3416
Sök

E85 konvertering?

Tvivlare
2 266 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
Tjena! har en saab 900 2,3-94 som jag känner för att göra nåt skoj med, typ e85 konvertering. Någon som har erfarenhet av det? eller vet nånstans man kan vända sig? Har motronic 2,10,2 motorstyrsystem. 

Go forth and modify!
Senast redigerat av MantaRobin (14 december 2007)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 december 2007
BSR kan detdär smile  skall du utnyttja bränslet så är det ett bra chipp eller mappning som gäller där man höjer tändningen rejält över hela registret på så vis tillgodoser man sig det "skojiga" i E85.  Höjer man bara bränsletrycket så tappar man den roliga biten med E85

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

8 156 Inlägg
14 december 2007

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Tvivlare
2 266 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
Jag tackar så mycket smile skall höra med dom killarna. Funderade lite på hur man antänder e85, är de som vanlig macksoppa med helt vanliga stift eller? smile endast bränslesystem som behöver moddas?

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 december 2007
jepp, man justerar så bilen får ~40% mer soppa och 10grader tidigare tändning ungefär.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

8 156 Inlägg
15 december 2007
Här finns det lite nyttig läsning:
http://etanol.nu/

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

.......
2 655 Inlägg
15 december 2007
Phaetoon skrev:

kollade nyss den där sidam, alltså vart har dom fått sina priser ifrån? :S. höll på att ramla av stolen av skratt, seriöst, typ 7-15000kr för att chippa, och allt de andra. nä mycke som inte stämde där...

Fartdåre
378 Inlägg
15 december 2007
vi fyllde de i en kompis bil igår och de gick bra. Men ska man göra riktigt så behöver bilen mer bränsle. Större spridare m.m.

TICen är till salu säljs billigt.

8 156 Inlägg
15 december 2007
beemern skrev:
Phaetoon skrev:

kollade nyss den där sidam, alltså vart har dom fått sina priser ifrån? :S. höll på att ramla av stolen av skratt, seriöst, typ 7-15000kr för att chippa, och allt de andra. nä mycke som inte stämde där...

Jag undrar hur länge sidan varit uppe. Det ser ut som om dom ändrat på vissa ställen, men inte på andra. Sen så har dom ju fantasisiffror när det gäller vissa kostnader...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Tvivlare
2 266 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
jag tackar o bugar o de djupaste. ska lusläsa den här sidan nu smile blir nog kvällslektyr tongue

emil1986
15 december 2007
RichardC skrev:
vi fyllde de i en kompis bil igår och de gick bra. Men ska man göra riktigt så behöver bilen mer bränsle. Större spridare m.m.

Inte nyttigt för motorn, den måste byggas om. Dessutom släpper en icke ombyggd motor ut mer skit i luften med E85 än bensin då en vanlig motor inte kan hantera E85 korrekt. Men kul och smart intiativ att bygga om till E85!

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 december 2007
emil1986 skrev:
RichardC skrev:

Inte nyttigt för motorn, den måste byggas om. Dessutom släpper en icke ombyggd motor ut mer skit i luften med E85 än bensin då en vanlig motor inte kan hantera E85 korrekt. Men kul och smart intiativ att bygga om till E85!

eh?, du behöver läsa på om E85 ser jag. motorn behöver absolut inte byggas om, bara justeras för de nya förutsättningarna.

Det kan mycket väl kosta 15000kr som står ovan, men vill man köra på E85 och utnyttja det nya bränslet så äer det den summan som gäller...

min bil ger 370hk på 98 oktan och 426 på E85

smile

emil1986
15 december 2007
torpis skrev:
emil1986 skrev:
RichardC skrev:

eh?, du behöver läsa på om E85 ser jag. motorn behöver absolut inte byggas om, bara justeras för de nya förutsättningarna.

Det kan mycket väl kosta 15000kr som står ovan, men vill man köra på E85 och utnyttja det nya bränslet så äer det den summan som gäller...

min bil ger 370hk på 98 oktan och 426 på E85

smile

Jag menade inte riktigt bygga om men det är ju en del justeringar och utbyte av delar om det ska konverteras på ett bra sätt. Har hört att det blir ganska dyrt.
Senast redigerat av emil1986 (15 december 2007)

-utan 940
1 728 Inlägg
15 december 2007
Jag bonnkonverterade min 940 (höjde bara soppatrycket, detta var innan jag monterat S60-spridarna) och körde på 100% E85. Enda skillnaden var att den blev svårare att starta när det var kallt och jag fick tanka oftare så det blev ingen ekonomisk vinning.
Senast redigerat av Andreas 940 (15 december 2007)

Sök