2589
Sök

Drar åt höger vid gaspådrag..

324 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#1
Fiestan jag har. XR2 -87.
Vid gaspådrag så drar den rätt så mycket åt höger och det kompenserar man med att styra lite till vänster, men sen så släpper man gasen vid ex växling och är man inte med riktigt så vinglar man ju över halva vägen. Lite jobbig att köra.

men vad beror det på?
Hörd av någon att det kan vara så på framhjulsdrivna bilar, att drivaxlarna inte är lika långa...
eller att den fördelar kraften mellan hjulen fel. Fel i v-lådan kanske?

Någon som har liknande problem?

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

Smålänning
7 887 Inlägg
1 augusti 2007
#2
Brukar inträffa på motorstarka bilar med tvärställd motor. Kolla om krängningshämmaren är hel. Eller så får du skaffa fjäderbensstag.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

8 251 Inlägg
1 augusti 2007
#3
En sak man får leva med framhjulsdrift och tvärställd motor tyvärr. Fenomenet (momentstyrning) finns på alla bilar med denna konstruktion, men det märks av mer eller mindre. Sen beror det lite på underlaget också, är dte plant så märkks det mindre när man gasar än om det är spårigt.


324 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#4
Krängningshämmaren är hel, men ev så är gummibussningarna lite mjuka vid den.
Fjäderbensstag gör det så stor skillnad?

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

324 Inlägg
1 augusti 2007
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
En sak man får leva med framhjulsdrift och tvärställd motor tyvärr. Fenomenet (momentstyrning) finns på alla bilar med denna konstruktion, men det märks av mer eller mindre. Sen beror det lite på underlaget också, är dte plant så märkks det mindre när man gasar än om det är spårigt.

eller om vägen lutar lite..
Okej men det kanske inte går att få bort, men minska det.

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

761 Inlägg
2 augusti 2007
#6
Troliga felorsaket:

1. Slitna bussningar
2. Slitna styrleder
3. Ganska ovanligt men styrväxlen kan vara dålig

Hade precis samma problem med min saab 9000 innan. Eftersom styrleden var dålig (glapp) så byttes den och det blev genast bättre, men inte riktigt bra.. Sen bytte jag bakre länkarmsbussningen och nu är den stabilare än nånsin (i min ägo)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

324 Inlägg
6 augusti 2007
Trådstartare
#7
Styrväxeln är just bytt även styrleder. Skulle vara bussingarna i så fall. Bilen är ju typ 20 år. Säkert aldrig bytta.
Jag får kolla det!
Tack för tipsen!

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

115 Inlägg
25 oktober 2007
#8
Jag vet ju inte hur mycket den drar till höger, men vad jag har fått lära mig så ska de flesta bilar dra lite åt höger pga. säkerhets skäl!
Skulle föraren av någon anledning tuppa av så ska inte bilen kränga åt vänster in på fel körbana utan bättre att dra in i vägräcke eller eventuellt dike!

Dock ska den inte dra mycket, men lite ska inte vara något täcken på något som helst fel..

Rätta mig gärna om jag har fel!

10 sec före dig...
540 Inlägg
25 oktober 2007
#9
kanske ha varit krockad innan det hade min varit:( styrstag fjäderbenstag och allt vad det heter var snett. åk in till en verkstad som kan balansera framvagnen.. kan dom också se vad som är galet


6 Inlägg
25 oktober 2007
#10
Hej! Kolla så att framdäcken är lika slitna, om höger framdäck är mer slitet än vänster så drar bilen åt höger.

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 oktober 2007
#11
sneJe skrev:
Jag vet ju inte hur mycket den drar till höger, men vad jag har fått lära mig så ska de flesta bilar dra lite åt höger pga. säkerhets skäl!
Skulle föraren av någon anledning tuppa av så ska inte bilen kränga åt vänster in på fel körbana utan bättre att dra in i vägräcke eller eventuellt dike!

Dock ska den inte dra mycket, men lite ska inte vara något täcken på något som helst fel..

Rätta mig gärna om jag har fel!

Det där tror jag inte ett smack på. Däremot så är mer eller mindre alla vägar byggda så de lutar utåt, dvs mittlinjen är vägbanans högsta punkt. Har du då en bil som går rakt, dvs korrekt, så åker den i teorin utåt om du släpper ratten.


Marlboroman, tror du verkligen en Fjesta skulle lida av sk momentstyrning?

Jag tror något är slitet, spindelleder eller kanske differentiallager. Kan du rubba drivaxlarna om du rycker i dem? Är problemet nytt?
Brukar du spinna lite med hjulen vid korvmojen på fredagkvällarna?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

72 Inlägg
25 oktober 2007
#12
Audikrille skrev:
Fiestan jag har. XR2 -87.
Vid gaspådrag så drar den rätt så mycket åt höger och det kompenserar man med att styra lite till vänster, men sen så släpper man gasen vid ex växling och är man inte med riktigt så vinglar man ju över halva vägen. Lite jobbig att köra.

men vad beror det på?
Hörd av någon att det kan vara så på framhjulsdrivna bilar, att drivaxlarna inte är lika långa...
eller att den fördelar kraften mellan hjulen fel. Fel i v-lådan kanske?

Någon som har liknande problem?

volvo v40 T4 farsan hade en gång i tiden gjorde så att den drog fram och tillbaka tongue..varför den gjorde d har jag ingen aning om och d va tydligen vanligt när dom va trimmade


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 oktober 2007
#13
sneJe skrev:
Jag vet ju inte hur mycket den drar till höger, men vad jag har fått lära mig så ska de flesta bilar dra lite åt höger pga. säkerhets skäl!
Skulle föraren av någon anledning tuppa av så ska inte bilen kränga åt vänster in på fel körbana utan bättre att dra in i vägräcke eller eventuellt dike!

Dock ska den inte dra mycket, men lite ska inte vara något täcken på något som helst fel..

Rätta mig gärna om jag har fel!

Den ska gå helt rakt! Har gjort ett antal framvagnsinställningar och inte har jag ställt dem snett iaf!

Sätter ganska så mkt pengar på en bussning. När kraften kommer så vrider den länkarmen. Länkarmen längre ut gör att hjulet vinklar sig men inte styrstaget. Bilen drar då åt ett håll. Tänker jag rätt så vinklar länkarmen in sig i bakkant på högersidan och tvärt om på vänstersidan.


178 Inlägg
25 oktober 2007
#14
Varenda framhjulsdriven bil jag kört med lite drag i, som inte har nån form av diffspärr, har varit ostyrig som fan. Utan diffspärr så har ett av hjulen mycket mer drivkraft och då vill den åt ett annat håll. roll

Courage is when you're scared to death but saddle up anyway!!!

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 oktober 2007
#15
Kom igen. Fjestan har 44hk. Eller nåt sånt. Det ska nog inte rycka o slita så mycket då. Klart det är någon form av slitage. Jag sätter en tia på Bumpes teori.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök