12 december 2007
Trådstartare
Det jag undra är i vilket värd lever vi idag.
***********************************************************
Framkomlighet går före trafiksäkerhet
Kommuner, företag, ideella organisationer och lobbygrupper motarbetar trafiksäkerheten. Därför dör fortfarande nästan 500 personer i trafiken varje år.Det hävdar statsvetarna Magnus Andersson och Evert Vedung.
- Rapporten stöder våra hypoteser om bristerna i trafiksäkerhetsarbetet, säger Peter Larsson, ställföreträdande chef för Vägtrafikinspektionen. Det finns starka motkrafter som gör det svårt för politiker och myndigheter att öka trafiksäkerheten. Många förordar framkomlighet framför säkerhet, olika grupper slåss för sina egna intressen.
Uppsala och Östhammars kommuner har slagit vakt om 90 km/tim på väg 288 mellan kommunernas tätorter trots att vägen är mycket smal.
-Kommunerna valde korta restider framför säkerhet, säger Larsson.
Vid en frontalkollision mellan två bussar på väg 288 i februari omkom sex personer.
- Med motståndet mot ökad trafiksäkerhet kan vi aldrig förverkliga nollvisionen eller ens att nå etappmålet högst 270 döda i trafiken, säger Larsson.
Han jämför med säkerhetsarbetet inom kärnkraftsindustrin och flygtrafiken.
- Varför tolererar vi 500 döda om året i vägtrafiken när vi inte tillåter 500 döda av kärnkraften?
Enligt Andersson och Vedung är det många som bjuder motstånd mot ökad trafiksäkerhet.
Det hårdaste motståndet mot en lag om obligatorisk användning av cykelhjälm kom från Cykelfrämjandet och Svenska Cykelsällskapet som befarar att färre skulle cykla om det blir hjälmtvång.
Motståndet mot 16-årsgräns för att köra EU-moped kom från Moped- och motorcykelbranschens riksförbund och andra branschorganisationer som befarade minskad försäljning.
Motståndet mot restriktioner för den tunga trafiken kommer från transportköpare som tycker det är viktigare med billiga transporter än säker trafik, mindre seriösa svenska åkerier som systematiskt överskrider fartgränserna och struntar i reglerna för kör- och vilotider och från utomnordiska åkerier som ofta gör sig skyldiga till förseelser i trafiken.
- Yrkestrafikanterna gör sig skyldiga till fler hastighetsöverträdelser än privatbilister, säger Andersson. Det är ett attitydproblem hos åkerier och speditörer. Politiker och myndigheter har inte lyckats tala åkarna tillrätta, det är dags att sätta ner foten. Länsstyrelserna borde dra in trafiktillstånden för åkerier som regelmässigt överskrider fartgränserna.
De senaste tio åren har 1 000 personer omkommit i kollisioner med tunga fordon.
De kör för fort
Två av tre taxichaufförer kör för fort på 50-vägar, varannan på 70-vägar och mer än var tredje på 110-vägar.
Två av tre lastbilschaufförer kör för fort på 50-vägar, hälften på 70-vägar och var fjärde överskrider 80-gränsen för lastbilar med släp.
Varannan busschaufför kör för fort på 50-vägar, sex av tio på 70-vägar och fyra av tio på 90-vägar.
Källa: Vägverket
varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster
www.bimmerpower.org