3825
Sök

Att svetsa diff på bmw 530 -94

313 Inlägg
27 oktober 2007
Trådstartare
#1
Tjama ja har en Bmw 530 -94, som ja vill svetsa diffen på så båda hjulen ryker, men vet itne riktigt hur man gör, eller om de e bra flör bilen. Den är ju ganska gammal, från 94. En vän säger att det inte kommer hålla på grund av åldern? Men så länge man gör det rätt bör det la gå bra?

Hjälp mig,  vad tycker ni? Tips på hur man gör, är det svårt? Kommer det hålla eller kommer jag pajja något? Kan man köpa färdiga ihopsvetsade diffar?

Antar att det är samma på alla bakhjulsdrivna bilar, så även om ni inte har en bmw kan ni dela med er av era kunskaper, tack smile

Havsängel

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig

.......
2 655 Inlägg
27 oktober 2007
#2
du kommer slita däck som faan, kommer bli konstig att köra då bägge hjulen snurrar lika mycke då du svänger åså.

man svetsar ihop alla de mindre dreven som sitter inne i klumpen...

313 Inlägg
27 oktober 2007
Trådstartare
#3
beemern skrev:
du kommer slita däck som faan, kommer bli konstig att köra då bägge hjulen snurrar lika mycke då du svänger åså.

man svetsar ihop alla de mindre dreven som sitter inne i klumpen...

Ahaa, jo iof de me svängningen har du rätt med. Om ja svänger höger så snurrar ju högerhjulet vanligtvis mindre än väsnterhjulet eftersom den måste snurra mer för att komma runt.. hm, men asså, de finns ju massa bilar som spinner me båda hjulen, man ser de över alt:S på streetrace å massa, hur e de me deras? något speciellt dom har?

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig

73 Inlägg
27 oktober 2007
#4
Svetsa inte, köp en riktig diff. Svetsdiff fungerar inte i längden.


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
27 oktober 2007
#5
mrdanjel skrev:
de finns ju massa bilar som spinner me båda hjulen, man ser de över alt:S på streetrace å massa, hur e de me deras? något speciellt dom har?

En diffbroms är det dom har. En som inte är helt stum, men ändå tillräckligt för att båda däcken ska snurra nästan lika snabbt.

Svetsar får du att båda hjulen snurrar exakt lika mycket. En "riktig" diffbroms brukar ha ett visst procent-tal som den spärrar, alltså inte helt.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

.......
2 655 Inlägg
27 oktober 2007
#6
min spinner ju oxo på bägge tongue vet inte varför, tillome då ja svänger drar den på bägge smile. men de finns ju torsondiffar å grejer, sök på blocket, finns en som säljer sånna där...

313 Inlägg
27 oktober 2007
Trådstartare
#7
DiamantSchwarz skrev:
Svetsa inte, köp en riktig diff. Svetsdiff fungerar inte i längden.

Vart köper man? big_smile

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig

.......
2 655 Inlägg
27 oktober 2007
#8
mrdanjel skrev:
DiamantSchwarz skrev:
Svetsa inte, köp en riktig diff. Svetsdiff fungerar inte i längden.

Vart köper man? big_smile

så här ser en svetsad diff ut iallfall tongue...

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=175263

313 Inlägg
27 oktober 2007
Trådstartare
#9
hiih najs:D tack för Torson tipset med:)

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig

1 867 Inlägg
28 oktober 2007
#10
Kolla på autopower eller nåt bmwforum om du kan få tag på en M5-diff, helst hela klumpen så slipper du krångla med att flytta över och grejer, sen har M5'an lite roligare utväxling med, så bilen blir lite piggare(tappar lite i toppfart dock.)
En M5diff duger bra i standardutförande, men vill man ha lite mer spärrverkan så kan man "spänna upp den" med schims.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

486 Inlägg
28 oktober 2007
#11
Om du anvnder bilen till vardags så är det inte så kul att om den e svetsad. Det e jävligt bökigt att parkera eftersom svängradien blir skitstor. Man behöver inte svänga alls mycke fören bilen börjar "tugga". Som nämnt tidigare så sliter det oxå däck men även bussningar.

// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
28 oktober 2007
#12
Kolla efter lamelldiff, fanns på 535 om jag minns rätt... Hör me killarna på ppf annars...



Sök