3707
Sök

bästa sättet att få basljudet in i kupen?

68 Inlägg
1 december 2007
Trådstartare
hejsan har en audi 80 89 (dvs tanken mot ryggstödet) men jag har en skidlucka men tanken täcker ungefär halva luckan så det finn en ett litet hål i överkant så nu funderar jag på om man skall bygga en låda så basarna hamnar så långt upp som möjligt så att ljudet går in via skidluckan???? lr så funderar jag på att bygga en bandpass låda och om jag bygger en bandpass ska den isf stå på golvet?? och vilken sida skall man hälst sättat rören på fram lr baksidav av basen???

ni kan kolla de här 2 länkarna det e 2 olika bandpass lådor vilken tror ni fungerar bäst??
http://www.mds.se/archive/documents/rit … ss-bil.pdf
http://www.mds.se/archive/documents/rit … ss-bil.pdf

tacksam för svar /freddan

3 722 Inlägg
1 december 2007
Hade nog valt alternativ 2!:

68 Inlägg
1 december 2007
Trådstartare
kanske lite mer utförligt mena du den andra av bandpass lr de andra av vanlig och bandpass????+

3 722 Inlägg
1 december 2007
Men vad är det som är problemet?, kolla här. Bästa sättet för att få så mycket bas som möjligt in i kupen är att köpa baslåda med inåtvända element. Har det i min 2x12", och det är superbas i kupén.

68 Inlägg
1 december 2007
Trådstartare
Digital_Kicker skrev:
Men vad är det som är problemet?, kolla här. Bästa sättet för att få så mycket bas som möjligt in i kupen är att köpa baslåda med inåtvända element. Har det i min 2x12", och det är superbas i kupén.

menar du att basarna sitter mitt imot varandra?

68 Inlägg
1 december 2007
Trådstartare
okey jag har bestämt mig, jag bygger en bandpass låda och drar rören till hathyllan. men vilken typ av bandpass e bäst?? när basarna sitter mitt imot varandra lr brevid varandra. och ska jag sätta rören på fram eller bak sidan av basen lr bägge?

3 722 Inlägg
1 december 2007
mr_fredrik skrev:
okey jag har bestämt mig, jag bygger en bandpass låda och drar rören till hathyllan. men vilken typ av bandpass e bäst?? när basarna sitter mitt imot varandra lr brevid varandra. och ska jag sätta rören på fram eller bak sidan av basen lr bägge?

Ne menade att elementen är vända in mot lådan. Men vill du göra ett special bygge så tycker jag du ska sattsa på det! Prova sig fram ger alltid det bästa resultatet!

21 761 Inlägg
1 december 2007
Det spelar ingen roll om du sätter basarna mitt emot eller bredvid varandra ur ljudkvalitetssynpunkt, huvudsaken är att volymerna och avstämningen är rätt. Fördelen med att ha röret i samma kammare som magneten är att talspolen får lite bättre kylning, kan vara bra speciellt om man normalt sett brukar spela väldigt högt och utnyttjar basen till max.

Lådan behöver inte se ut exakt som bilderna visar, det går bra att tex göra separata slutna kammare för basarna så länge som volymerna stämmer smile.
Senast redigerat av Drönirettab (1 december 2007)

68 Inlägg
1 december 2007
Trådstartare
http://www.garaget.org/gallery/archive/64062/200567_3qisf8.jpg

sådär tror ni att man skall ha en mellanvägg där där rören sitter också? och hur grova rör ska man ha??

21 761 Inlägg
1 december 2007
Det behövs ingen mellanvägg där rören sitter. Diametern på rören beror på vilka basar det är. Sedan ska ju basarna passa till bandpasslåda också.

Vilka basar tänker du använda?

68 Inlägg
1 december 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det behövs ingen mellanvägg där rören sitter. Diametern på rören beror på vilka basar det är. Sedan ska ju basarna passa till bandpasslåda också.

Vilka basar tänker du använda?

har ingen aning har inte köpt nå basar än.... har du nå tipps???

21 761 Inlägg
1 december 2007
En bas som jag vet fungerar i en BMW 525i, är Ground Zero Uranium 12 (GZUW12X). Då spelar den både djupbas och dunk. Om den kan spela likadant i din Audi 80 vet jag inte säkert.

Fast den kostar ju en del, just nu ligger den på ca 2900;- hos BlekingeBilradio. Vet inte vilka andra som säljer dem.

Sök