2744
Sök

Dumpventilens funktion?

761 Inlägg
4 november 2007
#21
OT:

WRC rallybilar har ett speciellt system som är kallat responssystem. Detta system gör att man alltid har tillgång till ett konstant tryck på inusgsidan av motorn. Turbons avgassida kan matas på två sätt. Ett av dom är det normala, att trycket från avgaserna håller uppe snurret på turbinen. När man sen släpper av så sitter där en insprutningsventil i avgasgrenröret som matar bränsle rakt i grenröret och ser till att hålla trycket uppe efter motorn, även då man inte har någon belastning. Detta gör att turbinen fortsätter att hålla ett högt varv och således även högt tryck. Det kvittrande ljudet är dumpen som bara precis släpper ner till inställt tryck, istället för allt som på vanliga bilar. Anledningen till att systemet inte används på vanliga bilar är att turbon lever ett hårt liv med många tryckstötar och hög bränsleförbrukningen är ju inte direkt positiv heller..

Tror jag fick allt rätt.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

1 867 Inlägg
4 november 2007
#22
Oftast har man inte spridare i grenröret, utan man låter motorstyrningen mata lite soppa med stängd gas, sen senarelägger man tändningen så det tänder efter att avgasventilen har öppnat.
Det blir bra varmt i grejerna, men man håller uppe trycket.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

761 Inlägg
4 november 2007
#23
Koop skrev:
Oftast har man inte spridare i grenröret, utan man låter motorstyrningen mata lite soppa med stängd gas, sen senarelägger man tändningen så det tänder efter att avgasventilen har öppnat.
Det blir bra varmt i grejerna, men man håller uppe trycket.
Jao, det är en lite billigare och kanske vanligare lösning, men WRC-bilarna har det som jag beskrev det (år 2006).

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

29 Inlägg
9 november 2007
#24
Någon som kan säga mig vad som kan hända min motor nu när jag har min dump monterad, den har ibland ojämn tomgång å ingen alls. men som sakt. det funkar. har ej riktigt provkört då men.  men vad kan gå snet. vet att den kan få fett blandning, men vad händer då. det blir väl inte riktigt motor å turbo ras eller??

Mvh: Mathias. kolla min profil på hur ja koplat dump å så vidare,.

Den som ingen turbo har, får åka utan bar!

1 688 Inlägg
9 november 2007
#25
mathias_std skrev:
Någon som kan säga mig vad som kan hända min motor nu när jag har min dump monterad, den har ibland ojämn tomgång å ingen alls. men som sakt. det funkar. har ej riktigt provkört då men.  men vad kan gå snet. vet att den kan få fett blandning, men vad händer då. det blir väl inte riktigt motor å turbo ras eller??

Mvh: Mathias. kolla min profil på hur ja koplat dump å så vidare,.
E du säker på att dumpen e tät och att motorn inte drar någon tjuvluft?
Jag bytte nyligen dumpventil på min saab då orginal var helt kass, den släpte ut luft konstant, även vid gaspådrag. Då hade min bil ojämn tomgång, den gick upp och ner och kunde dippa 300-350rpm bara sådär på tomgång.

Sen bytte jag dumpventil, har tänkt trimma den, så jag köpte en öppen eftermarknads.
Tomgången blev stabil och motorn går som den ska igen.

Vi har ju liknande symptom åtminstone smile


Lite OF TOPIC-->

Var å kollade på dumpventiler i ridetech's nyöppnade butik i GBG, alla jag kollade på är pirat, jisses säger jag bara.
Vissa har plast-kolv och andra alukolv, med den kvaliteten på ventilerna kan man förstå att dom läcker luft och motorn går inte bara fett när den dumpar, utan även konstant.
Kanske en bidragande effekt till att katalysatorn bränner ihop i förtid?
Dom har dock en d-v med mässings-kolv tätad med o-ringar inuti, som har 6 st ~8mm hål där den dumpar luften rakt ut. Funkar klockrent. Köpte själv en sådan smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

2 Inlägg
9 november 2007
#26
mathias_std:

Den dumpen är inte rätt monterad.. Om du inte har gjort nåt mer än det man ser på den bild du har i din profil. Det är ju en hybriddump.. Då måste du koppla in återcirkulationen oxå. Sen bör du plugga originaldumpen. Finns "dumplock" att köpa på t.ex. micro.
Om den vandrar på tomgången eller inte vill gå på tomgång så bör du kolla så att dumpen inte ligger öppen på tomgång. Det blir samma effekt som att ha hål i insugsslangarna. (rätta mej om jag har fel) Ska montera hybriddump på min 940 oxå men har inte kommit till skott än.


Mvh: Niklas


1 688 Inlägg
9 november 2007
#27
NA skrev:
mathias_std:

Den dumpen är inte rätt monterad.. Om du inte har gjort nåt mer än det man ser på den bild du har i din profil. Det är ju en hybriddump.. Då måste du koppla in återcirkulationen oxå. Sen bör du plugga originaldumpen. Finns "dumplock" att köpa på t.ex. micro.
Om den vandrar på tomgången eller inte vill gå på tomgång så bör du kolla så att dumpen inte ligger öppen på tomgång. Det blir samma effekt som att ha hål i insugsslangarna. (rätta mej om jag har fel) Ska montera hybriddump på min 940 oxå men har inte kommit till skott än.


Mvh: Niklas
Han måste ju inte koppla in återcirkulations-slangen om han vill ha den 100% atmosfärisk.
En dump som inte är stängd helt gör att motorns bränsle/luftblandning varierar sjukt knas ja smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

246 Inlägg
9 november 2007
#28
Ganska överskattad grej !!
Vilka rally bilar använder sådant crapp??
Okej sliter lite mera på turbon men häftigare utan!!

2 Inlägg
9 november 2007
#29
Nej det är klart att han inte behöver koppla in återcirkulationen.. men skapligt onödigt att köpa hybrid då smile Sen så är det ju inte det bästa att köra öppet på återcirkulerande system som med LMM t.ex. Avgasvärdena kan bli riktigt knasiga, motorn går för fett vid ingång på nästa växel och katalysatorn får ta bra med stryk eller som tidigare skrivet att man "spolar" kolvarna med bränsle så att oljedimman(filmen) försvinner med motorskador som följd.


1 688 Inlägg
9 november 2007
#30
speedshop skrev:
Ganska överskattad grej !!
Vilka rally bilar använder sådant crapp??
Okej sliter lite mera på turbon men häftigare utan!!
Överskattad grejj? På vilket sätt är det häftigare utan än med? Och vise versa? :o

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

7 120 Inlägg
9 november 2007
#31
Dumpventilens funktion är ju att turbon ska få snabb spool-up och släppa ut trycket osv osv. Inte för att vara häftig..

761 Inlägg
10 november 2007
#32
speedshop skrev:
Ganska överskattad grej !!
Vilka rally bilar använder sådant crapp??
Okej sliter lite mera på turbon men häftigare utan!!
Responssystem överskattat?? Du har nog hela WRC emot dig, men det är klart, de är ju amatörer roll .. Tänk efter själv, på en sträcka med 800 växlingar, ibland mer så vill man nog inte ha ngn spoolup tid alls..
Senast redigerat av Markus_MR2 (10 november 2007)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

1 867 Inlägg
10 november 2007
#33
mathias_std skrev:
Mvh: Mathias. kolla min profil på hur ja koplat dump å så vidare,.
Har du monterat dumplock? Sätter man bara dit en eftermarknadsventil och kopplar bort slangen till originaldumpen så kommer den alltid vara lite öppen, du förlorar tryck och tomgången kan bli skitskum.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

2 164 Inlägg
10 november 2007
#34
Om man köper hybrid dump ska man koppla in den återcirkulerande delen annars går den piss.
Sen så är de inte så lämpligt att ha öppen dump på bilar med LMM.
Men mitt tips är att instalera den rätt så kommer den gå bättre.

MVH

F


5 710 Inlägg
12 november 2007
#35
>>FH16, här finns ett bra svar med bilder oxo:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329
Med tanke på ditt användarnamn gillar du säkert bilder på raka 6:or  wink

MVH Jonas
..............


Sök