2695
Sök

GPS ska övervaka exakt !! Hur fort du kör. Riskera annars TIOTUSENTALS kr i böter vid ev olycka...

102 Inlägg
10 december 2007
#41
Herregud ändå nu får ni gå och kamma er wink Återigen så är det inga 30000:- i böter om man kör för fort. Det är bara i samband med olyckor som detta system kommer att användas och har man DÅ kört för fort ökar SJÄLVRISKEN med 1000:- per kilometer och upp till maxbeloppet 30000:-. Har man varit med om en olycka och vägrar att lämna ut data från gps,en så blir automatiskt självrisken 30k. Så snälla sluta prata om böter och att man får det varje gång man kör för fort
Senast redigerat av wannabe1 (10 december 2007)

leo_m83
10 december 2007
#42
oroa er inte grabbar, det finns motvapen mot alla vapen wink

terazzi
10 december 2007
#43
TLO skrev:
Tycker det är, och har varit LÄNGE, hög tid att samla upp en massa bilar/lastbilar/bågar osv från klubbar, forum osv, för en rejäl manifestation i Stockholm mot all jävelskap vi ständigt straffas med!!  Alla lägger sig bara o cruisar fritt i stan, med vimplar/dekaler whatever o talar om varför vi alla "är o åker här"....skulle bli totalt trafikkaos inom bara nån timme, varpå en sådan manifestation skulle få medial uppmärksamhet.

För det bubblar inte bara hos bilfolket, utan hos lastbilsfolket, och knuttarna med.....alla som har detta som intresse

* Odemokratiska biltullar
* Soppaskatt som inte har det minsta med att rädda miljön att göra
* Höjda försäkringar trots att den enskilde kan ha varit skadefri i massa år
* Mer och mer småaktigheter riktade mot bilister

........detta är bara en bråkdel, men tillräckligt för mig att koka när jag ser vissa politiker stå i TV o flina, att det är "helt i folkets vilja"
Håller med dig TLO..
bra du tog upp det!!

294 Inlägg
10 december 2007
#44
Koplar dom in GPS's skiten i våra bilar lär det väll snart finnas en hacker som kopplar in sig i systemet och ändrar å har sig, sen lär ut det till andra å vipps så kan alla det.

eller nått ^^

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"

268 Inlägg
10 december 2007
#45
men seriöst, vem ska finansiera dom här GPS'erna? staten kan ju inte göra det för att montera det i alla bilar, finns ju bara inte pengar till det? hmm.. skulle säkert bli att var och en individ skulle få stå för det själv för att kunna få framföra sitt fordon eller något i den stilen..

men ja, man blir ju inte direkt förvånad av att läsa och höra sådant här. snart kan man inte gå o skita utan att hela sverige vet om det "ironi" tongue..


Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
10 december 2007
#46
De dom inte heller har tänkte på är hur alla skulle kunna få en möjlighet att att kolla var allas bilar befinner sig hela tiden på mer lr mindre lagliga sätt, å då skulle alla bilister som känner att de skjuts för lite politiker i detta land kunna kolla upp var dom befinner sig och resten kan ni säkert räkna ut själva.

553 Inlägg
10 december 2007
#47
terazzi skrev:
TLO skrev:
Tycker det är, och har varit LÄNGE, hög tid att samla upp en massa bilar/lastbilar/bågar osv från klubbar, forum osv, för en rejäl manifestation i Stockholm mot all jävelskap vi ständigt straffas med!!  Alla lägger sig bara o cruisar fritt i stan, med vimplar/dekaler whatever o talar om varför vi alla "är o åker här"....skulle bli totalt trafikkaos inom bara nån timme, varpå en sådan manifestation skulle få medial uppmärksamhet.

För det bubblar inte bara hos bilfolket, utan hos lastbilsfolket, och knuttarna med.....alla som har detta som intresse

* Odemokratiska biltullar
* Soppaskatt som inte har det minsta med att rädda miljön att göra
* Höjda försäkringar trots att den enskilde kan ha varit skadefri i massa år
* Mer och mer småaktigheter riktade mot bilister

........detta är bara en bråkdel, men tillräckligt för mig att koka när jag ser vissa politiker stå i TV o flina, att det är "helt i folkets vilja"
Håller med dig TLO..
bra du tog upp det!!
Nåt drastiskt måste ju göras snart iaf !!

1 072 Inlägg
10 december 2007
#48
Chrill27 skrev:
terazzi skrev:
TLO skrev:
Tycker det är, och har varit LÄNGE, hög tid att samla upp en massa bilar/lastbilar/bågar osv från klubbar, forum osv, för en rejäl manifestation i Stockholm mot all jävelskap vi ständigt straffas med!!  Alla lägger sig bara o cruisar fritt i stan, med vimplar/dekaler whatever o talar om varför vi alla "är o åker här"....skulle bli totalt trafikkaos inom bara nån timme, varpå en sådan manifestation skulle få medial uppmärksamhet.

För det bubblar inte bara hos bilfolket, utan hos lastbilsfolket, och knuttarna med.....alla som har detta som intresse

* Odemokratiska biltullar
* Soppaskatt som inte har det minsta med att rädda miljön att göra
* Höjda försäkringar trots att den enskilde kan ha varit skadefri i massa år
* Mer och mer småaktigheter riktade mot bilister

........detta är bara en bråkdel, men tillräckligt för mig att koka när jag ser vissa politiker stå i TV o flina, att det är "helt i folkets vilja"
Håller med dig TLO..
bra du tog upp det!!
Nåt drastiskt måste ju göras snart iaf !!
Är lätt på ett stort "sverige" stopp.. Plugga E4áns alla riktningar smile


ÖSM #1 -08
484 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
#49
Puff2k skrev:
De dom inte heller har tänkte på är hur alla skulle kunna få en möjlighet att att kolla var allas bilar befinner sig hela tiden på mer lr mindre lagliga sätt, å då skulle alla bilister som känner att de skjuts för lite politiker i detta land kunna kolla upp var dom befinner sig och resten kan ni säkert räkna ut själva.
Politikerna, liksom statliga statistiker skulle nog vilja veta allt om folk. Inte utan att vi var tidiga med personnr i landet lagom.

Men för att återknyta med quote med ett ex :
Kommer lagen om gps slå igenom, i kombination med vägkameror och ex om tullen bygger en våg* i varje bås på tullstationen så skulle nog Svenssons Tysklandsresor snart vara blott ett minne.
GPSn talar för staten om att man åkt för att köpa tex öl/vin, kontanter är sedan länge avskaffade pga kontrollen av medborgare så kreditkortet visar vad man köpt, vågen vid tullen väger bilen.
Sedan får man en skatteräkning för ölen + böter för överlass vid tullens våg hemskikat i brevlådan.
Har man sedan haft lite extra bråttom hem, åker man på fortkörningsböter via sin inmonterade gps som numera registrerar allt.
Den kan då också tala om att du vid minst 2 tillfällen inte lämnat företräde eller kört oaktsamt, så nästa gång bilpremien ska betalas har den ökats för att man kört för fort och okorrekt på vägarna.
Den som då har barn kommer få ett brev med förbokad tid från socialtjänsten, för prövning om barnen ska få bo kvar hemma eller få flytta till annat boende med anledning av att föräldern kör för fort, köper onormala mängder alkohol.
Övriga utdrag från registren visar även på läkemedel och sjukskrivningsdagar i samband med högtider, ev utlandsresa eller bara någon Torsdag efter Lillördagens Onsdag.
Sammanfattningsvis ökar premien även för hemförsäkringen, efterssom du har större skaderisk iom stora inköp av alkohol.
När dina barn sedan får betyg granskas de och jämförs med allt ovanstående för att ytterligare styrka ifall du är en olämplig förälder eller ej...

*vågen kanske de redan har eller har planer på, någon som vet.


Ovanstående i kursiv stil skriven text, är dock bara ett senario.
Men vet någon vart vi kan hamna om vi accepterar politikernas kontrollbehov gällande vanligt folk roll

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
11 december 2007
#50
Istället för att alla måste ha GPS:er i bilarna, varför köper inte staten in alkolås till alla som åkt dit för rattfylla + alla frivilliga? Jag skulle gärna ha ett alkolås i min bil istället för en GPS som staten kan se.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

1 754 Inlägg
11 december 2007
#51
Ok, då får det bli motorcykel då...


Fy fan, nej!

Jag kan inget om allt.

Alecci's fästmö
708 Inlägg
11 december 2007
#52
hm bry mig inte så mycket va som händer om de blir verkligt eller inte jag har då inget att dölja elelr va rädd för så

Arbeta Aldrig Mot Naturen, Utan Alltid Med Den.

264 Inlägg
11 december 2007
#53
Vogge skrev:
r-ted skrev:
det är väll bra , tänk alla 18-20åringar som gasar som fan med mammas försäkring...
Med detta systemet så skulle det scvida lite när dom åker av vägen i 130km/H på 70väg.
på så vis så slipper vi andra betala för alla försäkringsskador.

tror faktiskt att dom kunde sänkt försäkringspremierna på detta viset.

men sen att vara bevakad hela tiden känns fel.
intressant inlägg inte så otippat att alla under 24 år skulle få en smäll här också för allt är ju vårat fel. med tanke på att de är många många mer människor med körkort och bil i sverige som är över 24 än under så blir de snarare så att de under 24 får betala för gamlingarnas olyckor. jag skulle vilja påstå att medel svensson pappa ligger nog och eldar på bra bit över hastigheten han med. Men han har ju erfarenhet så då gör de ju inget lr hur brukar de låta.

många yngre kör vårslöst inge snack om saken men vad har de för bilar sedan en 240 värde a 5000 som dom betalar en trafikförsäkring på 8000 kr om året mer en deras bils värde så de har nog betalat för sig när de väl är ute och sladdar en vinter och klipper en lyktstolpe. till skillnad från medelålders manen som lägger ner sin nya audi i diket som har en helförsäkring på 8000kr de ska täcka hela bilen!
fy fan va bra skrivet. helrätt.
ligger o betalar 6400 för o ha min slitna 940 på trafikförsäkring. haft körkort i snart 2 år. inte ens vart i närheten att krocka !

When Chuck Norris falls into the water, he dosen´t get wet. The water gets Chuck Norris.

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
13 december 2007
#54
ghost_boy83 skrev:
de skjuts för lite politiker roll
Ok. Så du tror att Vägverket automatiskt skulle komma med bättre förslag, för att vi får lite fler Anna Lindh-liknande fall? För att fler politiker mördas?

Idiot.

Ledsen om jag bryter mot nån forumregel nu, men du förespråkade precis planmässiga avrättningar av helt oskyldiga medborgare. Jag tycker väl inte det är helt okej, ens att skoja om. Blev Sverige bättre när Palme mördades? När Anna Lindh mördades?

Edit: Och 3-4 pers håller med signaturen "GhostBoy".  Spelar ni bara dumma, eller är det verkligen så illa? Strålande diskussion, verkligen.
Senast redigerat av pUs (13 december 2007)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
13 december 2007
#55
Lady_Milla skrev:
hm bry mig inte så mycket va som händer om de blir verkligt eller inte jag har då inget att dölja elelr va rädd för så
Nej, precis.
Vi dödliga mår inte direkt dåligt av att dessa hobby-rally-åkare får lite extra böter smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
13 december 2007
#56
wannabe1 skrev:
Herregud ändå nu får ni gå och kamma er wink Återigen så är det inga 30000:- i böter om man kör för fort. Det är bara i samband med olyckor som detta system kommer att användas och har man DÅ kört för fort ökar SJÄLVRISKEN med 1000:- per kilometer och upp till maxbeloppet 30000:-. Har man varit med om en olycka och vägrar att lämna ut data från gps,en så blir automatiskt självrisken 30k. Så snälla sluta prata om böter och att man får det varje gång man kör för fort
Du måste förstå att 90% av debattörerna i den här tråden aldrig orkade läsa annat än delar av rubriken innan dom började "diskutera". Detaljer och petitesser, det är bättre att bara gorma riktigt högt..  cool

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
13 december 2007
#57
Hej  pUs, det var ett tag sen.

att göra en demonstration i stan med alla bilar, lastbilar och mer skulle inte vara så smart, (kåldioxid) men att blockerar olika platser där man vet att det blir kaos då är det ok. ex: Malmö hamnen, eller snigel fart på trafikerad motorväg eller där man kan dra nytta av en protest.man måste tänka smart.
Här har vi den senast nytt.
http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=388739
Senast redigerat av alain (13 december 2007)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
13 december 2007
Trådstartare
#58
alain skrev:
http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=388739
Utdrag ur artikeln i länken ovan:
"...Från minneskortet kommer det att gå att se var bilen befinner sig i varje given situation.
Det finns en baksida med alla de system som nu blir allt mer vanliga, färddatorer kopplade till GPS, automatiskt larm vid olyckor, möjlighet att spåra och stoppa en stulen bil med hjälp av datorsystemet.
Men med all kartläggning försvinner också den enskildes anonymitet.
Den billiga försäkringspremien kommer till priset av att försäkringsbolaget hela tiden vet var du finns, hur fort du kör och hur du kör.
Den här informationen kan polisen begära att få ta del av om det finns misstanke om brott.

...Men i det fallet kan alltså både polisen och företaget komma att kontrollera hur du kört och var du befunnit dig i varje ögonblick."



Summa summarum.
Alla som någon gång varit ute och lekt på vägen skulle mao kunna få feta böter för varje tillfälle, alla som kört över högsta tillåten hastighet någon gång kan också få böter för varje enskilt tillfälle.
Den som råkat kört fel, kan få böter för minsta lilla om denne bara råkar få en paragrafryttare* som handläggare.

Skulle direktiv komma från biltillverkar liknande de från saab, ang tex växellådorna där man enligt direktiv ska göra ett uppehåll mellan växlingen från ettans växel till tvåans växel.
I uppehållet ska man även föra spaken ur den raka linjen mellan växlarna.
Kommer gps att använda skulle säkert många för att inte säga alla växellådsras kunna strykas från saab åtagandelista, med följden att bilägarna själva får betala för saabs undermåliga växellådor.


Finns bara tillräckligt med fakta kan man snurra till det och bevisa i stort sett vad som helst.

*Någon som haft kontakt med myndigheter torde även veta att paragrafryttare, det finns det gott om på statliga kontrollverk av medborgarna.

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

Fotograf
1 319 Inlägg
13 december 2007
#59
skulle vara skoj och se vart dom får alla pengar till nått sådant här ifrån. för det första om dom ska sätta en gps modul i alla bilar så kommer ju en del bilar öka i värde med över 100%(gammal volvo 240tex) smile sen är jag lite nyfiken vart skulle dom placera den modulen nån stans i bilen för om dom sätter en i min bil så har jag krav på att den inte får synas eller märkas då jag bygger om min bil:)  sen kommer jag lägga en blykupol över den iaf så den inte kommer att fungera...

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
14 december 2007
#60
SaabLejon skrev:
Summa summarum.
Alla som någon gång varit ute och lekt på vägen skulle mao kunna få feta böter för varje tillfälle, alla som kört över högsta tillåten hastighet någon gång kan också få böter för varje enskilt tillfälle.
Helt rätt, jag är inte särskilt intresserad av att betala onödigt höga försäkringspremier för att en massa lallare är ute och "leker" på vägen. Skaffa racinglicens och kör på bana om du vill "leka", istället för att leka Schumacher ute i trafiken..


Sök