3224
Sök

Smuts och beläggning på lacken

Mest i vägen.
205 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
#1
Hej!

Som alla känner till så blir bilarna väldigt lätt skitiga under vintern och min bil är inget undantag, jag får som en hinna av smuts runt bilen och trots att jag tvättat den så känns ytan fortfarande sträv som sandpapper (dock går det mesta bort om jag tar i för kung och fosterland). Är det någon som känner till om det finns något specialmedel för detta? Eller tror ni att det beror på tvättmedlet? (jag har OKQ8 vaxfria schampo). Vilket vaxfria medel brukar ni använda? Ska köpa nytt nu och det vore kanske kul att testa något annat roll


Tack tack!

/Therese


33 Inlägg
14 december 2007
#2
det finns många sätt.. det klassiska är kallavfettning, då det sträva du känner oftast är salt och asfalts stänk. Men om du änvänder kallavfettning tar detta även bort vaxskyddet (om du nu vaxar din bil;) )

om kallavfettning inte hjälper är det lera (clay) som gäller, detta tar för visso också bort vaxet men det tar inte mer än en halvtimme att slänga på ett nytt lager vax (och då är väntetiden inräknad)

304 Inlägg
14 december 2007
#3
Sonax supertvätt med nanoteknologi är bäst under vinterperioden enligt mig. Du blir av med gammalt vax men själva medlet innehåller vax. Sedan brukade jag köra med Sonax snabbvax (vax it wet). Men det behöver jag inte längre eftersom den nya bilen är Ditecbehandlad. Du kan alltid fråga assistenter på Micro. Men du skall alltid vara kritisk till allt vad som sägs... mig inklisive big_smile

I have my own race...

Mest i vägen.
205 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
#4
Min bil är även den Ditec behandlad och har då fått lära mig att jag absolut inte ska använda schampo med vax i, därför undrar jag om det finns något effektivt sätt att ta bort den sträva ytan utan att behöva blanda in vaxprodukter. Men det kanske är en omöjlighet..?? hmm


304 Inlägg
15 december 2007
#5
TessGTI skrev:
Min bil är även den Ditec behandlad och har då fått lära mig att jag absolut inte ska använda schampo med vax i, därför undrar jag om det finns något effektivt sätt att ta bort den sträva ytan utan att behöva blanda in vaxprodukter. Men det kanske är en omöjlighet..?? hmm

Här följer några tips och råd hur du på bästa sätt underhåller din Ditec-behandlade bil



Tvätta inte bilen på minst 14 dagar efter utförd grundbehandling. Under denna period härdar lacken fortfarande och bör inte påfrestas mekaniskt. Dock måste fågelspillning genast avlägsnas från lacken då dess frätande effekt kan skada ytan

Undvik maskintvättar. De flesta skadar dessvärre lacken genom sitt mekaniska slitage. Undantag är de nya tvättarna med högtryckssprutor istället för borstar. Om du ändå maskintvättar bilen var observant på slitaget. Tidigarelägg eventuellt underhållsbehandlingen vid behov.

Handtvätta eller använd högtryckstvätt. Ett milt bilschampo underlättar tvätten. Vaxtillsatser i rengöringsmedlet behövs inte men går bra att använda. Använd rikligt med vatten vid tvätten och skölj noggrant. Undvik tvätt i direkt solljus.

Använd Quick Dry gummiskrapa istället för sämskskinn. Skonsammare för lacken. Säljs av alla Ditec-center.

Fågelspillning bör avlägsnas från lacken omedelbart. Spillningen innehåller en syra som i vissa kan ge frätskador. Inte heller insekter bör få sitta kvar för länge på lacken då vissa kan påverka lacken.

Avfettningamedel kan användas vi behov. Under vinterhalvåret är det vanligt med salt och tjärstänk på bilen. Spruta på lite avfettningsmedel innan tvätt för att avlägsna detta. Skölj noggrant efteråt. Använd dock aldrig starkare medel än vad som behövs på dit bil. Ibland kan tjäran vara svår att få bort. Prova då med vanlig diesel eller kontakta ditt Ditec-center för specialmedel.
Bilen ska aldrig mer poleras och vaxas. Gör underhållsbehandling var 18:e månad. Ditt Ditec-center sänder ut kallelse i god tid.

Att lackera en Ditec-behandlad bil efter skada går utmärkt. Ditec är helt silikonfritt. OBS! Vid skadeanmälan till ditt försäkringsbolag ska du uppge att bilen är Ditec-behandlad. Bolaget ersätter dig då fullt ut för ny konservering på den skadade delen.

Skulle du få en mindre buckla på din bil - tala med ditt Ditec-center innan du lackerar om delen. I de flesta fall går bucklan att laga utan att lackera om bilen, och dessutom billigare.


http://ditec.se/skotsel/skotsel.php

I have my own race...

Mest i vägen.
205 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
#6
Tummen upp för den Sir_Ed! Tack! smile    (Att jag inte hittat den förut..?)

Nåväl, vilket schampo rekommenderar ni? Har fått tipset om att Meguiar's produkter ska vara bra, men måste det dyraste alltid vara bäst..?


304 Inlägg
15 december 2007
#7
Jag kör på Sonax.

I have my own race...

33 Inlägg
15 december 2007
#8
ja det var en bra sumering.. men vill bara lägga till en sak att det finns inga "specialmedel" som rekondare har. Allt de använder kan vanliga dödliga få tag på också. Tar man reda på vad det är för skit man har på bilen får man bort det med rätta medel. REGEL! Lika Löser Lika

Kallavfettning = petrolium baserad avfettning, denna löser upp smuts som baseras på samma grund.. d.v.s asfalt, tjära, olja, salt mm... Denna skall helst användas i tvätthall med oljeavskiljare. men finns inte det tillgängligt får man använda sig av en bit gräsmatta man inte tycker om.. bara det inte rinner ner i avloppsbrunnen.

Alkalisk avfettning = Fungerar på ett ungefär som diskmedel till en diskmaskin, den löser upp fet smuts, vägdamm, trafikfilm, insekter, träsav mm.. Är vatten baserad och kan spädas från 1-5 upp till 1-50 beroende på vad man skall använda den till.

Micro avfettning = har eganskaper från både alkalisk och kall avfettning.. men är inte 100% bra enligt mig.. fungerar bättre som alkalisk än som kallavfettning.

När det gäller bilschampo med vax är det ingen fara när man har lackskyddat sin bil. det fungerar ungefär som balsam när man tvättar håret:) bilen får en liten tunn tunn tunn hinna med vax som ine skyddar bilen ett dugg.. den ser bara lite bättre ut när man tvättat den.

Sen som han sa skall man använda en skrapa när man torkar av den, ju mjukare destå bättre,, men se till att den hålls ren mellan dragen, för vem vill skrapa runt ett gruskorn på hela bilen:) en mjuk microfiber duk fungerar utmärkt att torka av bilen med.. skonsam och repar inte (förutsatt att man tvättat bilen riktigt)

Jag kan rekomdera Meguiars produkter.. mycket bra men jag kan hålla med om att priset är lite väl att ta i

Supraman
2 300 Inlägg
15 december 2007
#9
Här är lite steg för steg som bl,a jag med flera i stan använder.

1. Autosmart Power, Är bra och löser det mesta.

2. Shampoonera bilen efter du har sköljt bort avfettningen helst med högtryck antingen med meguiars tech schampoo eller sonax glansschampoo.

3. skölj av med rinnande vatten.

4. dra av vattnet med skrapa, dock är alla skrapor inte bra så det är lite utav att testa sig fram.
Sen tar du resten av vattnet med ett sämskinn av bra kvalitet, det med att sämskinn skadar lacken händer inte om lacken är ren.
Om lacken inte är ren så kan man få med sig samå gruskorn el div particklar med sig i skinnet som man drar över lacken, lika illa blir det med skrapan.

5. Lägg på ett lager med meguirars tech wax, går snabbt att lägga på för hand, detta om du har en bra och tidigare polerad och waxad yta.
Om du har lite mer bråttom så kan du lägga på snabbwax när du sämar bilen.
Blir bra men kortvarigare skydd.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
15 december 2007
#10
TessGTI skrev:
Min bil är även den Ditec behandlad och har då fått lära mig att jag absolut inte ska använda schampo med vax i, därför undrar jag om det finns något effektivt sätt att ta bort den sträva ytan utan att behöva blanda in vaxprodukter. Men det kanske är en omöjlighet..?? hmm

En omöjlighet är det inte... Kallavfettningen tar inte bort Ditec lagret.. vet du vad du kan göra? ta Kontakt med Fredrik på Täby bilvård där du gjorde ditec behandlingen och fråga eller ecentuellt lämna in bilen är för en handtvätt!smile om du inte har kvar nummret så har jag det!

Team Insane Racing

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
15 december 2007
#11
PatrickJ skrev:
ja det var en bra sumering.. men vill bara lägga till en sak att det finns inga "specialmedel" som rekondare har. Allt de använder kan vanliga dödliga få tag på också. Tar man reda på vad det är för skit man har på bilen får man bort det med rätta medel. REGEL! Lika Löser Lika

Kallavfettning = petrolium baserad avfettning, denna löser upp smuts som baseras på samma grund.. d.v.s asfalt, tjära, olja, salt mm... Denna skall helst användas i tvätthall med oljeavskiljare. men finns inte det tillgängligt får man använda sig av en bit gräsmatta man inte tycker om.. bara det inte rinner ner i avloppsbrunnen.

Alkalisk avfettning = Fungerar på ett ungefär som diskmedel till en diskmaskin, den löser upp fet smuts, vägdamm, trafikfilm, insekter, träsav mm.. Är vatten baserad och kan spädas från 1-5 upp till 1-50 beroende på vad man skall använda den till.

Micro avfettning = har eganskaper från både alkalisk och kall avfettning.. men är inte 100% bra enligt mig.. fungerar bättre som alkalisk än som kallavfettning.

När det gäller bilschampo med vax är det ingen fara när man har lackskyddat sin bil. det fungerar ungefär som balsam när man tvättar håret:) bilen får en liten tunn tunn tunn hinna med vax som ine skyddar bilen ett dugg.. den ser bara lite bättre ut när man tvättat den.

Sen som han sa skall man använda en skrapa när man torkar av den, ju mjukare destå bättre,, men se till att den hålls ren mellan dragen, för vem vill skrapa runt ett gruskorn på hela bilen:) en mjuk microfiber duk fungerar utmärkt att torka av bilen med.. skonsam och repar inte (förutsatt att man tvättat bilen riktigt)

Jag kan rekomdera Meguiars produkter.. mycket bra men jag kan hålla med om att priset är lite väl att ta i

Shampoo med Vax i på en Ditec behandlad bil är inge bra.. ger en mjölkig hinna på bilen eftersom jag själv provat, och har jobbat med Ditec

Team Insane Racing

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
15 december 2007
#12
Vad omständigt det verkar som alla har det när de tvättar sina bilar. Själv har jag min bil Mr.Cap behandlad med FormulaU och behöver aldrig oroa mig för hinnor osv.

Tvättar bilen på jobbet oftast med bra ljus osv så man ser om man får bort smutsen. En tumregel är ju att svampen och vattnet i hinken ska vara rent EFTER du svampat bilen, då vet du att ditt skydd har gjort vad det ska, Smutsen spolas bort innan svampning och svampa gör man bara för att få tillbaka lystern i lacken.

Själv rekomenderar jag att lackskydd och polering ska utföras av proffs då det inte är så lätt som man tror. Har sett många skräck exempel på jobbet då många kalasfina bilar rullat in och efter en grundlig kontroll visar sig ha mängder av defekter och polerrosor.


MVH

764 Inlägg
15 december 2007
#13
TessGTI skrev:
Hej!

Som alla känner till så blir bilarna väldigt lätt skitiga under vintern och min bil är inget undantag, jag får som en hinna av smuts runt bilen och trots att jag tvättat den så känns ytan fortfarande sträv som sandpapper (dock går det mesta bort om jag tar i för kung och fosterland). Är det någon som känner till om det finns något specialmedel för detta? Eller tror ni att det beror på tvättmedlet? (jag har OKQ8 vaxfria schampo). Vilket vaxfria medel brukar ni använda? Ska köpa nytt nu och det vore kanske kul att testa något annat roll


Tack tack!

/Therese

Det är nog ganska troligt att det är en massa små asfaltsprickar. På jobbet får vi in bilar dagligen som är fulle med asfalt.

TeQuilla

Mest i vägen.
205 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
#14
Malm3n skrev:
TessGTI skrev:
Min bil är även den Ditec behandlad och har då fått lära mig att jag absolut inte ska använda schampo med vax i, därför undrar jag om det finns något effektivt sätt att ta bort den sträva ytan utan att behöva blanda in vaxprodukter. Men det kanske är en omöjlighet..?? hmm

En omöjlighet är det inte... Kallavfettningen tar inte bort Ditec lagret.. vet du vad du kan göra? ta Kontakt med Fredrik på Täby bilvård där du gjorde ditec behandlingen och fråga eller ecentuellt lämna in bilen är för en handtvätt!smile om du inte har kvar nummret så har jag det!

Jo jag har numret här hos mig och kommer lämna in bilen lite då och då så att den får en ordentlig genomgång. Dock har jag tillgång till egen tvätthall och det är den här biten jag vill få så bra som möjligt, har inte råd att lämna in bilen en gång i veckan, tyvärr!

Men då prövar jag kallavfettning nästa gång då alla verkar rörande överens om att det inte skadar lackskyddet smile


Tack för alla svar!


33 Inlägg
17 december 2007
#15
Shampoo med Vax i på en Ditec behandlad bil är inge bra.. ger en mjölkig hinna på bilen eftersom jag själv provat, och har jobbat med Ditec

Vet du vad den mjölkiga hinnan är??? det är vax som inte fäster.. ifall du kallavfettar en vaxad bil ser det likadant ut.. det enda jag säger är att ett vaxshampo inte skadar lackskyddet. När det gäller lackskydd skulle jag rekomdera R2000 eller PPS. Visst ditec och Mr Cap är säker bra skydd men jag har sett bättre:) Själv har jag polerat och lackskyddat i snart 3 år så jag har sett det mesta.

Auditok
169 Inlägg
17 december 2007
#16
Kan någon förklara för mig vad som gör dessa lackbehandlingar så bra? har aldrig provat, jag polerar alltid upp bilarna själv och har perfekt puts. jag tror knappast att några rekond snubbar lägger ner 20 timmar på en bil precis? dörrgångar och sånt? hur noga brukar dom vara?



Sök