarna med spjäll uppe på kompressorn, funkar klockrent!!!

Och som sagt kompressor har du tryck så fort du kliver på gasen, turbo... då får man vänta!!!

hade


Vw trimmare
2 995 Inlägg
22 september 2007
#7
JakeDevilson skrev:
effektmässigt är turbo att föredra, du får högre topp effekt å högre topp vrid men vid ett begränsat varvtal, kompressorn rockar ju från noll!!
!

turbo har högre verkningsgrad men det finns en anledning till att världens snabbaste bilar använder kompressor istället för turbo wink


10 287 Inlägg
22 september 2007
#8
Ja berätta gärna varför.

/Göran

MeloveGolf skrev:
men det finns en anledning till att världens snabbaste bilar använder kompressor istället för turbo wink

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Vw trimmare
2 995 Inlägg
22 september 2007
#9
Sharky skrev:
Ja berätta gärna varför.

/Göran

MeloveGolf skrev:
men det finns en anledning till att världens snabbaste bilar använder kompressor istället för turbo wink


Vill du verkligen ha sanningen?

tyckte du lät väldigt sur i ditt inlägg du noterade aldrig min " wink " verkar det som...

TC/TF/NHRA Har regler gällande överladdning som bara tillåter kompressor av modellen "roots"
Senast redigerat av MeloveGolf (22 september 2007)


10 287 Inlägg
22 september 2007
#10
Nej då, mig inte sur. Men det var precis knorren om reglementena som var poängen.

Om man tittar på hastighetsrekord på land så är det mest jänkarna som sysslar med sådant (hjuldrivna rekord, ej flygplan på land) och dom har ju sin kunskap på just kompressormotorer. Men tittar man på Goldenrod som gjorde 400mph+ så var den NA (Normally Aspirated) med 2400Hkr. Så det är mera aerodynamik, guts (don´t shit in the firesuit) och tur med omständigheterna.

/Göran

MeloveGolf skrev:
Vill du verkligen ha sanningen?

tyckte du lät väldigt sur i ditt inlägg du noterade aldrig min " wink " verkar det som...

TC/TF/NHRA Har regler gällande överladdning som bara tillåter kompressor av modellen "roots"

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Vw trimmare
2 995 Inlägg
22 september 2007
#11
Golden rod ja den är inte lite speciell roll 4xHemi

Tillbaka till topic:
mickehallgren skrev:
1. Vilket är lättast att montera och ställa in?
2. Vilket är lättast att plocka bort inför besiktningen?
3. Vilket alternativ medför störst följdändringar på bilen?

1.Kompressor
2.Kompressor
3.båda ger förändringar men turbon ger nog mest

Jag skulle då ta kompressorn av rent praktiska själ inför besiktningen...


Jetonaut
32 Inlägg
21 oktober 2007
#12
Dock så lär det kunna bli en aning billgare att hitta en turbo på skroten en att få tag på en kompressor... inte så stort utbud av begagnade kompressorer i bra skick...


Bimmer Freak
162 Inlägg
21 oktober 2007
#13
Ni verkar ju kunna detta ämne så jag lånar tråden lite...
Har själv lite fundering på en kompressor till min bil, så till frågan...

Räcker det med att ta bort kompressor remmen när man besiktar?
Alltså låta kompressorn sitta kvar helt synlig men ej inkopplad.
Går det igenom?
Svara helst du som VET...inte "jag tror"...wink

Member of Unknown Örebro


Sök