3205
Sök

Nått tips för fälgar som är omöjliga och få bort?

helt galen
388 Inlägg
24 november 2007
#21
Sitter fälgen trots att muttrarna är borta så brukar jag skriva dit muttrarna igen, men låta dem glappa en aning, sedan kör man tre meter och rattar vilt så brukar de kränga loss sig själva och släppa fint när man gissar upp den sen och släpper muttrarna.

Att gunga loss muttrar som sitter har väl aldrig funkat. Hoppa eller sparka på förlängaren så att det blir hårt tryck med en gång istället fölr att öja trycket som det blir när man gungar/hänger...

Varför åka fort när man kan åka brett?

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
24 november 2007
#22
Äre på saaben som muttrarna/bultarna sitter fast?
Framhjuldrift på den va?
Ställa bilen på asfalt och hissa upp den fram på båda sidor och dra handbroms, sen hänga på fälgkorset och ett rör, sen slänga i en växel och gasa ?
Då används motorkraften att dra loss muttrarna/bultarna ?

Ingen smart idé kanske men va bara tvungan å skriva big_smile tongue

Och givetvis en massa 5-56 på muttraran/bultarna är att rekomendera nån timme före smile


mvh Magnus

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

424 Inlägg
24 november 2007
#23
gregolt skrev:
kopparpasta

INTE
kopparpasta eller andra metallbaserade pastor. Kan bli galvaniska spänningar och dylikt för att göra livet lite jobbigare.

Rekomenderar grafitpasta, det använder vi på firman istället. Aldrig nå problem.

Har för mig att det är kopparpasta som använts rätt mycket på navet....... I rätt många år på rätt många bilar. Men jag är itne säker. Byter inte däck själv! Är för lat! tongue

4 Inlägg
24 november 2007
#24
om  det är problem att att få loss bultar ta en kraft hylsa på bulten och klappa på med en slägga så släpper dom lättare. har haft en del bultar som sitter fast, men med folk som inte ser efter sina bilar så har det en tendens till att sitta fast

gasa till det rasar

1 353 Inlägg
24 november 2007
#25
dj_aggwa skrev:
Äre på saaben som muttrarna/bultarna sitter fast?
Framhjuldrift på den va?
Ställa bilen på asfalt och hissa upp den fram på båda sidor och dra handbroms, sen hänga på fälgkorset och ett rör, sen slänga i en växel och gasa ?
Då används motorkraften att dra loss muttrarna/bultarna ?

Ingen smart idé kanske men va bara tvungan å skriva big_smile tongue

Och givetvis en massa 5-56 på muttraran/bultarna är att rekomendera nån timme före smile


mvh Magnus

Rätt smart idé, men så vitt jag vet har saab handbromsen på framhjulen?
iallafall äldre saab ^^

There's no replacement for displacement

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
25 november 2007
Trådstartare
#26
Batta skrev:
dj_aggwa skrev:
Äre på saaben som muttrarna/bultarna sitter fast?
Framhjuldrift på den va?
Ställa bilen på asfalt och hissa upp den fram på båda sidor och dra handbroms, sen hänga på fälgkorset och ett rör, sen slänga i en växel och gasa ?
Då används motorkraften att dra loss muttrarna/bultarna ?

Ingen smart idé kanske men va bara tvungan å skriva big_smile tongue

Och givetvis en massa 5-56 på muttraran/bultarna är att rekomendera nån timme före smile


mvh Magnus

Rätt smart idé, men så vitt jag vet har saab handbromsen på framhjulen?
iallafall äldre saab ^^

vad jag tror de va så va de 900 gammla och de modellerna innan de som hade hanbromsen på fwd hjulen 9000 har handbroms på bak vet ej riktigt 80 tals 9000 för min är från 93 så


Smålänning
7 887 Inlägg
25 november 2007
#27
9000 har alltid haft handbromsen på bakhjulen. 900 har det fr. o .med -88 års modell.

jag har alltid haft kopparpasta på bultarna, i alla fall när jag har vinterhjulen. Till sommarhjulen så har jag på motorolja. Är bara på alufälgar som det blir galvaniska strömmar av kopparpastan. Koppar reagerar ju som bekant negativt ihop med alu.

Och varför skulle inte kopparpasta funka till plåtfälgar nu när det gjort det i 50 år innan?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök