En varm motor är renare och hållbarare än en kall, right?
Eftersom en diesel har kanske 40% i verkningsgrad istället för max 20 i en bensinare så tar det väääldigt långt tid för en diesel att bli varm. Särskilt äldre som inte har någon elektronik till hjälp.
Sen att lastbilar och bussar står på tomgång tycket jag du ska sluta störa dig på faktiskt. I dom är det endast för att hålla uppe lufttrycket till bromsar och fjädring, och naturligvis för att hålla uppe värmen i hytten.
Men det har absolut inget med att en diesel är svårstartad kall att göra. Jobbets bil startar lika snällt oavsett om det är +10 eller -10. Vad är glödstiften till för annars? Att en diesel sliter mer på batteriet stämmer dock, men har mer med att motorn går tungt att göra än att den skulle vara svårstartad.
Och en diesel är en lågvarvid maskin, och tar ingen skada av att stå på tomgång. Ju lägre varv desto bättre. Om inte vi som köper bilarna ville att även dieselbilarna ska vara snabba och varvvilliga så hade dom väldigt säkert nöjt sig med att hålla dom kring 2000 rpm.
Diesel rules!
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!