3221
Sök

problem me inkoppling av slusteget.

2 600 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
hej skulle koppla in mitt lilla steg idag. och tänkte att jag kunde sno lite ström ifrån mitt andra steg för jag tänkte efter som mitt ny steg inte är så stort bara på 35 watt. men så till problemet den få ström så att lampan lyser men få knappt nått hör brat ljud ur det=/ kan tilläga att jag ha tog utgång för lågnivå ifrån mitt andra slusteg efter som jag bara ha en lågnivå ifrån stereon. men undra kan det vara me att den få förlite ström ? eller är det me rca kablen som inte funka / koppling?

gör som jag kör gubba racer=)

21 761 Inlägg
3 november 2007
Hur grov kabel har du till ditt bassteg?

Hur många Ohm är basen på?

Står det något i manualen till steget om man måste göra några speciella inställningar när man använder stegets lågnivåutgång?

2 600 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
är ju ingen jätte grov kabel precis utan en speciell som det kan gå rätt mycket ström det va pappa som fixa de fram den kablen tongue dom används på båtar och så större båtar . men hursom hälst ska koppla in den andra steget separat men det är me att jag inte få fram nått direkt ljud som jag är orolig för. det nya steget ska jag ha till framsystemet. det ligger på 6 ohm men det borde ändå komma ljud ur det tycker jag. vet inte om det är ån speciel inställning på utgången på det andra steget:P

162 Inlägg
4 november 2007
Du har ju köpt steget på Biltema så du kan väl vända dej dit och be om hjälp kanske.

2 600 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
ha inte biltema där jag bor tyvärr. sen är det lite svårt att förklara via tele tycker jag men ska prova idag igen och koppla de.

21 761 Inlägg
4 november 2007
Om Biltemasteget får för lite ström, så borde powerlampan blinka eller att någon skyddskrets slår av steget. Ifall det inte märks något sånt så är nog strömmen tillräcklig, enklast är förstås att mäta spänningen på stegets kopplingsplintar där strömkablarna sitter fast.

Om spänningen sjunker mycket när du spelar så är strömmen otillräcklig, men om spänningen inte sjunker märkvärdigt så räcker strömmen till. Det bästa är ju att koppla in den stora pluskabeln, som kommer från batteriet, till ett powerblock och sedan dra separata kablar till vardera slutsteg.

Har du satt "crossover" knappen i läge "high-pass"?
Har du ställt "high-pass" ratten en liten bit ovanför 50 Hz?
Har du vridit upp gainen till runt 3/4 av max?

Nu har jag tagit för givet att det rör sig om det minsta steget, artnr 31-820. Stämmer det?
Senast redigerat av Drönirettab (4 november 2007)

128 Inlägg
4 november 2007
Köp en kondensator.

---2Fast 2Furious---
Clio V6

21 761 Inlägg
4 november 2007
Nej, kondensator har inget med det här att göra smile. Steget är väldigt litet och dessutom vet ingen än vad som egentligen är problemet, vi måste nog få få mer info för att kunna ge förslag smile.

2 600 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
så ha fått igång det nu smile japp det är nog det minsta steget dom har. men nu ha jag fått generator vin i högtalarna kan man få bort de ?

Sök