Som vanligt gäller, att gör man något seriöst så fungerar det gör man det inte så fungerar det inte.
1. En etanolbil skall inte drick mycket vid konvertering
2. En rätt konverterad etanolbil blir bra mycket piggare än vad den var innan
3. vissa problem kan upplevas vintertid med att bilen är svårstartad, dessa avhjälps med t.ex. motorvärme.
Jag hade en etanolkonverterad saab 9000 där jag inte upplevde de problem ni beskriver. Hur hade jag konverterat då? Jo far det första så hade jag bytt bränsletrycksregultaor och ställde upp bränsletrycket ca 25% Därefter fick resten av uppfetningen ske med hjälp av ett chip som jag beställt. Vidare så tajtades tändningen hem och där finns mycket att hämta
Med dessa förändringar byggde jag mig en "flexifuel" bil. Bilen använde sig av knacksensor, lambdasond för att konernuerligt mäta om den gick bra. Detta resulterade i att den gick något magert på etanol, men det kan man tollerera då etanolen har högre oktantal men den gick för fett på bensin. (för att skapa marginal för den tajta tändningen).
Mvh Magnus
Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...