3691
Sök

Hjälp att få bort ventilknackningarna

3 235 Inlägg
13 december 2007
#21
Istället att riva upp kamaxlarna och byta till en dyr slant, så kan mna ju sagt testa nån som man kanske e skeptisk till...

Har man 5 minuter och sitter vid datorn, så kostar ju det ingenting att gå in på rvs.se och läsa.

Den personen som påstår att detta inte funkar får kasta en sten på mig...


874 Inlägg
13 december 2007
#22
så får man kasta en sten på mig...

hehe .. lite väl överambitiöst väl, inte ens rvs själva garanterar 100% resultat på alla bilar ju tongue Allt beror på hur slitaget ser ser ut och hur illa det är väl?

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

644 Inlägg
13 december 2007
#23
Jag hade en sierra som började låta som en diesel,bytte olja och filter(mineralolja) utan skillnad,men sen slog jag i Castrol GTX(helsyntet),körde en halvmil och det blev tyst! Och bilen   låter lika fint fortfarande efter 2 år..
Ang. RVS har jag hört att jultomten jobbar där.


169 Inlägg
13 december 2007
#24
Audifantast skrev:
om jag köper nya sådana här lyftare antar jag att jag behöver 10st? eftersom jag har 10V och sedan e det svårt att sätta dit själv? kanske byter dom om jag nu får fast anställning i sommar. Antar bilen blir mer värd om den låter fint:P

Jo du behöver 10 lyftare, en till var ventil. Det är inte särskillt svårt att byta men man bör kanske ha lite skruvar vana. Du behöver lossa övre delen av insuget, ventilkåpan och kamaxeln. Sen är det bara och plocka ut lyftarna. Ny packning till ventilkåpan och insuget. Viktigt att tänka på när man bytt lyftarna är att inte starta motorn på en gång då ventilerna kan öppna för mycket och slå i kolvarna.

Mvh Mattias

3 235 Inlägg
13 december 2007
#25
Hehe, klart om man kört motorn till det sista så hjälper kanske inte helrenovering...

Och att testa mirakelmedel kostar ju inte så mycket. är bilen så sliten att det inte hjälper, så hjälper det förmodligen inte att byta ventillyftarna, då måste man kanske byta ventilsäten, packningar och helst ventilerna...

Men har du kollar kamaxeln då? Kan ju vara så att den är sliten vet du...


1 661 Inlägg
13 december 2007
#26
Mattias_M skrev:
Audifantast skrev:
om jag köper nya sådana här lyftare antar jag att jag behöver 10st? eftersom jag har 10V och sedan e det svårt att sätta dit själv? kanske byter dom om jag nu får fast anställning i sommar. Antar bilen blir mer värd om den låter fint:P

Jo du behöver 10 lyftare, en till var ventil. Det är inte särskillt svårt att byta men man bör kanske ha lite skruvar vana. Du behöver lossa övre delen av insuget, ventilkåpan och kamaxeln. Sen är det bara och plocka ut lyftarna. Ny packning till ventilkåpan och insuget. Viktigt att tänka på när man bytt lyftarna är att inte starta motorn på en gång då ventilerna kan öppna för mycket och slå i kolvarna.

Mvh Mattias

Säker på att man måste plocka ur Kamaxeln? Det behövdes inte på min iallfall. Men kan ju vrida på veven så att man kommer åt dem några i taget.
Tycker heller inte att detta är nåt man ska ge sig på utan mekvana.
Mirakelmedel och annat är enligt mina erfarenheter helt värdelöst. Tickar det trots att man har en bra olja så är det p g a att slitdelar är för slitna. Har man hydrauliska lyftare så är det dem som är slitna. Annars räcker det ju ofta med en ventiljustering.
MVH

Smålänning
7 887 Inlägg
13 december 2007
#27
engolf skrev:
Omega har jag hört en del mindre positiva saker om, men RVS har folk kommit med bara bra kommentarer om.

Sitter du vid datorn och har 5 minuter, så lovar jag dig, du kommer att bli intresserad om du läser om RVS.

Man kan renovera motor/låda/och mer utan att behöva plocka isär nånting.
Om någon testar det och säger att det inte fungerar, så får man kasta en sten på mig...

Blev lite sugen på att testa en Wynn's Hydraulic valve lifter treatment, som jag vet ska vara bra, och sen en RVS... Men fan va dyrt det va!

Men om man ska tro på dom så ska alltså min motor med snart 40 000 mil på nacken bli som ny...

Och växellådan med okänt antal mil på nacken likaså...

Nästan värt att testa... Dock så är jag, och förblir, misstänksam mot oljetillsatser.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

169 Inlägg
14 december 2007
#28
Hardjim skrev:
Mattias_M skrev:
Audifantast skrev:
om jag köper nya sådana här lyftare antar jag att jag behöver 10st? eftersom jag har 10V och sedan e det svårt att sätta dit själv? kanske byter dom om jag nu får fast anställning i sommar. Antar bilen blir mer värd om den låter fint:P

Jo du behöver 10 lyftare, en till var ventil. Det är inte särskillt svårt att byta men man bör kanske ha lite skruvar vana. Du behöver lossa övre delen av insuget, ventilkåpan och kamaxeln. Sen är det bara och plocka ut lyftarna. Ny packning till ventilkåpan och insuget. Viktigt att tänka på när man bytt lyftarna är att inte starta motorn på en gång då ventilerna kan öppna för mycket och slå i kolvarna.

Mvh Mattias

Säker på att man måste plocka ur Kamaxeln? Det behövdes inte på min iallfall. Men kan ju vrida på veven så att man kommer åt dem några i taget.
Tycker heller inte att detta är nåt man ska ge sig på utan mekvana.
Mirakelmedel och annat är enligt mina erfarenheter helt värdelöst. Tickar det trots att man har en bra olja så är det p g a att slitdelar är för slitna. Har man hydrauliska lyftare så är det dem som är slitna. Annars räcker det ju ofta med en ventiljustering.
MVH

Jo man måste lyfta på kamaxeln. Har snarlik motor och har själv bytt lyftare när jag renoverade toppen. Bilder finns under galleri/projekt.

Mvh Mattias

Fartälskare
390 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
#29
jag har bestämt hur jag gör till våren. jag köper motorrensare o byter till helsyntetisk olja och förebyggande medel mot läckage och sedan hoppas jag på det bästa. tack för hjälpen alla=)

Speedparts That´s why.......


Sök