3577
Sök

Angående kondensator..

a.k.a aLan.
281 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
#1
tja, har köpt mig en rockford kondensator. skulle ladda upp den förut och läste att det skulle ta några sekunder på ett ungefär..


man ska koppla på motstånden m.m som man får med, och när den gröna lampan på konsollen (motstånden) slocknar, då är den uppladdad.. men laddade den i cirka 15min, lampan slocknade fortfarande inte.. :S

Någon som vet vad som är fel?

laddar upp en film på hur den beter sig nu..


Mvh Peter

8 156 Inlägg
16 november 2007
#2
har du kopplat motstånden rätt?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

a.k.a aLan.
281 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
#3
Phaetoon skrev:
har du kopplat motstånden rätt?
Jupp, har läst manualen ett par gånger nu smile blå på +, gul på - , röd på batteri + , svart på batteri - ...

a.k.a aLan.
281 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
#4
ingen som vet?


När jag laddar upp den så lyser den gröna lampan, fast "volt-antalet" på displayen går ner och tillslut visar "Lo", å när man tar bort +polen på kondensatorn, så visar displayen att den laddas upp fast den inte gör det. utan dör ut pg.a att den inte laddas tongue

50 Inlägg
16 november 2007
#5
låter skumt.....
jag brukar bara dutta stöm kabeln mot batteriet (+) när jag ska ladda den.
fixa alla kablar och sen som sista grej att dutta den mot batteriet tills den inte "sprakar" längre. då är den laddad, brukar vara max tre duttningar....
har fått tips från folk som kan mer än mig och de funkar.wink


230 Inlägg
17 november 2007
#6
Du seriekopplar motståndet på strömkabeln bara. Batteriets pluspol -> strömkabel -> motstånd -> kondensator +pol. samtidigt som - på kondingen är jordad.

Second place is the first loser

108 Inlägg
17 november 2007
#7
Varför hålla på å labba me kondensator när man kan slänga i ett redigt batteri ?? MVH


21 761 Inlägg
17 november 2007
#8
Peter_A skrev:
När jag laddar upp den så lyser den gröna lampan, fast "volt-antalet" på displayen går ner och tillslut visar "Lo", å när man tar bort +polen på kondensatorn, så visar displayen att den laddas upp fast den inte gör det. utan dör ut pg.a att den inte laddas tongue
Sitter den inkopplad på kabeln till steget eller har du den "löst", dvs fristående?

Det låter ju som att någonting drar en del ström så att kondingen hela tiden laddas ur.

a.k.a aLan.
281 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
#9
nej nej, den sitter "löst", bara motstånden å kablar till batteri..

16 197 Inlägg
18 november 2007
#10
rockfords kondingar levereras me ett "kretskort" som ska användas när man laddar den.

å av egen erfarenhet kan de ta jätte lång tid me de "kretskortet",så testa igen å vänta om de inte hjälper så får du återkomma.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

a.k.a aLan.
281 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
#11
precis evilaudio.. okej, för hade hört att det skulle gå fort att ladda dom! men då måste dom ha menat utan kretskortet.. aja, får koppla in den medans jag kör också får jag be en polare hålla koll på den gröna lampan tongue

16 197 Inlägg
18 november 2007
#12
om inte de funkar så ta en vanlig 55 watts 12v glödlampa å koppla den som ett motstånd.

(+kabel-glödlampa-konding)


först lyser den skit starkt sen typ slocknar den å då e kondingen full.. funkar kit bra smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

905 Inlägg
18 november 2007
#13
koppla inte motståndet mellan polerna..


Sök