3317
Sök

Ställbara Kamdrev?

Dann3
21 oktober 2007
Trådstartare
#1
Kan inte så mkt om detta så jag lägger in en fråga om det.

Och det gäller Ställbara Kamdrev. Sugen på att köpa sådana till bilen i Vinter.

Hur lätt är installationen? För en som aldrig gjort det. "Vilka verktyg behövs"?

Hur ändrar man dem så man får annat register i bilen?

Kan man köa utan skyddskåpan För/Nackdelar?

Va väl att jag undrade...

/danne

1 417 Inlägg
21 oktober 2007
#2
Du måste bort med kamremmen för att få dit dreven. Sen är det väl skruvat i kammen antar jag. För att få annat register i bilen så ställer du om dreven lite jämfört med orginalinställingarna. Kanske ändrar så att insugkammen öppnar lite tidigare, likaså med avgaserna. Det där kan du testa dig fram till när dom sitter där.


Dann3
21 oktober 2007
Trådstartare
#3
Hur lång tid kan det ta för någon som aldrig gjort det förut?

Kan man skada motorn då det kommer in smuts?
Senast redigerat av Dann3 (21 oktober 2007)

654 Inlägg
22 oktober 2007
#4
Hehe,vill inte verkar oartig..men,du får inte ett annat "register" i bilen/motorn för att du ställer kamdreven på måfå/per hand.(eller jo,delvis..skit/haveri).
Men visst,man kan prova att justera några grader åt resp håll för att se om det känns bättre i motorn när man gasar..men när man ändrar kamtiderna så bör man även optimera A/F ration (bränsle luft blandningen) för att möta upp kammarnas ändring.
Vad kamdrev- Justerbara är till för är att OPTIMERA antingen ett par orginal kammar eller trimmkammar i kombination med motorns övriga modifikationer.
Denna optimering gör man INTE för hand/provar sig fram..Den gör man på rullarna.

Har du en motor som i princip har avgas och filter så har du ingen användning i princip av J-kamdrev mer än att det kanske ser snyggt ut.

Ang att inte ha nån K-rems kåpa (topp delen över dreven) är grymt korkat!!
Vad händer exempelvis om det kommer in en mindre sten och lägger sig mellan drev och kammrem?!,kanske kuggar över!
Vad man däremot kan göra om man vill ha "lätt" åtkomst till dreven för justering är att såga/skära sk Mooncuts i kåpan.
Det innebär att man sågar upp ringar lagom stora mitt framför dreven så man kommer åt att justera dom.
Då har man dels fortfarande drev som är rätt skyddade,det ser snyggt ut och dom är lätt åtkommliga.
Installationen innebär typ (i grova drag):
Bort med dina fasta icke justerbara drev (1st bult vanligen) och sen på med dina justerbara.
"nollar" dreven efter antingen tillverkarens rekomendationer, alt att man gör det efter orginal drevens placering.


Hoppas detta gav dig lite mer klarhet i hur det är med J-kamdrev.

Sidledesförare
268 Inlägg
22 oktober 2007
#5
Blida skrev:
Hehe,vill inte verkar oartig..men,du får inte ett annat "register" i bilen/motorn för att du ställer kamdreven på måfå/per hand.(eller jo,delvis..skit/haveri).
Men visst,man kan prova att justera några grader åt resp håll för att se om det känns bättre i motorn när man gasar..men när man ändrar kamtiderna så bör man även optimera A/F ration (bränsle luft blandningen) för att möta upp kammarnas ändring.
Vad kamdrev- Justerbara är till för är att OPTIMERA antingen ett par orginal kammar eller trimmkammar i kombination med motorns övriga modifikationer.
Denna optimering gör man INTE för hand/provar sig fram..Den gör man på rullarna.

Har du en motor som i princip har avgas och filter så har du ingen användning i princip av J-kamdrev mer än att det kanske ser snyggt ut.

Ang att inte ha nån K-rems kåpa (topp delen över dreven) är grymt korkat!!
Vad händer exempelvis om det kommer in en mindre sten och lägger sig mellan drev och kammrem?!,kanske kuggar över!
Vad man däremot kan göra om man vill ha "lätt" åtkomst till dreven för justering är att såga/skära sk Mooncuts i kåpan.
Det innebär att man sågar upp ringar lagom stora mitt framför dreven så man kommer åt att justera dom.
Då har man dels fortfarande drev som är rätt skyddade,det ser snyggt ut och dom är lätt åtkommliga.
Installationen innebär typ (i grova drag):
Bort med dina fasta icke justerbara drev (1st bult vanligen) och sen på med dina justerbara.
"nollar" dreven efter antingen tillverkarens rekomendationer, alt att man gör det efter orginal drevens placering.


Hoppas detta gav dig lite mer klarhet i hur det är med J-kamdrev.

tänk om en sten flyger in i avgasröret och studsar ändå in till avgasventilen å sätter sig mellan sätet och ventilen då kolven kommer upp och klappar sönder den, skjuter ventilskaftet genom kammen och upp genom din stylade huv och ventiltallriken rakt genom kolven ner på veven, studsar upp mot varje vevstake och böjer varenda en, kommer ut genom oljetråget som läcker ut all olja och sen skär oljepumpen och sen turbon och sen studsar ventiltallriken upp och klyver remmarna så att vattenpumpen itne cirkulerar och motorn går varm och kokar toppen sned samt sprutar ur all kanel och äggvita du hällt i kylaren för att fixa den, ersättande din wunderbaumlukt i bilen med en fräsch lukt av kanelbullar men sen inser du att det är glykol du andas och svimmar och landar på ratten och tutan, skrämmer en kärring så att hon kör på en lastbil som kör på en annan bil som sedan slutar i världens största krock, därefter blir alla krockade så sura att dom startar krig och hela mänskligheten utrotas i kärnvapenkrig

Man vet aldrig, före man vet

10 287 Inlägg
22 oktober 2007
#6
Sluta upp att larva dig annars åker du på en varning alternativt avstängning.

Detta är inte ett klotterplank.

Göran
Moderator


Wezzli skrev:
tänk om en sten flyger in i avgasröret och studsar ändå in till avgasventilen å sätter sig mellan sätet och ventilen då kolven kommer upp och klappar sönder den, skjuter ventilskaftet genom kammen och upp genom din stylade huv och ventiltallriken rakt genom kolven ner på veven, studsar upp mot varje vevstake och böjer varenda en, kommer ut genom oljetråget som läcker ut all olja och sen skär oljepumpen och sen turbon och sen studsar ventiltallriken upp och klyver remmarna så att vattenpumpen itne cirkulerar och motorn går varm och kokar toppen sned samt sprutar ur all kanel och äggvita du hällt i kylaren för att fixa den, ersättande din wunderbaumlukt i bilen med en fräsch lukt av kanelbullar men sen inser du att det är glykol du andas och svimmar och landar på ratten och tutan, skrämmer en kärring så att hon kör på en lastbil som kör på en annan bil som sedan slutar i världens största krock, därefter blir alla krockade så sura att dom startar krig och hela mänskligheten utrotas i kärnvapenkrig

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sidledesförare
268 Inlägg
22 oktober 2007
#7
Sharky skrev:
Sluta upp att larva dig annars åker du på en varning alternativt avstängning.

Detta är inte ett klotterplank.

Göran
Moderator


Wezzli skrev:
tänk om en sten flyger in i avgasröret och studsar ändå in till avgasventilen å sätter sig mellan sätet och ventilen då kolven kommer upp och klappar sönder den, skjuter ventilskaftet genom kammen och upp genom din stylade huv och ventiltallriken rakt genom kolven ner på veven, studsar upp mot varje vevstake och böjer varenda en, kommer ut genom oljetråget som läcker ut all olja och sen skär oljepumpen och sen turbon och sen studsar ventiltallriken upp och klyver remmarna så att vattenpumpen itne cirkulerar och motorn går varm och kokar toppen sned samt sprutar ur all kanel och äggvita du hällt i kylaren för att fixa den, ersättande din wunderbaumlukt i bilen med en fräsch lukt av kanelbullar men sen inser du att det är glykol du andas och svimmar och landar på ratten och tutan, skrämmer en kärring så att hon kör på en lastbil som kör på en annan bil som sedan slutar i världens största krock, därefter blir alla krockade så sura att dom startar krig och hela mänskligheten utrotas i kärnvapenkrig


Vadå, ser du inte poängen i det jag skriver?

Man vet aldrig, före man vet

10 287 Inlägg
22 oktober 2007
#8
Nej därför att det är rent larv.

Vill du spamma eller fjanta dig, gör det någon annanstans. Fortsätter du tjafsa här blir du avstängd.

Punkt.

Göran
Moderator

Wezzli skrev:
Vadå, ser du inte poängen i det jag skriver?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

24 Inlägg
22 oktober 2007
#9
Sharky skrev:
Nej därför att det är rent larv.

Vill du spamma eller fjanta dig, gör det någon annanstans. Fortsätter du tjafsa här blir du avstängd.

Punkt.

Göran
Moderator

Wezzli skrev:
Vadå, ser du inte poängen i det jag skriver?


vi är en stor rörelse som tillsammans ska få folket att inse vad wezzi menar, jag är en av dem.

rock on wezzli!

24 Inlägg
22 oktober 2007
#10
nä, men seriöst.

jag tycker helst klart att det är personen som startade ämnet som borde bli avstängd. enkla onödiga frågor som han kan få svar på själv genom att själv öppna huven och tänka lite, är helt klart irriterande och förstör forumet...
Senast redigerat av T_Fahlgren (22 oktober 2007)

1 072 Inlägg
22 oktober 2007
#11
Alla råkar inte vara experter på allt så stör du dig på frågan. Varför bry dig?


24 Inlägg
22 oktober 2007
#12
sik skrev:
Alla råkar inte vara experter på allt så stör du dig på frågan. Varför bry dig?

kanske av samma anledning som gör att du bryr dig om vad jag tycker?

The one and only
1 091 Inlägg
22 oktober 2007
#13
T_Fahlgren skrev:
nä, men seriöst.

jag tycker helst klart att det är personen som startade ämnet som borde bli avstängd. enkla onödiga frågor som han kan få svar på själv genom att själv öppna huven och tänka lite, är helt klart irriterande och förstör forumet...

Vad skulle då det här forumet ha för funktion?? roll anledningen till att man ställer en fråga är att man kanske inte kan/vet hur man ska göra saker o ting och då är det bra att man kan fråga folk som har mer erfarenhet.......

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

24 Inlägg
22 oktober 2007
#14
Volvo Knugen skrev:
T_Fahlgren skrev:
nä, men seriöst.

jag tycker helst klart att det är personen som startade ämnet som borde bli avstängd. enkla onödiga frågor som han kan få svar på själv genom att själv öppna huven och tänka lite, är helt klart irriterande och förstör forumet...

Vad skulle då det här forumet ha för funktion?? roll anledningen till att man ställer en fråga är att man kanske inte kan/vet hur man ska göra saker o ting och då är det bra att man kan fråga folk som har mer erfarenhet.......

jag håller helt klart med om att det är bra om man frågar, men om man frågar tycker jag man ska ha en detaljerad och välformulerad fråga.

läs första inlägget och fundera lite. han har ju inte ens skrivit vilken bil det gäller.

Dann3
22 oktober 2007
Trådstartare
#15
T_Fahlgren skrev:
Volvo Knugen skrev:
T_Fahlgren skrev:
nä, men seriöst.

jag tycker helst klart att det är personen som startade ämnet som borde bli avstängd. enkla onödiga frågor som han kan få svar på själv genom att själv öppna huven och tänka lite, är helt klart irriterande och förstör forumet...

Vad skulle då det här forumet ha för funktion?? roll anledningen till att man ställer en fråga är att man kanske inte kan/vet hur man ska göra saker o ting och då är det bra att man kan fråga folk som har mer erfarenhet.......

jag håller helt klart med om att det är bra om man frågar, men om man frågar tycker jag man ska ha en detaljerad och välformulerad fråga.

läs första inlägget och fundera lite. han har ju inte ens skrivit vilken bil det gäller.

Dem ställbara kamdreven är köpa från ENEM och skall vara till min Opel Calibra 16v C20xe

Kommer inskaffas ett par Vassare Kamaxlar till dreven med dem heter Z7/Z27 och jag undrar om dem kommer lira bra ihop?

/danne
Senast redigerat av Dann3 (22 oktober 2007)


Sök