3561
Sök

KKK24 på en volvo 940

238 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
Hejsan undrar om nån har byggt om nån har satt på en kkk24 på en volvo 940 turbo, om nån har de så förklara gärna hur du gjorde / Hedis

JP Samlare

1 062 Inlägg
27 november 2007
hör med legacy_turbo ,har han en KKK27a i sin 940, borde ju inte vara så möe skilnad
Senast redigerat av Ricky (27 november 2007)

486 Inlägg
27 november 2007
Jag hade K24 på min 760 med 940 motor tidigare. Man får lossa på muttrarna och vrida avgashus och mitten del så att allt pekar åt rätt håll. Jag fick svetsa om oljereturen oxå, för den passade inte. Sen får man bygga om vattenslangarna och eventuellt oljeledningen in i turbon.
Har för mig att det e jävligt svårt att få på alla fyra bultar vid grenrärsflänsen oxå. Tror bara jag åkte med 3. Kan lägga upp nån bild om du vill.

// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

74 Inlägg
28 november 2007
perfekt att denna tråd komm upp! ja har samma problem, har en 940 ltt -96 och et kkk24 aggregat hemma å vill oxå få reda på vad som måste göras till punkt å prickar!smile

486 Inlägg
28 november 2007
Det var la 2-3 år sedan jag monterade dit denna turbon, så jag kommer inte ihåg exakt hur allt var och hur jag gjorde.

http://i17.tinypic.com/8fkawjc.jpg

1: Framröret måste svetsas om p.g.a vinklat avgashus

2: Har för mig att denna muttern/bulten i flänsen inte gick att få i. Eller om man bara inte kom åt att dra den. Tror iallafall att jag bara åkte på 3 bultar/muttrar.

3: Dessa muttrarna lossar man för att ta isär turbon och vrida den. Sitter bultar mittemot på kompressorhuset som man lossar för att vrida den.

4: Inloppsslangen passar precis. Med jävligt mycket våld lol.

http://i11.tinypic.com/7wstk53.jpg

1: Så här löste jag mitt wastegatefäste. Lite ihopsvetsade plåtar fastbultade med bultarna som håller kompressorhuset.

2: Fick svetsa om oljereturen.

3: Använde banjosar och stålombundenslang till vattnet. Kanske hade gått att lösa med original grejorna. Kommer inte ihåg det.

Någon annan som monterat K24 på 740/940 får gärna fylla på wink. Har säkert missat något.

// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Sök