PatrickJ skrev:
ja det var en bra sumering.. men vill bara lägga till en sak att det finns inga "specialmedel" som rekondare har. Allt de använder kan vanliga dödliga få tag på också. Tar man reda på vad det är för skit man har på bilen får man bort det med rätta medel.
REGEL! Lika Löser Lika
Kallavfettning = petrolium baserad avfettning, denna löser upp smuts som baseras på samma grund.. d.v.s asfalt, tjära, olja, salt mm... Denna skall helst användas i tvätthall med oljeavskiljare. men finns inte det tillgängligt får man använda sig av en bit gräsmatta man inte tycker om.. bara det inte rinner ner i avloppsbrunnen.
Alkalisk avfettning = Fungerar på ett ungefär som diskmedel till en diskmaskin, den löser upp fet smuts, vägdamm, trafikfilm, insekter, träsav mm.. Är vatten baserad och kan spädas från 1-5 upp till 1-50 beroende på vad man skall använda den till.
Micro avfettning = har eganskaper från både alkalisk och kall avfettning.. men är inte 100% bra enligt mig.. fungerar bättre som alkalisk än som kallavfettning.
När det gäller bilschampo med vax är det ingen fara när man har lackskyddat sin bil. det fungerar ungefär som balsam när man tvättar håret:) bilen får en liten tunn tunn tunn hinna med vax som ine skyddar bilen ett dugg.. den ser bara lite bättre ut när man tvättat den.
Sen som han sa skall man använda en skrapa när man torkar av den, ju mjukare destå bättre,, men se till att den hålls ren mellan dragen, för vem vill skrapa runt ett gruskorn på hela bilen:) en mjuk microfiber duk fungerar utmärkt att torka av bilen med.. skonsam och repar inte (förutsatt att man tvättat bilen riktigt)
Jag kan rekomdera Meguiars produkter.. mycket bra men jag kan hålla med om att priset är lite väl att ta i