Ärligt talat grabbar! Om killen har obalans i hjulen så blir resultatet att ratten eller övriga bilen skakar. Beroende på om det är framhjulen(ratten) eller bakhjulen(passagerarnackstödet). Lufttrycket är det första du ska kontrollera. Om du har mindre luft i t.ex. höger framhjul så kommer bilen att dra åt höger. Sen ska du kontrollera hur däcken är slitna. Om de är slitna i ytterkant så har du negativa toe-vinklar (Framhjulen plogar(Vågrätt)). Det kan även bero på att du har en hög camber-vinkel (Hjulen lutar ut från bilens mitt(Lodrätt)). Om de är slitna i innerkant så har du positiva toe-vinklar (Framhjulen skelar utåt(Vågrätt)). Detta kan även bero på att du har en låg camber-vinkel (Hjulen lutar inåt bilens mitt(Lodrätt)). Båda dessa symtom gör att bilen blir orolig vid ojämn vägbana. En till faktor som påverkar bilens uppträdande mycket, är caster-vinkeln(Hjullutningen(Framåt och bakåt)). Det är den som gör att när du släpper ratten efter en kurva går den tillbaka till noll-läge, alltså rakt fram. Om man tittar på en cykels framgaffel så sitter navet på hjulet framför styrnavet. Ju längre fram hjulnavet sitter i förhållande till styrnavet, ju lättare är det att cykla utan att hålla i styret. Alltså vill framhjulet stå rakt fram. Summa summarum av mitt utlägg är att du ska göra en fyrhjulsinställning om det inte hjälper att att korrigera lufttrycket. De flesta däckverkstäner har utrustning för att justera inställningarna. Du kan även söka dig till märkesverkstäderna. På mitt jobb(däckverkstad) tar vi 795kr inkl. moms.
/Utbildad på detta och jobbat med det i 5år.
P.S. Du ska även tänka på att om du gör en fyrhjulsinställning bör du ha däck som är jämt slitna på för att undvika att de snedslitna påverkar inställningen.