Merclone skrev:
Och 01.30 får man lov att mörda, våldta, sälja droger och fuska med skatten enligt dig?
Fuska med skatten var väl att överdriva?
Var väldigt noggrann när ni tolkar detta:
Skulle aldrig få för mig att banka skiten ur en person - men våldtäktsmän är ett sånt tillfälle jag inte skulle hålla tillbaka ett jävla dugg för att personen ska hållas under kontroll tills polis anländer!
Men - Enligt min åsikt är det helt LAGLIGT att mörda, våldta vid 01.30 utifall att det inte finns någon/något annat ute - I klarspråk det är väl fullt lagligt att begå självmord och våldta sig själv?! Vilket är under samma omständigheter!!
De kriterier jag anser viktigast för att vara bra förare:
* Hålla en hastighet/säkerhet som är lämplig för situationen
* Bra hastighets/bromssträcks bedömning - oavsett 30 - 300 km/h
* Bra körvana (hantera bilen) Vid akuta fall/speciella omständigheter kunna göra det som krävs!
Problem: Tant Agdas får en hjärtattack och dottern kör i ilfart till sjukhuset, hon har aldrig kört fort eller vårdslöst men gör det denna gång p.g.a panik eller rädsla (vi är trots allt bara människor) Vart kan det uppstå problem?
1. Vi börjar enkelt med kylslaget och isfläck - De flesta "vanliga" förare får panik när bilen får sladd och många sätter händerna(!) för ögonen och hoppas på det bästa - Bilen kraschar Agda dör och kanske till och med dottern
2. Hon håller hög hastighet och närmar sig en bil - bromsar ned men eftersom hon aldrig kört i de hastigheterna förut och inte är van med bromssträckan, slutar med att hon kör in i framförvarande bil!
3. Kör för fort i en kurva alternativt bromsar över vikten på framhjulet och därefter släpper bakdelen när hon börjar svänga - rakt ut i skogen.
Finns så många fler riskfaktorer!
Detta var bara 1 situation, säg en vanlig förare på väg hem och får sladd.. Sladdar upp på en trottoar och kör ihjäl 15 personer (man kan få sladd p.g.a bråte på hal väg eller gupp eller isfläckar när det är halt)
En van person kan hantera sladdar och rädda dessa 15 personer och även köra tant Agda till sjukhuset i den hastighet som väglag och liknande kräver - man kan köra fort i halt också bara man vet om bromssträckan och håller lägre fart i kurvor.. Detta är självklart inga fasta kunskaper - man måste kunna hantera exakt den bilen och veta om precis hur mycket däcken greppar m.m.. Säg vad du vill men jag står fast i att man lär av träning!
Learn by doing.. Men som jag skrev hålla den säkerhet som krävs för situationen, ensam på ett flygfält är en situation som kräver mindre försiktighet - självklart! Medan om man inte har någon erfarenhet absolut finns bättre ställen att skaffa den än i trafiken inuti stadskärnan!