2428
Sök

Råd vid Avställning

Hopplare
104 Inlägg
27 oktober 2007
Trådstartare
Nu är det så här att morsan ska ställa av sin fiat bravo, och hon bad mej om tips att göra innanman ställer av den. Bilen ska tas ut igen i vår någon gång. Den är från 98 och den ska stå i ett ouppvärmt garage. Allt gåt ju inte att göra för att den ska ställas av idag, men alla råd är ändå välkommna!

Lika lyckat som Melle mels comeback

12 086 Inlägg
27 oktober 2007
Ställa av den gör du på några sekunder på internet.

863 Inlägg
27 oktober 2007
Hmm vad är de du vill veta egentligen?
De är väl bara att ställa av den och ställa på den i vår igen? smile

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
27 oktober 2007
Tvätta, skinna, vaxa.
Fylla på / kontrollera alla vätskenivåer.
Palla upp så den inte står på hjulen.
Koppla från batteri - ev. underhållsladda ibland
Täcka över den med någon typ av kapell, finns på bl.a. biltema.

*beroende på hur noggrann rädd om bilen hon är, men detta är det som jag kommer på.
Senast redigerat av GT90 (27 oktober 2007)

6 851 Inlägg
27 oktober 2007
glöm inte att fylla tanken innan du ställer av den. Du kan byta olja innan, men själv har jag bytt oljan direkt efter vad längre avställning(innan du startar motorn första gången innan avställning).Du bör annars iaf. byta olja innan du kör ut den till våren iaf, även om du byter den innan du ställer av den. alltså 2 byten.
placera gärna en "torrboll" eller 2  innuti bilen

Hopplare
104 Inlägg
27 oktober 2007
Trådstartare
GT90 skrev:
Tvätta, skinna, vaxa.

*beroende på hur noggrann rädd om bilen hon är, men detta är det som jag kommer på.

Tack så mycket! det var precis dessa svar jag ville ha! Tror däremot inte att hon är så försiktig ned bilen. Jag får ju övninsgköra med den big_smile

Lika lyckat som Melle mels comeback

OEM <3
6 957 Inlägg
27 oktober 2007
GT90 skrev:
Tvätta, skinna, vaxa.

Gjorde själv allt de där med min gamla Golf, plus att ja hade full tank i den.
Den mådde kanonbra av allt de där.

Tyvärr får Saaben rulla i vinter, har inget garage sad men men

OEM <3

1 079 Inlägg
27 oktober 2007
Jag brukar, tvätta ordentligt, skinna, ta en tur och bromsa ur ordentligt, ev dra på ett lager vax med maskinen, städa ur bilen, behandla inredningen med olika medel, hissa upp bilen/alt ställa den på andra däck som det inte är så noga med, byta olja+filter, tanka upp, lyfta av batteriet/sätta i ett annat om man vill ha bilen larmad, ställa in en torrboll i bilen, göra rent luftfiltret/byta... starta bilen en gång eller ett par ggr/mån så kolvarna får röra sig. Sen har jag bilen under ett kapell sen lite då och då blir det lite putsande, en ren motor är som bomull för själen..

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Sök