3776
Sök

Installera xtraljus?

185 Inlägg
1 november 2007
Trådstartare
#1
Hej finns det nån som är duktig på att koppla in extraljus på en volkswagen passat? Någon inom markaryd lr ljungby lr älmhults området?
Senast redigerat av VOLVO_V70T (1 november 2007)


8 156 Inlägg
1 november 2007
#2
Så svårt är det väl inte att göra det själv?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
1 november 2007
#3
fixar du nog galant själv. inte så svårt. 1 litet hål. och 2 kablar och ett relä. hur du skall koppla reläet och sådant hjälper vi dig gärna med här på forumet

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

185 Inlägg
1 november 2007
Trådstartare
#4
lätt säger ni jag har ju tummen mitt i handen när det gäller sånt här.


332 Inlägg
1 november 2007
#5
Vad är det för typ av extraljus du ska koppla in?
Altså är det Stora vanliga extraljus, ramp under reg skylten, xenonljus, extraljus med glöd?

Men vi kan ta ett exempel med Stora vanliga extraljus..

Ett Relä 4 nummer

87 - Från relä till extraljus
85 - Från relä till jord
86 - Från batteri plus till relä
30 - Från helljuskabel till relä (eventuellt via knapp på panelen om du vill ha det)

Om du ska ha glöd i extraljusen rekomenderar jag att du drar det till en knapp på panelen, även om du ska köra med det hela tiden (då kan du stänga av det vid besikting, poliskontroll etc)

Grund tips är att dra så korta grova fintrådiga kablar som möjligt, använd ett hella eller bosch relä, isolera o dölj alla kablar så gott de går, använd stabiliseringsstag till extraljusen


21 761 Inlägg
1 november 2007
#6
foborg skrev:
87 - Från relä till extraljus
85 - Från relä till jord
86 - Från batteri plus till relä
30 - Från helljuskabel till relä (eventuellt via knapp på panelen om du vill ha det)

Nja, där blev det lite fel.

86 ska gå till helljuskabeln och 30 ska gå till batteriet. Annars stämmer det bra. 86 går ju till reläspolen och då är det helljuskabeln som styr den, 30 är huvudmatningen vilket gör att den ska ha direktkontakt med batteriet.

Dessutom drar relät hela tiden om man kopplar 86 till batteriet, det har jag varit med om på en bil som hade problem med att batteriet laddade ur när bilen stod flera dagar. Allting fungerade ju utan problem, men relät var ju aktiverat hela tiden även när bilen var avstängd vilket drog ur batteriet efter ett tag.
Senast redigerat av Drönirettab (1 november 2007)

185 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
#7
Det är ett par hella rally 3000 ff blue med positionljus.



Sök