3588
Sök

imbecilla Dieselägare

Oseriös Aktör
592 Inlägg
22 november 2007
#21
__Marcus skrev:
Installera dieselvärmare, eller eberspächer..varmt i bilen, varm motor...fina grejer.

Har Eber och det är skönt som fan. inte lika effektivt dock som att låta bilen vara igång, dessutom så äter värmare upp batterierna ganska mycket

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

Oseriös Aktör
592 Inlägg
22 november 2007
#22
Honken_ skrev:
Ingen som har hört utrycket "stäng aldrig av en diesel"? Jag brukar då gå ut 10 minuter innan jag ska åka och starta upp om jag har tid. Det är ju inte helt fel att sätta sig i en varm bil och det är värt den lilla slant den suger i sig på tomgång. Fast har ju även handgas så jag kan ge på lite mer gas vid kallare väderlek.

jag brukar också gå ut och starta innan jag dricker morgonoboyen,sen har jag ju också handgas och den lönar sig ju att ställa på lite när det är kallt så blir den snabbt varm

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

320 Inlägg
22 november 2007
#23
alla förbränningsmotorer slits mest vid (kall)-starter.

Optimalast är att aldrig stänga av en motor xD.

hellre 20 minuter tomgång än att stänga av! spec med diesel.

Fjantar som stänger av sin bil innan dom knappt stannat fattar juh inte hur oljan blir dålig.
Motorn är för varm när den stängs av. och miljö-aktivister? tro fan det är skadligare starta upp en motor än låta den gå ett tag. det är under arbets temperatur  bilarna är "rena".

Smålänning
7 883 Inlägg
22 november 2007
#24
En varm motor är renare och hållbarare än en kall, right?
Eftersom en diesel har kanske 40% i verkningsgrad istället för max 20 i en bensinare så tar det väääldigt långt tid för en diesel att bli varm. Särskilt äldre som inte har någon elektronik till hjälp.

Sen att lastbilar och bussar står på tomgång tycket jag du ska sluta störa dig på faktiskt. I dom är det endast för att hålla uppe lufttrycket till bromsar och fjädring, och naturligvis för att hålla uppe värmen i hytten.

Men det har absolut inget med att en diesel är svårstartad kall att göra. Jobbets bil startar lika snällt oavsett om det är +10 eller -10. Vad är glödstiften till för annars? Att en diesel sliter mer på batteriet stämmer dock, men har mer med att motorn går tungt att göra än att den skulle vara svårstartad.

Och en diesel är en lågvarvid maskin, och tar ingen skada av att stå på tomgång. Ju lägre varv desto bättre. Om inte vi som köper bilarna ville att även dieselbilarna ska vara snabba och varvvilliga så hade dom väldigt säkert nöjt sig med att hålla dom kring 2000 rpm.

Diesel rules!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

8 156 Inlägg
22 november 2007
#25
FireTraXX skrev:
Måste bara säga detta:
Ändra rubriken, när man stavar fel till imbecill så kan man lika gärna köpa en dieselbil och ställa på tomgång.

Rubrik ändrad.
/Moderator

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)


Sök