2890
Sök

Dumpventil v70

93 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
kan man montera en dumpventil på en v70n, vart ska den helst sitta och vad ska det vara för typ? vill ha det där "pys" ljudet  är det bra för motorn med en dumpventil? eller räcker det med ett sportluftfilter? en kompis monterade ett sportfilter på sin s60t5 01 och det blev ett jäkla pys ljud.

Alla tips och bilder på montering av detta är intressant

Volvo: Vi orkar lite vi occkså!!!!!!!

8 251 Inlägg
14 oktober 2007
Är du enbart ute efter ljudet så är det billigast och bäst med ett öppet filter.

Den bör sitta på röret mellan ic och gasspjäll. Det är bra för turbon åtminståne, det är därför det sitter en orginalmonterad.

93 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
Så med öppet filter så kommer det låta mer om jag fattat detta rätt, hur långt räcker orginalen?? när ska den bytas??

Volvo: Vi orkar lite vi occkså!!!!!!!

Large Cap
1 816 Inlägg
14 oktober 2007
http://www.streetside.se/dumpinfo.asp
Där har du en grymt bra sida som både säljer och informerar saker om Dumpventiler.
Hoppas det gjorde dig klokare. ;P

8 251 Inlägg
14 oktober 2007
Tuffingen skrev:
Så med öppet filter så kommer det låta mer om jag fattat detta rätt, hur långt räcker orginalen?? när ska den bytas??

Ja, det låter mer. Hur långt den räcker beror på vem man frågar. För själva trycksänkningen så räcker den ju lika långt som turbon, men med en större så töms ju systemet fortare.

584 Inlägg
14 oktober 2007
det suger med dumpventil.. det lurar motorn att smöra in för mkt soppa så bränslekostnaderna blir väl lite högre.. lurar nån jefla massmätare lr ngt orka inte kolla va de heter tongue god natt

Svartrök Performance
40 Inlägg
14 oktober 2007
Alla turbobilar har dumpventil men vissa har "öppna dumpventiler" som släpper ut överflödigt laddtryck när man släpper på gasen så att det går lättare för ny soppa att komma fram när du sen gasar på igen. Men vissa som sätter öppen dump ställer dumpen så högt så dom släpper ju fan ut allt laddtryck så dom förlorar bara effekt.. och de e int så många som blir så impade heller

8 251 Inlägg
15 oktober 2007
Eddie_Boy skrev:
det suger med dumpventil.. det lurar motorn att smöra in för mkt soppa så bränslekostnaderna blir väl lite högre.. lurar nån jefla massmätare lr ngt orka inte kolla va de heter tongue god natt

850 och S/V/C70 har en modern konstruktion som gör att de inte drabbas av högre bränsleförbrukning.

37 Inlägg
11 december 2007
ok  ???   när   dumpen dumpar  så är    bränsletillförsen stängd   har öppen dump i min 740  med lmm   visst den drar lite mer soppa    men  den går   bra   vet att  en del har haft problem med öppen dump med lmm   men jag vet  minst lika många  som har fått det o lira

Losing Is Not An Option

37 Inlägg
11 december 2007
tillägg till tuffingen  du  får ju  snabbare respons med en kraftigare dump

Losing Is Not An Option

Sök