3837
Sök

Etanol Konvertera 740gl ?

48 Inlägg
7 november 2007
Trådstartare
#1
Någon som har erfarenhet av detta och vet vad som behövs big_smile

har man inte åkt av har man inte laddat tillräckligt!!!

ComputerGEEK
13 Inlägg
7 november 2007
#2
Hej.

Allt beror på hur mycket Etanol du planerat att köra på, Volvon sväljer gärna 50/50 blandning av 95 och E85, men ok om du hade tänkt helkonvertera till E85 så bör du fixa en Bränsletrycksregulator (malpassi brukar vara en bra regulator) då det krävs en del extra bränsle (förbrukningen brukar höjas med 25-30%)

Sedan brukar bilen vara grinig när det börjar bli kallt ute (mera trögstartad) vissa löser det genom att starta på startgas....

kolla gärna www.etanol.nu för mera info

//MM

18 Inlägg
7 november 2007
#3
Kan ju även tillägga att etanolen som är alkohol torkar ut gummislangar och liknande.. Så se över sådant också. Tråkigt om nåt skulle spricka..

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
7 november 2007
#4
NismoR skrev:
Kan ju även tillägga att etanolen som är alkohol torkar ut gummislangar och liknande.. Så se över sådant också. Tråkigt om nåt skulle spricka..

Nix detta är inte fallet med etanol, dock så händer det med den närbesläktade alkoholen metanol.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

48 Inlägg
7 november 2007
Trådstartare
#5
Okej, blir bränsleförbrukningen så mycket högre så kännar det ju nästan inget till och om den blir svårstartad osv.. tack i afall tänkte bara kolla

har man inte åkt av har man inte laddat tillräckligt!!!

246 Inlägg
7 november 2007
#6
Jo alcohol både dricker man o kör på hehhe!
Skämt o sido.
En tryckregulator av bra kvalitet o sen öka trycket 30-35%
Bör kunna få en 100% etanol att lira .
Slangar torkar ut möe fortare så friska slangar är o föredra.
Oljebyte  Max 500mil ett måste då det har en tendens att samla vatten här o där
O oljan blir grumlig.
Vinter tid är nog vanlig soppa att föredra

48 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
#7
speedshop skrev:
Jo alcohol både dricker man o kör på hehhe!
Skämt o sido.
En tryckregulator av bra kvalitet o sen öka trycket 30-35%
Bör kunna få en 100% etanol att lira .
Slangar torkar ut möe fortare så friska slangar är o föredra.
Oljebyte  Max 500mil ett måste då det har en tendens att samla vatten här o där
O oljan blir grumlig.
Vinter tid är nog vanlig soppa att föredra

Hehe okej är ju vinterbilen så blir nog inget med det då big_smile

har man inte åkt av har man inte laddat tillräckligt!!!

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
8 november 2007
#8
Ska man konvertera seriöst monterar man flexitune eller liknande. Då kan man lura motortempgivaren och göra så den fettar på med extra bränsle. Alltså fetare blandning av E85.   
Men det är kanske inget man gör på en vinterbil.


Lastbilsmekaniker
35 Inlägg
8 november 2007
#9
Jag bytte bara spridare i min 740gl å körde på e85
Men de e inget å rekomendera!!! Den blir svårstartad, går skiiitslött och dricker mkt..
De e min åsikt;)

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
9 november 2007
#10
Som vanligt gäller, att gör man något seriöst så fungerar det gör man det inte så fungerar det inte.

1. En etanolbil skall inte drick mycket vid konvertering

2. En rätt konverterad etanolbil blir bra mycket piggare än vad den var innan

3. vissa problem kan upplevas vintertid med att bilen är svårstartad, dessa avhjälps med t.ex. motorvärme.

Jag hade en etanolkonverterad saab 9000 där jag inte upplevde de problem ni beskriver. Hur hade jag konverterat då? Jo far det första så hade jag bytt bränsletrycksregultaor och ställde upp bränsletrycket ca 25% Därefter fick resten av uppfetningen ske med hjälp av ett chip som jag beställt. Vidare så tajtades tändningen hem och där finns mycket att hämta

Med dessa förändringar byggde jag mig en "flexifuel" bil. Bilen använde sig av knacksensor, lambdasond för att konernuerligt mäta om den gick bra. Detta resulterade i att den gick något magert på etanol, men det kan man tollerera då etanolen har högre oktantal men den gick för fett på bensin. (för att skapa marginal för den tajta tändningen).

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

20 Inlägg
21 november 2007
#11
Någon som vet vad det kostar att konvertera en bil till E85? Hade eventuellt tänkt konvertera miljövän som man är.....eller rättare sagt så har jag hört att bilen ska få en viss effekthöjning om man konverterar på rätt sätt!

Satsa på dig sjävl, runka i motvind!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
21 november 2007
#12
Priset beror ju på vad man gör.

Smäller man di en ställbar BTR så hamnar man runt 1000kr om man köper allt nytt, ska man däremot modifiera motorn och optimera etanol kan det bli hur dyrt som hällst, precis som alla andra motorarbeten.

Min gammla etanolsaab kåstade 3500kr i konverting. Då köpte jag en ställbar btr och ett chip. resten gjorde jag själv.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...


Sök